به گزارش اکوایران، نیروی دریایی اوکراین در آخرین آمار از تلفات وارده به دارایی‌های دریایی روسیه در نزدیکی اوکراین گفت: «عملیات روسیه در دریای سیاه به دلیل نزدیک به دو سال جنگ همه جانبه بین مسکو و کیف «اگر نگوییم فلج، بسیار پیچیده شده است.»

دیمیترو پلتنچوک، سخنگوی نیروی دریایی اوکراین در اظهاراتی که توسط چندین رسانه گزارش شده گفت، روسیه از حدود 80 کشتی نیروی دریایی از انواع مختلف که در مراحل اولیه تهاجم کرملین در سال 2022 مستقر کرده بود، 25 فروند را از دست داده است.

به گزارش نیوزویک، پلتنچوک گفت که بیش از 35 فروند از این شناورها «تهدیدی واقعی» برای اوکراین ایجاد کرده‌اند و به روسیه قابلیت حمله دوربرد را ارائه می‌دهند و عملیات روسیه را در اطراف شبه جزیره کریمه الحاق شده و در جنوب اوکراین امکان پذیر می‌کنند.

پلتنچوک گفت: «اکنون 25 واحد مختلف منهدم شده و 15 واحد در حال تعمیر هستند.»

اندکی پس از اینکه روسیه در فوریه 2022 تهاجم تمام عیار خود به اوکراین را آغاز کرد، دریای سیاه به عنوان یک میدان جنگ کلیدی ظاهر شد. اوکراین متعهد شده است که کریمه را که در جنوب سرزمین اصلی در دریای سیاه قرار دارد، اما از زمان الحاق کرملین در سال 2014 توسط نیروهای کرملین کنترل شده است، پس بگیرد.

اوکراین دارایی‌های دریایی روسیه در دریای سیاه را کاهش داده و با موفقیت حملات چشمگیری را انجام داده است که برای مسکو بسیار شرم‌آور تلقی می‌شود. عملیات پیروزمندانه کیف علیه ناوگان دریای سیاه مثمر ثمرتر از امیدهای متوقف شده اوکراین برای از بین بردن کنترل روسیه در شرق و جنوب سرزمین اصلی بوده است.

در اواخر دسامبر، گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا گفت روسیه در چهار ماه گذشته 20 درصد از ناوگان دریای سیاه خود را از دست داده است.

اوکراین یک زیردریایی روسی کیلو کلاس را منهدم کرده است و همچنین به تعدادی از کشتی‌های جنگی مسکو مانند مینسک، ساراتوف و اولنگورسکی گورنیاک آسیب رسانده است. در ماه‌های ابتدایی جنگ، بهترین کشتی روسیه در دریای سیاه، مسکوا، در زیر امواج غرق شد و اوکراین مدعی شد موشک‌های نپتون مسئول این اتفاق هستند.

اوایل ماه جاری، اوکراین اعلام کرد آژانس اطلاعات نظامی این کشور یک ناو موشکی روسیه به نام ایوانووتس را با تعدادی پهپاد دریایی منهدم کرده است. کیف گفت که کشتی قبل از غرق شدن «تعدادی برخورد مستقیم به بدنه» داشته که ارزش آن تا 70 میلیون دلار است.

ژنرال کایرلو بودانوف، رئیس سازمان اطلاعات نظامی اوکراین به وار زون گفت اوکراین از پهپادهای سطحی ماگورا V5 در این حمله استفاده کرده است.

کرملین برخی از دارایی‌های خود در دریای سیاه را به پایگاه نووروسیسک خود در منطقه کراسنودار روسیه دورتر از خط ساحلی اوکراین منتقل کرده است.

همچنین تصور می‌شود که روسیه در حال ایجاد پایگاه دیگری در دریای سیاه در آبخازیا است، منطقه‌ای جدا ‌شده که در سطح بین‌المللی به عنوان بخشی از گرجستان شناخته می‌شود. این امر منابع روسیه در دریای سیاه را حتی از دسترس اوکراین دورتر می‌کند.

اوکراین نیروی دریایی قدرتمندی ندارد، اما از وسایل نقلیه بدون سرنشین و موشک‌های ارائه شده توسط غرب استفاده کرده است. در ماه دسامبر، بریتانیا و نروژ اعلام کردند که تحت یک ائتلاف جدید قابلیت دریایی، کشتی‌های مین پاک کن، نزدیک به 22 فروند هواپیمای تهاجمی و 20 وسیله نقلیه آبی خاکی را به نیروی دریایی اوکراین اهدا خواهند کرد.

دولت بریتانیا در آن زمان اعلام کرد که کمک‌های مالی متحدان کیف در ناتو به اوکراین کمک می‌کند تا «ناوگان دریایی خود را متحول کند» و آن را با ائتلاف هماهنگ کرده و امنیت در دریای سیاه را تقویت کند.