به گزارش اکوایران، منابع دولتی روز یکشنبه گفتند که در بحبوحه افزایش نگرانی‌ها در مورد تهاجم احتمالی پکن به تایوان در آینده، نیروهای دفاع شخصی ژاپن و ارتش آمریکا در رزمایش مشترک خود، برای اولین بار از چین به عنوان دشمن فرضی نام بردند.

به گفته ژاپن تایمز، تمرین شبیه‌سازی شده رایانه‌ای که از اول فوریه آغاز شد و قرار است تا پنجشنبه برگزار شود، وضعیت اضطراری را در تایوان پیش‌بینی می‌کند. قبل از این یک نام موقت برای اشاره به دشمن استفاده می‌شد.

گمان می‌رود وزارت دفاع ژاپن این سناریو را به عنوان یک راز ویژه تعیین شده طبق قانون رازداری این کشور طبقه بندی کرده است.

این اقدام منعکس‌کننده احساس شدید فوریت در حالی است که نگرانی‌ها در مورد اینکه چین می‌تواند در چند سال آینده در بحبوحه تنش‌های ژئوپلیتیکی فزاینده علیه تایوان اقدام کند، افزایش می‌یابد.

ویلیام برنز، مدیر آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده در فوریه سال گذشته گفت که شی جین پینگ، رئیس جمهور چین به ارتش کشورش دستور داده است تا سال 2027 برای حمله به تایوان آماده باشند.

ایالات متحده و ژاپن چندین طرح عملیات مشترک دارند که شرایط اضطراری را پیش بینی می‌کند، پیش نویس عملیات در مورد تایوان در پایان سال گذشته تکمیل شد.

نتایج تمرین فعلی «لبه تیز» در برنامه‌های نهایی که تا پایان سال جاری تدوین می‌شود منعکس خواهد شد، در حالی که انتظار می‌رود نیروها در حوالی سال 2025 یک نمایش زنده از تمرین «شمشیر بران» را برای بازبینی تاثیر آن انجام دهند.

این کشورها قبلاً از نقشه‌هایی استفاده می‌کردند که کمی با توپوگرافی کشور‌های واقعی متفاوت بود تا در صورت فاش شدن نقشه‌ها از واکنش متقابل جلوگیری کنند، اگرچه تمرین فعلی از نسخه‌های بدون تغییر استفاده می‌کرد.

ژاپن و ایالات متحده در سال 1986 مانورهای مشترکی را آغاز کردند و دو کشور تمرینات «لبه تیز» و «شمشیر بران» را تقریباً یک بار در میان برگزار کردند.

ژنرال یوشیهیده یوشیدا، رئیس ستاد مشترک وزارت دفاع ژاپن، در کنفرانس خبری در 25 ژانویه گفت که این رزمایش «کشور یا منطقه خاصی را در نظر نگرفته است.»