به گزارش اکوایران، وزیر خارجه آمریکا در سفر به خاورمیانه با ولیعهد عربستان دیدار کرد. گفته شده هدف او از این سفر، رسیدن به یک توافق آتش‌‌بس و آزادی اسرای اسرائیلی است. این در حالی است که اسرائیل اعلام کرده جنگ را تا عمق رفح و مرز مصر پیش خواهد برد.

به نوشته دویچه‌وله، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه، ۵ فوریه، در اولین مرحله از پنجمین سفر خود به خاورمیانه از هنگام شروع جنگ در غزه، با محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان سعودی در ریاض دیدار کرد. مقام‌های عربستان گفته‌اند که همچنان علاقه‌مند به عادی‌سازی روابط با اسرائیل‌اند، اما تنها در صورت یک توافق بر سر برنامه‌ای قابل اتکاء برای تشکیل کشور فلسطین این امر تحقق خواهد یافت.

مهم‌ترین هدف بلینکن در این سفر رسیدن به توافقی میان اسرائیل و حماس برای یک آتش‌بس و برنامه‌ریزی برای کاهش تنش‌های منطقه‌ای پس از جنگ است.

به گزارش آسوشیتدپرس وزیر خارجه آمریکا در رسیدن به این هدف با چالش‌ بزرگی روبروست؛ حماس و اسرائیل علناً بر سر موارد کلیدی یک آتش‌بس احتمالی با هم اختلاف دارند. اسرائیل درخواست‌های آمریکا برای رسیدن به راه حل دو کشور را رد کرده است. حماس نیز شروطی دارد که برای اسرائیل قابل قبول نیست.

این در حالی است که یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل گفته که حملات به غزه در نهایت به شهر رفح در مرز مصر خواهد رسید، جایی که حدود ۱.۵میلیون فلسطینی در آنجا آواره شده‌اند. 

آسوشیتدپرس می‌گوید حماس در غزه شروع به ظهور مجدد در برخی از مناطق ویران شده پس از عقب‌نشینی نیروهای اسرائیلی کرده است. فیلم‌های گرفته شده از همان مناطق، ویرانی گسترده را نشان می‌دهد، تقریباً همه ساختمان‌ها آسیب دیده یا تخریب شده‌اند. این فیلم‌ها همچنین نشان می‌دهند که نیروهای تحت رهبری حماس که تعداد آنها قبل از جنگ به ده‌ها هزار نفر می‌رسید، در برخی مناطق تخریب شده، دوباره ظاهر می‌شوند.

هم‌زمان ارتش اسرائیل ادعا کرده عملیات هدفمندی را در شمال غزه برای جلوگیری از بازسازی حماس در این منطقه آغاز کرده است.