به گزارش اکوایران، وزارت خارجه عربستان سعودی به دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده اطلاع داد که تا زمانی که «تجاوز» به غزه متوقف نشود و اسرائیل کشور فلسطین را در مرزهای 1967 با قدس شرقی به عنوان پایتخت به رسمیت نشناسد، هیچ روابط دیپلماتیکی با اسرائیل برقرار نخواهد کرد.
به نوشته بلومبرگ، این وزارتخانه در بیانیه‌ای که اواخر روز سه‌شنبه توسط خبرگزاری پادشاهی SPA منتشر شد، گفت: "موضع عربستان سعودی این است که مردم فلسطین باید به حقوق مشروع خود دست یابند." جنگ غزه باعث توقف مذاکرات تحت رهبری آمریکا بر سر توافق بالقوه عادی سازی بین اسرائیل و عربستان سعودی شد.
این بیانیه در حالی مطرح می‌شود که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، پنجمین سفر خود را به منطقه از زمان حمله ۷ اکتبر حماس انجام می‌دهد.
بلینکن پیش از دوحه توقفی در ریاض داشت و در آنجا با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دیدار کرد. دیپلمات ارشد آمریکایی گفت که شاهزاده «علاقه قوی» پادشاهی به توافق عادی سازی با اسرائیل را تکرار کرد، اما گفت که باید شاهد آتش بس در غزه و «مسیری معتبر و زمان دار برای ایجاد یک کشور فلسطینی» باشد.
به گفته افراد مطلع در اواخر ژانویه، عربستان سعودی پس از وقفه‌ای که در آغاز جنگ اسرائیل و حماس ایجاد شد، مذاکرات با ایالات متحده را در مورد ایجاد روابط دفاعی نزدیک‌تر از سر گرفته است.
به گفته آن‌ها احیای مذاکرات قبلی در مورد پیمان دفاعی، شامل توافق عادی‌سازی بین عربستان سعودی و اسرائیل نیز می‌شد.