به گزارش اکوایران، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه با رئیس‌جمهور مصر دیدار کرد، که بخشی از دیپلماسی 48 ساعته چهار کشور برای یافتن آتش‌بس در جنگ غزه است. این در حالی است که اسرائیل به حملات خود در جنوب غزه ادامه می‌دهد.

به نوشته رویترز، بلینکن پس از توقف در عربستان سعودی وارد مصر شد و سپس برای دیدار از کشورهای میانجی اصلی در جنگ غزه، به قطر رفت. بسیاری امیدوارند که سفرهای دیپلمات ارشد آمریکایی در خاورمیانه، آتش‌بس را نهایی کنند، پیش از این که نیروهای اسرائیلی یورش خود به رفح، در حاشیه‌های جنوبی غزه، که بیش از یک میلیون آواره در آن پناه گرفته‌اند، آغاز کند.

این اولین سفر بلینکن به منطقه از زمانی است که واشنگتن پیشنهادی اولین آتش بس طولانی در جنگ را طرح کرد. قطر و مصر این پیشنهاد را در طول هفته گذشته به حماس رساندند. حماس می‌گوید که قبل از آزادی اسرای باقی‌مانده خواهان تضمین برای خروج نیروهای اسرائیلی است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که بلینکن و ولیعهد عربستان سعودی در مورد گام‌های منطقه‌ای برای دستیابی به پایان پایدار جنگ، مقابله با فاجعه انسانی در غزه و محدود کردن سرریزهای منطقه‌‌ی بحران گفتگو کردند.

بلینکن در طلوع آفتاب ریاض را ترک کرد و به قاهره رسید و با رئیس جمهور، عبدالفتاح السیسی دیدار کرد و سپس به سرعت به سمت قطر حرکت کرد. او قرار است صبح چهارشنبه به سرزمین‌های اشغالی برود.

یکی از مقامات حماس که خواست نامش فاش نشود، روز سه‌شنبه به رویترز گفت که این گروه فلسطینی از موضع خود مبنی بر این‌که امکان آزادسازی اسرا وجود ندارد مگر اینکه جنگ پایان یابد و نیروهای اسرائیلی غزه را ترک کنند، کوتاه نمی‌آید.

7O7XYXDR3NN2HJ27YK2EYYTOO4

اسرائیل می‌گوید هرگونه آتش بس باید موقتی باشد و جنگ تا نابودی حماس ادامه خواهد داشت. اما جنبش رو به رشدی نیز میان اسرائیلی‌ها وجود دارد که خواستار تلاش بیشتر برای بازگرداندن اسرا به خانه است، حتی اگر این به معنای انجام چنین معامله‌ای با حماس باشد.

یک اندیشکده غیرحزبی اسرائیلی، روز سه‌شنبه نظرسنجی را منتشر کرد که نشان می‌دهد 51 درصد بر این باورند که آزادی اسرا باید هدف اصلی جنگ باشد، در حالی که 36 درصد گفتند که سرنگونی حماس باید هدف اصلی باشد.

همانطور که منابع نزدیک به مذاکرات بیان کردند، این پیشنهاد شامل یک آتش‌بس حداقل 40 روزه است که در آن حماس اسرای غیرنظامی باقی‌مانده را آزاد می‌کند و سپس مراحل بعدی تحویل سربازان و اجساد را در ازای آزادی فلسطینی‌های زندانی انجام می‌دهند.

هدف ظاهری واشنگتن همچنین جلوگیری از تشدید تنش در سایر نقاط خاورمیانه، پس از چند روز حملات هوایی آمریکا به اهدافی در عراق و سوریه، و حملات بیشتر به کشتی‌ها در دریای سرخ توسط حوثی‌ها در یمن است.

وزارت بهداشت غزه در روز سه‌شنبه اعلام کرد که حداقل ۲۷،۵۸۵ فلسطینی در عملیات نظامی اسرائیل کشته شده‌اند و بیم آن می‌رود که هزاران نفر دیگر در زیر آوارهای عظیم در سراسر این منطقه پرجمعیت مدفون شده‌ باشند.

اسرائیل مدعی است که تنها 226 سربازش در حمله‌اش کشته شده‌اند.