به گزارش اکوایران، در جدیدترین و شدیدترین هشدار یک مقام غربی در مورد تمایل مسکو برای گسترش جنگ به خارج از اوکراین، وزیر دفاع اوکراین ادعا کرد که روسیه می‌تواند تا سه سال دیگر به یک کشور ناتو حمله کند.

به نوشته فایننشال تایمز، ترولز لوند پولسن، وزیر دفاع دانمارک به صف همتایان سوئدی، بریتانیایی، رومانیایی، آلمانی و رهبران اروپایی پیوست و در مورد افزایش هزینه‌های دفاعی روسیه که ممکن است به رویارویی مستقیم با ناتو منجر شود، هشدار داد. طبق ماده ۵ ناتو، حمله به هر یک از اعضا، مستلزم ورود سایر کشورهای عضو به درگیری است.

او به یک روزنامه دانمارکی گفت: «نمی‌توان انکار کرد که طی دوره‌ای سه تا پنج‌ساله، روسیه بخواهد ماده ۵ ناتو را آزمایش کند. ارزیابی سال ۲۰۲۳ ناتو چنین چیزی را نشان نمی‌داد. این اطلاعات جدید تازه به دست آمده است».

طی هفته‌های اخیر، کشورهای اروپایی به طور فزاینده‌ای مدعی شده‌اند که ممکن است روسیه طی دهه آینده بخواهد ناتو را تضعیف کند. در جمع‌های خصوصی، بسیاری نگرانند که پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر آمریکا به جسارت روسیه بیافزاید.

امسال، رئیس ارتش و نخست‌وزیر سوئد به شهروندان این کشور هشدار دادند که از نظر ذهنی برای جنگ آماده شوند. وزرای آلمان و استونی نیز گفته‌اند که روسیه می‌تواند ظرف پنج تا هشت سال به ناتو حمله کند.

در حالی که متحدان غربی کیف برای تصویب بودجه بیشتر و افزایش تولید تسلیحات برای اوکراین تلاش کرده‌اند، روسیه با تقویت تشکیلات نظامی‌صنعتی خود، تسلیحات را از کشورهایی مانند کره شمالی تأمین کرده است.

پولسن گفت: «باید نگران بود. ظرفیت روسیه برای تولید تجهیزات نظامی به شدت افزایش یافته است. روسیه احتمالاً بخواهد حمله کند. اکنون زودتر از آنچه که انتظارش را داشتیم، آن‌ها می‌توانند به توانایی نظامی لازم برسند».

مایکل جوهانسون، مدیر اجرایی ساب، شرکتی سوئدی که یکی از شرکت‌های دفاعی پیشرو در اروپا محسوب می‌شود، به فایننشال تایمز گفت نگران این است که روسیه قادر است ۱۰ برابر بیشتر از ظرفیت اروپا مهمات تولید کند. او افزود که دولت‌های غربی باید تعهدات بلندمدت بیشتری به شرکت‌های دفاعی بدهند.

او خاطرنشان کرد: «ما سرمایه‌گذاری بزرگی کرده‌ایم. آیا این کافی است؟ ارزیابی مقدار لازم برای بازدارندگی و انعطاف‌پذیری در برابر تهدید روسیه چندان آسان نیست». جوهانسون افزود که نیاز قابل‌توجهی به «کارخانجات و ظرفیت بیشتر» برای تولید سلاح در اروپا وجود دارد.

ولاد گئورگیتا، رئیس جدید نیروهای مسلح رومانی گفت که در صورت موفقیت در اوکراین، روسیه مولداوی و غرب بالکان را هدف قرار خواهد داد. او افزود که رومانیایی‌ها باید آماده باشند و ارتش نیز باید تقویت شود.

او اذعان کرد: «فدراسیون روسیه در اوکراین متوقف نخواهد شد. اگر پوتین در آنجا پیروز شود، هدف اصلی بعدی جمهوری مولداوی بوده و غرب بالکان دچار تنش خواهد شد. من مطمئنم که سیاست پوتین در آینده نزدیک تشدید می‌شود».

حملات پهپادهای روسیه به دلتای رودخانه دانوب که مرز اوکراین با رومانی است، بخارست را به لرزه درآورد و نشان داد که این کشور آمادگی لازم در برابر حمله پهپادی به خاک خود را ندارد.

گئورگیسا گفت: «مردم رومانی، مانند تمام اروپا، باید نگران باشند و ما باید بر این اساس آماده شویم». او افزود که رومانی با کمبود شدید پرسنل و کمبود مهمات و تجهیزات مواجه است.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در اوایل این هفته گفت که این ائتلاف هیچ تهدید قریب‌الوقوعی علیه اعضای خود نمی‌بیند.