به گزارش اکوایران، فشار بر مجارستان برای تصویب درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو پس از پیوستن بوداپست به دیگر کشورهای اتحادیه اروپا در توافق بر سر کمک‌های جدید به اوکراین، افزایش یافته است.

به گزارش رویترز، نخست وزیر مجارستان، ویکتور اوربان روز جمعه گفت که پیش از موافقت با توافق اتحادیه اروپا به ارزش 50 میلیارد یورو (54 میلیارد دلار) در نشست روز پنجشنبه در بروکسل پس از هفته‌ها مقاومت، برای کشورش تمام تلاشش را کرده است.

مجارستان تنها کشوری از 27 کشور عضو اتحادیه اروپا بود که در نشست دسامبر از این توافق حمایت نکرد. همچنین تنها کشور ناتو است که هنوز درخواست عضویت استکهلم را تایید نکرده است، روندی که نیاز به حمایت همه اعضا دارد.

اوربان که روابط بهتری با روسیه نسبت به سایر کشورهای اتحادیه اروپا و اکثر اعضای ناتو دارد، می‌گوید که دولت او از پیوستن سوئد به این ائتلاف حمایت می‌کند. اکنون او با فشارهای خارج از کشور برای تسریع این روند مواجه است.

قانونگذاران اپوزیسیون خواستار تشکیل جلسه فوق‌العاده پارلمان برای روز دوشنبه شدند تا پیوستن سوئد به ناتو را در دستور کار قرار دهند. اما قانونگذاران در حزب حاکم فیدز اوربان روز پنجشنبه به رویترز گفتند که با رای نهایی تا نشست اوربان و نخست وزیر سوئد اولف کریسترسون «منتظر» خواهند شد.

پیتر شیارتو، وزیر امور خارجه مجارستان، در ویدئویی که سخنگوی دولت در روز جمعه منتشر کرد، گفت که اگر کریسترسون قبل از تصویب پیشنهاد سوئد در ناتو از بوداپست بازدید کند، «عادلانه» خواهد بود، همانطور که رهبر سوئد قبل از موافقت ترکیه نیز به این کشور سفر کرده بود.

زولتان کواچ، سخنگوی دولت در شبکه ایکس گفت: «توپ در زمین شما است.»

اوربان دارای اکثریتی قدرتمند در پارلمان است که اغلب از آن‌ها برای قانونگذاری استفاده می‌کند.

فشار بر اوربان برای تسریع روند تصویب پیوستن سوئد به ناتو پس از آن افزایش یافت که قانونگذاران ارشد ایالات‌متحده گفتند که از مجارستان می‌خواهند فوراً الحاق سوئد را تأیید کند و اگر اقدامی انجام ندهد، خطر آسیب دائمی به روابط با واشنگتن وجود خواهد داشت.

در حالی که مجارستان آشکارا هیچ خواسته‌ای از ناتو مطرح نکرده است، تصویب الحاق سوئد را به تعویق می‌اندازد.

توافق بر سر کمک اتحادیه اروپا به اوکراین سرانجام روز پنجشنبه پس از مقاومت طولانی مجارستان به سرعت به دست آمد. بوداپست از زمان حمله روسیه به اوکراین از ارسال تسلیحات به اوکراین خودداری کرده است و روابط این کشور با کیف به دلیل رفتار با 150000 مجارستانی ساکن در غرب اوکراین با تنش همراه شده است.

اوربان منتقد سرسخت حمایت مالی و نظامی اتحادیه اروپا از اوکراین بوده و در طول جنگ با کرملین روابط خود را حفظ کرده است.

او در یک برنامه رادیویی گفت: «من تمام تلاشم را کردم. اگر این توافق حاصل نمی‌شد و مجارستان به استفاده از حق وتو خود ادامه می‌داد، 26 کشور عضو موافقت می‌کردند که این پول را به اوکراین بفرستند و بودجه اختصاص داده شده برای مجارستان را برداشته و به اوکراین می‌فرستادند. چرا این خوب بود؟»

بر اساس رویه‌های اتحادیه اروپا، امکان ندارد پولی که در بودجه این بلوک به یک کشور عضو اختصاص داده شده است، یا در آنچه به عنوان صندوق بازیابی شناخته می‌شود، به کشوری خارج از اتحادیه اروپا داده شود.

پس از آزاد کردن دسترسی به بخش‌هایی از بودجه اتحادیه اروپا در دسامبر به مجارستان، کمیسیون اجرایی اروپا هنوز از پرداخت حدود 20 میلیارد یورو به بوداپست به دلیل اتهامات وارده به اوربان مبنی بر آسیب رساندن به دموکراسی در داخل در طول 13 سال قدرت خود دریغ می‌کند. دولت اوربان این اتهامات را رد می‌کند.