به گزارش اکوایران، علی‌رغم تهدید مجارستان به وتوی کمک‌های جدید اروپا به اوکراین، تمامی ۲۷ کشور اتحادیه اروپا بر روی بسته‌ای ۵۴ میلیارد دلاری به توافق رسیدند.

به نوشته الجزیره، چارلز میشل، رئیس شورای اروپا پس از نشست ویژه سران اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: «ما به توافق رسیدیم».

میشل گفت که این اقدام «بودجه‌ای ثابت، بلندمدت و قابل‌پیش‌بینی را برای اوکراین تضمین کرده» و نشان می‌دهد که «اتحادیه اروپا رهبری و مسئولیت حمایت از اوکراین را بر عهده می‌گیرد».

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت که با نزدیک‌شدن به سومین سال جنگ با روسیه، موافقت اتحادیه اروپا با بسته کمکی، ثبات اقتصادی و مالی بلندمدت کشورش را تقویت می‌کند.

او شبکه اجتماعی اکس نوشت: «خیلی مهم است که این تصمیم توسط هر ۲۷ رهبر گرفته شده است؛ زیرا یک بار دیگر، وحدت قوی اتحادیه اروپا را ثابت می‌کند».

پول، پول تا پیروزی

طی ماه‌های اخیر، اوکراین به طور فزاینده‌ای از کمک‌های مالی و نظامی کشورهای غربی ناامید شده بود. همچنین موانع و تأخیرهای سیاسی بر سر راه کمک‌های آمریکا و اتحادیه اروپا، اعتمادبه‌نفس و روحیه را روسیه تقویت کرده است.

در ماه دسامبر، بلوک اروپا بر روی آخرین بسته کمکی که تا سال ۲۰۲۷ ادامه خواهد داشت، به توافق رسید و تصمیم گرفت اوکراین را به عنوان نامزد عضویت در اتحادیه اروپا معرفی کند که ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان آن را با اکراه پذیرفت.

اما اوربان که روابط نزدیکی با ولادیمیر پوتین دارد، از تصمیم کمیسیون اروپا برای مسدودکردن دسترسی دولتش به برخی از منابع مالی اتحادیه خشمگین بود؛ اقدامی که سران اروپایی به دلیل نگرانیشان از بابت تهدید مجارستان علیه بودجه اتحادیه پیش گرفتند.

در پاسخ به عدم دسترسی، اوربان چندین لایحه را در اتحادیه اروپا وتو کرد.

کاجا کالاس، نخست‌وزیر استونی در هنگام ورود به نشست حیاتی روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: «نمی‌خواهم از کلمه «باج‌گیری» استفاده کنم؛ اما نمی‌دانم چه کلمه‌ای می‌تواند این کار را توصیف کند».

او با اشاره به اوربان افزود: «مجارستان نیازمند اروپاست. اوربان باید ببیند که عضویت در اتحادیه برای مجارستان چه فوایدی دارد».

پس از تأیید بسته کمکی، کالاس خاطرنشان کرد که این «سیگنالی مهم به اوکراین است که اتحادیه اروپا تا زمان پیروزی پشت سر کیف می‌ایستد».

ناتاشا باتلر، خبرنگار الجزیره که از بروکسل گزارش می‌دهد، گفت: «بدون شک، اوربان با چرخشی مثبت از این مخمصه خارج شد و گفته که به هدفش در این مذاکرات رسیده است».

باتلر گفت که مجارستان بر نظارت سالانه این کمک‌ها اصرار داشت.