به گزاش اکوایران، بر اساس طرح محرمانه‌ای که توسط بروکسل تهیه شده، اتحادیه اروپا تهدید کرده در صورتی که بوداپست در اجلاس سران اتحادیه در این هفته از کمک‌های تازه به اوکراین جلوگیری کند، در اقتصاد مجارستان اختلال ایجاد خواهد کرد. این مسئله نشان دهند تشدید تنش‌ها میان اتحادیه اروپا و این کشور طرفدار روسیه است.

در سندی که توسط مقامات اتحادیه اروپا تهیه شده و توسط فایننشال تایمز دیده شده، اگر بوداپست از لغو وتوی خود علیه کمک به کی‌یف امتناع ورزد، بروکسل راهبردی را برای هدف قرار دادن نقاط ضعف اقتصادی مجارستان، به خطر انداختن پول آن کشور و سقوط اعتماد سرمایه گذاران به منظور آسیب رساندن به «مشاغل و رشد اقتصادی» مجارستان ترسیم کرده است.

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، در نشست اضطراری سران در روز پنجشنبه، وعده داده که از استفاده از بودجه اتحادیه اروپا برای کمک مالی 50 میلیارد یورویی به اوکراین جلوگیری خواهد کرد.

در مقابل، بروکسل اعلام کرده اگر او عقب‌نشینی نکند، دیگر رهبران اتحادیه اروپا علناً متعهد می‌شوند که تمام کمک‌های مالی اتحادیه اروپا به بوداپست را برای همیشه و به قصد ایجاد وحشت در بازارها، تسریع روند کاهش ارزش پول این کشور و افزایش هزینه‌های استقراض، قطع کنند. 

مجتبی رحمان، مدیر اروپا در گروه مشاوره اوراسیا، گفت: «اروپا به ویکتور اوربان می‌گوید: بس است. وقت آن است که در صف ما قرار بگیری. ممکن است شما یک تپانچه داشته باشید، اما ما بازوکا (اسلحه ضدتانک) داریم».

این سند اعلام می‌کند که «در صورت عدم توافق در [اجلاس سران] اول فوریه، سایر سران دولت‌ها با توجه به رفتار غیرسازنده نخست‌وزیر مجارستان علناً اعلام می‌کنند... آن‌ها نمی توانند تصور کنند که بودجه اتحادیه اروپا به بوداپست ارائه شود».

ویکتور اوربان

یانوس بوکا، وزیر اتحادیه اروپا مجارستان، به فایننشال تایمز گفته که بوداپست از این تهدید اقتصادی اطلاع ندارد، اما کشورش «تسلیم فشارها نمی‌شود». وی گفت: «مجارستان ارتباطی بین حمایت از اوکراین و دسترسی به بودجه اتحادیه اروپا برقرار نمی‌کند و با این کار مخالفت است. مجارستان به طور سازنده در مذاکرات شرکت کرده و خواهد کرد».

بروکسل قبلاً از اهرم مالی خود علیه کشورهای عضو استفاده کرده، مانند لهستان و مجارستان بر سر نگرانی‌های حاکمیت قانون و یونان در طول بحران منطقه یورو، اما یک استراتژی برای تضعیف اقتصاد یک کشور عضو گام جدیدی بزرگ برای این بلوک خواهد بود. 

سه دیپلمات اتحادیه اروپا به فایننشال تایمز گفته‌اند که بسیاری از کشورها از این طرح حمایت کردند. یکی از آنها گفت: «وضعیت بدتر شده است. اگر اجازه چنین رفتاری را بدهیم، دیگر چه اتحادیه‌ای داریم؟» یکی دیگر از این افراد گفت: «مخاطره زیاد است. این نوعی باج خواهی است».

در حالی که 26 کشور عضو اتحادیه موافق پلن B برای ارسال پول به کی‌یف خارج از بودجه اتحادیه اروپا هستند، این امر مستلزم تصویب پارلمان‌های ملی است که باعث تاخیر و عدم اطمینان می شود.

چندین پایتخت بررسی کرده اند که آیا امکان استفاده از ماده 7 معاهده اتحادیه اروپا وجود دارد که به بروکسل اجازه می دهد بوداپست را از حق رای خود سلب کند یا به گفته یکی از دیپلمات‌ها مانع از پرداخت پول شود. اما برخی دیگر با توجه به اینکه نیاز به حمایت همه جانبه وجود دارد و بسیاری از کشورها تمایلی به اعمال چنین تحریم بزرگی ندارند، این ایده را رد کرده اند.

ویکتور اوربان