به گزارش اکوایران، جلسه علنی پارلمان ترکیه در آنکارا روز سه شنبه با 287 رأی موافق در مقابل 55 رأی موافق، درخواست سوئد برای عضویت در ناتو را پذیرفت. این سند پیش از ارسال به وزارت امور خارجه آمریکا، باید به امضای نهایی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور برسد. اردوغان پیش‌تر از عضویت سوئد حمایت کرده بود و انتظار می رود که این سند را امضا کند.

به نوشته بلومبرگ، این اقدام سوئد را در آستانه تحقق هدف خود برای تبدیل شدن به سی و دومین عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی قرار می‌دهد، یک سال و هشت ماه پس از ارائه درخواستی که یک چرخش در سیاست دفاعی آن بود. استکهلم در مه 2022 همراه با کشور همسایه، فنلاند به این نتیجه رسید که ورود به این اتحاد بهترین راه برای جلوگیری از هرگونه تجاوز روسیه، پس از تهاجم آن به اوکراین خواهد بود. فنلاند در آوریل به ناتو پیوست.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت: «من از رای مجلس ملی ترکیه برای تصویب عضویت سوئد در ناتو استقبال می‌کنم. من همچنین روی مجارستان برای تکمیل تائید پارلمانی خود در اسرع وقت حساب می‌کنم.»

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای گفت که عضویت سوئد برای رئیس‌جمهور جو بایدن یک اولویت است و پیوستن به ناتو در راستای منافع امنیت ملی ایالات متحده است و این اتحاد را ایمن‌تر و قوی‌تر خواهد کرد.

ورود سوئد ناتو را تقویت می‌کند و برد شمالی آن را افزایش می‌دهد و توانایی ائتلاف را برای دفاع از جناح شرقی بهبود می‌بخشد. سوئد و فنلاند در گذشته از عضویت در ائتلاف‌های نظامی خودداری می‌کردند، تا اینکه اقدامات نظامی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه این محاسبات را تغییر داد.

ترکیه موافقت خود با درخواست سوئد را، که باید به امضای همه اعضا برسد، مدت‌ها تعویق انداخت. آنکارا ماه‌ها اصرار داشت که این کشور اسکاندیناوی باید برای سرکوب حامیان گروه‌های جدایی‌طلب در ترکیه، از جمله حزب کارگران کردستان یا پ‌ک‌ک، که توسط اتحادیه اروپا و ایالات متحده به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود، اقدامات بیشتری انجام دهد.

پاسخ سوئد این بود که خود را با معیارهای عضویت در ناتو تطبیق داده است، اما به طور جداگانه قوانین علیه تروریسم را تشدید کرد و محدودیت‌های صادرات تسلیحات به ترکیه را لغو کرد.

در یکی دیگر از نشانه‌های پیشرفت احتمالی برای عضویت سوئد در ناتو، ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، در پستی در ایکس گفت، اولف کریسترسون، همتای سوئدی خود را برای مذاکره در مورد عضویت ناتو به بوداپست دعوت کرده است.»