به گزارش اکوایران، ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان گفت که اتحادیه اروپا نمی‌تواند با مسدودکردن کمک‌های مالی، به مجارستان فشار آورده تا تغییرات بحث‌برانگیز اتحادیه در مورد پناهندگی و سایر مسائل مدنی را در این کشور اعمال کند.

به نوشته بلومبرگ، این سخنان یک روز پس از آن ایراد شد که پارلمان اروپا قطعنامه غیرالزام‌آوری را تصویب کرد که طبق آن، تا زمانی که دولت مجارستان تمام معیارهای اتحادیه را برآورده نکند، ارائه کمک‌های مالی بیشتر به این کشور متوقف شود.

روز جمعه، اوربان در یک مصاحبه رادیویی گفت: «آنها نمی‌توانند در این مسائل از ما باج‌گیری کنند».

به دلیل تصمیم اجرایی ماه گذشته اتحادیه اروپا مبنی بر پرداخت حدود ۱۰.۲ میلیارد یورو به مجارستان، اورسولا فون دِر لاین، رئیس کمیسیون اروپا مورد انتقاد قرار گرفته است. این مبلغ حدود یک سوم بودجه‌ای است که سال گذشته به دلیل ادعای تضعیف دموکراسی در مجارستان و اختلاس در دولت اوربان مسدود شده بود.

روز چهارشنبه، فون دِر لاین به قانونگذاران اتحادیه اروپا گفت که تا زمانی که مجارستان تمام شرایط لازم را برآورده کند، حدود ۲۰ میلیارد یورو همچنان مسدود خواهد ماند. از جمله این شرایط می‌توان به تسهیل قوانین مهاجرتی اشاره کرد.

به دلیل تشدید بن‌بست بر سر کمک‌های اتحادیه و همچنین سیگنال روز چهارشنبه بانک مرکزی این کشور مبنی بر افزایش سرعت کاهش نرخ بهره، واحد پول مجارستان (فورینت) افت ارزش را تجربه کرد. طی چهار روز گذشته، فورینت ۱.۳ درصد در برابر یورو سقوط کرد که بدترین عملکرد میان ۲۳ ارز بازارهای نوظهور است.

تصمیم بانک مرکزی مجارستان پس از کاهش زودتر از انتظار نرخ تورم مجارستان گرفته شد. این کشور همچنین بالاترین هزینه‌های استقراض میان کشورهای اتحادیه اروپا را دارد.

روز پنجشنبه، اوربان پس از صحبت با گیورگی ماتولسی، رئیس کل بانک مرکزی گفت که امسال، بانک مرکزی مسیر کاهش نرخ بهره را پیش می‌گیرد؛ به نحوی که به تقویت رشد اقتصادی و محافظت از فورینت کمک کند. او افزود که طی سال جاری، بهبود از رکود باید در مرکز سیاست‌های دولت و بانک مرکزی باشد.

پس از سال‌ها بی‌اعتنایی اوربان، کشمکش‌های حقوقی و تهدید به تعلیق رأی مجارستان در اتحادیه که نتوانست او مجبور کند تا به خواسته‌های اروپا تن دهد، اتحادیه ۲۷ نقطه اصلاحی تعیین کرده تا اوربان را به تغییر برخی از قوانین کشورش مجاب کند. اما نشانه‌های کمی وجود دارد که فشارها بر اوربان تأثیر بگذارد؛ زیرا او کسی است که توانسته بودجه مورد نیاز را از بازار تأمین کند.

علاوه بر بیش از ۲.۵ میلیارد یورو استقراض از سرمایه‌گذاران بین‌المللی در اوایل ماه جاری، روز پنجشنبه، مجارستان ۱.۵ میلیارد یورو اوراق قرضه یوروی سبز فروخت.

اوربان گفت: «هیچ مقدار پولی» دولت مجارستان را متقاعد نمی‌کند که سیاست‌های خود را برای محدودکردن پناهندگی تغییر دهد.