به گزارش اکوایران، یک نظرسنجی نشان می‌دهد که رأی‌دهندگان اروپا دیگر به دو دسته چپ یا راست، طرفدار یا مخالف اتحادیه اروپا تقسیم نمی‌شوند، بلکه به پنج قبیله متمایز تقسیم می‌شوند که نگرانی‌های متضاد آنها احتمالاً بر 20 انتخابات سراسر قاره در سال جاری غالب خواهد بود.

به گزارش گاردین، این نظرسنجی نشان می‌دهد که مبارزه در پارلمان اروپا و انتخابات سال 2024 بر سر نگرش به پنج بحران بزرگی که زندگی رای‌دهندگان را در سال‌های اخیر تحت تأثیر قرار داده‌ خواهد بود؛ وضعیت اضطراری تغییرات اقلیمی، بحران مهاجرت در سال 2015، آشفتگی اقتصادی جهانی، جنگ در اوکراین و کووید.

نویسندگان گزارش استدلال می‌کنند که هر پنج بحران «در سراسر اروپا احساس شده‌اند، اگرچه با شدت‌های متفاوت در گوشه‌های مختلف قاره. به عنوان یک تهدید وجودی توسط بسیاری از اروپایی‌ها تجربه شده است. به طور چشمگیری بر سیاست‌های دولت‌ها تأثیر گذاشته است و به هیچ وجه تمام نشده است.»

مارک لئونارد یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: «در سال 2019، مبارزه اصلی بین پوپولیست‌هایی بود که می‌خواستند به یکپارچگی اروپایی پشت کنند و احزاب جریان اصلی که می‌خواستند پروژه اروپایی را از برگزیت نجات دهند و ترامپ.»

لئونارد، مدیر اندیشکده شورای اروپایی روابط خارجی (ECFR) مستقر در برلین، گفت: «این بار رقابتی بین ترس‌های رقابتی از افزایش دما، مهاجرت، تورم و درگیری نظامی خواهد بود.»

ایوان کراستف از مرکز استراتژی‌های لیبرال در صوفیه، بلغارستان، گفت که این مطالعه نشان می‌دهد که از نظر دیدگاه آنها از اتحادیه اروپا، شهروندان «از پیوندهای ایدئولوژیک راست و چپ دور می‌شوند» و در عوض بیشتر تحت تأثیر دیدگاه‌هایشان درباره این بحران‌ها قرار می‌گیرند. 

این گزارش با عنوان «بحران شخصی: سیاست تروما در سال انتخابات اروپا» نشان می‌دهد که احزاب سیاسی جریان اصلی ممکن است برای بسیج رأی‌دهندگان در مورد موضوعاتی مانند آینده پروژه اروپایی تلاش کنند و در عوض پیشنهاد می‌کند که آنها باید «بررسی و پیشنهاد راه‌حل‌هایی» برای اضطراری‌ترین نگرانی‌های رای‌دهندگان داشته باشند.

در مجموع، نویسندگان گزارش گفتند، بحران آب و هوا و مهاجرت دو عامل بزرگ در مبارزات انتخاباتی هستند که قرار است در سال 2024 در سراسر اروپا با آن مبارزه کنند. همانطور که نظرسنجی پارلمانی هلند در نوامبر نشان داد.

رای‌دهندگان هلندی، حزب آزادی ضد مهاجران (PVV) گیرت ویلدرز را در صدر این نظرسنجی قرار دادند و ائتلاف حامی محیط زیست-کارگر به ریاست فرانس تیمرمنز، معاون سابق کمیسیون اروپا، در رتبه دوم بود.

نویسندگان می‌گویند که مبارزه بین این دو «قبیله» برخورد دو «شورش انقراض» است. «فعالان آب و هوا از انقراض انسان‌ها و زندگی‌های دیگر می‌ترسند و فعالان ضد مهاجرت از ناپدید شدن ملت‌ها و هویت فرهنگی خود.»

رای‌دهندگانی که مهاجرت را بزرگترین بحران می‌دانند، عمدتاً از احزاب دست راستی مانند تجمع ملی در فرانسه یا AfD آلمان حمایت می‌کنند. کسانی که آب و هوا را در اولویت قرار می‌دهند تمایل دارند از احزاب سبز یا چپ مانند سوسیالیست‌های اسپانیا یا چپ لهستان حمایت کنند.

به گفته نویسندگان، یکی از پیامدهای اولیه سیاسی این امر «اروپایی شدن» مهاجرت بود، زیرا اتحادیه اروپا به دنبال کاهش نگرانی‌های رأی دهندگان بود، و به طور همزمان، «ملی شدن مجدد» توسط راست گرایانی که بحث پیرامون کند شدن گرمایش جهانی را پیش می‌بردند.

علاوه بر انتخابات پارلمان اروپا که قرار است در ماه ژوئن برگزار شود، رای دهندگان 15 کشور اروپایی از جمله پرتغال، بلژیک، اتریش، کرواسی، لیتوانی و بریتانیا، امسال در رای‌گیری پارلمان ملی و ریاست جمهوری به پای صندوق‌های رای می‌روند.

این نظرسنجی از 9 کشور عضو اتحادیه اروپا که 75 درصد از جمعیت بلوک را نمایندگی می‌کنند، به اضافه بریتانیای کبیر و سوئیس، نشان داد که 73.4 میلیون رای‌دهنده اروپایی معتقد بودند که وضعیت اضطراری آب و هوا مهمترین بحرانی است که آینده آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

تقریباً به همان اندازه (72.8 میلیون) احساس کردند کووید، که آسیب‌پذیری سیستم‌های مراقبت بهداشتی ملی را با پیامدهای اقتصادی عمده نشان می‌دهد، مهمترین آنها بود، در حالی که 69.3 میلیون نفر گفتند که آشفتگی اقتصادی جهانی نگرانی اصلی آنها است. 58.2 میلیون نفر مهاجرت را انتخاب کردند، 49 میلیون نفر حمله روسیه به اوکراین و 46.4 میلیون نفر هیچ یک از این پنج مورد را انتخاب نکردند.

با این حال، این مطالعه نشان داد که این «قبایل» رای‌دهنده نه از نظر جغرافیایی، نه بر اساس سن و نه از نظر تحصیلات به شکل مساوی قرار ندارند. برای مثال، رای‌دهندگان در آلمان احساس می‌کردند که مهاجرت تغییردهنده‌ترین بحران (31٪) است، در حالی که در فرانسه تغییر آب و هوا (27٪) این جایگاه را داشت.

در ایتالیا و پرتغال که هر دو به شدت تحت تأثیر سقوط مالی سال 2008 و بحران منطقه یورو قرار گرفتند، تعداد زیادی (34 درصد) از پاسخ دهندگان گفتند که آشفتگی اقتصادی در سراسر جهان و افزایش هزینه‌های زندگی در میان نگرانی‌های آنها اهمیت دارد.

در همین حال، ترس از جنگ روسیه علیه اوکراین در کشورهای نزدیک به درگیری بیشتر بود. پاسخ دهندگان در استونی (40٪)، لهستان (31٪) و دانمارک (29٪) آن را به عنوان مهمترین بحران می‌دانستند و این عدد در مقابل 7٪ در فرانسه و ایتالیا و 6 درصد در اسپانیا و بریتانیا بود.

از نظر نسلی، بحران آب و هوا در میان جوانان در صدر دستور کار قرار گرفت، به طوری که 24 درصد از جوانان 18 تا 29 ساله آن را مهم‌ترین مسئله برای آینده خود می‌دانند. این گروه سنی مهاجرت را به عنوان کمترین نگرانی خود می‌دیدند (9%).

نسل‌های قدیمی‌تر بیشتر نگران مهاجرت به‌عنوان یک موضوع حیاتی بودند، به طوری که 13 درصد از افراد 50 تا 69 ساله و 16 درصد از پاسخ‌دهندگان بالای 70 سال، آن را به‌عنوان بزرگ‌ترین نگرانی خود رتبه‌بندی کردند. در میان رای دهندگان با تحصیلات عالی، بحران آب و هوا نگرانی اصلی بود (22%).

برای حامیان احزاب راست افراطی در کشورهایی که در آنها قدرت ندارند، مهاجرت موضوعی بود که دیدگاه آنها را نسبت به آینده آنها تغییر داد، برای مثال Reconquête (76%) در فرانسه، AfD در آلمان (66%) و Reform در بریتانیا (63%) این نگرانی را داشتند.

با این حال، در کشورهایی که راست افراطی در دولت هستند، مانند ایتالیا، 10 درصد از پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی مهاجرت را بزرگترین نگرانی خود گزارش کردند، از جمله تنها 17 درصد از رای دهندگان همسو با حزب برادران ایتالیا، حزب نخست وزیر ایتالیا، جورجیا ملونی.

نویسندگان این مطالعه گفتند که انتخابات پارلمان اروپا در سال 2024 «به جای پروژه‌ها، در مورد پیش‌بینی‌ها خواهد بود.» 

هر یک از پنج بحران اروپا زندگی‌های بسیاری خواهند داشت اما در پای صندوق‌های رأی است که در آن زندگی می‌کنند، می‌میرند یا دوباره زنده می‌شوند.

«انتخابات اروپا فقط رقابتی بین چپ و راست و بدبینان نسبت به اتحادیه اروپا و طرفداران اتحادیه اروپا نیست، بلکه نبردی برای برتری بین قبایل مختلف بحران‌های اروپا خواهد بود.»