به گزارش اکوایران، سیاستمداران در ورشو و بوداپست مدت‌هاست که از طرح‌های اتحادیه اروپا برای سهمیه‌بندی مهاجران انتقاد کرده‌اند. مقامات در مواجهه با صدها هزار موقعیت خالی در بازار کار که تهدیدی برای رشد اقتصادی است، اکنون استدلال می کنند که «کارگران مهمان» با کسانی که آمده‌اند تا برای همیشه بمانند فرق دارند.

طبق آنچه در گزارش بلومبرگ آمده، چنین تغییر موضعی آن‌ها را در موقعیت ضعف قرار می‌دهد و بهانه‌ای در دست اپوزیسیون برای مخالفت شدیدتر با ایشان خواهد بود. حزب حاکم قانون و عدالت لهستان، که به دنبال پیروزی در سومین دوره متوالی در انتخاباتی فشرده در 15 اکتبر است، ماه گذشته پس از انتقادات شدید حزب اصلی اپوزیسیون که با طرح صدور سریع ویزا برای کارگران مهاجر مخالفت نمود، مجبور به رها کردن این طرحح شد. در مجارستان، اوربان به دلیل جایگزینی مردم محلی با کارگران ارزان‌تر آسیایی مقصر شناخته می‌شود.

لازلو پاپ، شهردار دبرسن، یکی از اعضای حزب حاکم ویکتور اوربان، هفته گذشته در مصاحبه‌ای در دفتر خود گفت: «بین مهاجرتی که ما با آن مخالف بودیم و مسئله کارگران خارجی تفاوت زیادی وجود دارد و عمده تفاوت در نحوه نظارت و کنترل است.»

1200x800 (1)

شهردار دبرسن، لازلو پاپ

از زمان بحران پناهجویان در سال 2015 و تصمیم آلمان برای باز کردن مرزهای خود، رهبران پوپولیست در لهستان و مجارستان ضمن مخالف شدید با سیاست‌های مهاجرتی، خود را «محافظ میراث مسیحی اروپا» معرفی کردند.

دولت اوربان حصاری برای جلوگیری از ورود پناهجویان ساخت، به طور غیرقانونی از رسیدگی به امور پناهجویان خودداری کرد و بیلبوردهایی را نصب کرد که به خارجی‌ها در مورد اشغال جایگاه و مشاغل مجارها هشدار می‌داد. یاروسلاو کاچینسکی، رهبر حزب حاکم لهستان گفت مسلمانان تهدیدی برای اروپا هستند. اخیراً، در ماه ژوئیه، دو کشور به دنبال جلوگیری از طرح اتحادیه اروپا برای کشورهای عضو در راستای اشتراک‌گذاری محل اقامت مهاجران بودند.

توجه به این نکته لازم است که اکثر اقتصادهای شرقی اتحادیه اروپا دارای نرخ بیکاری 5 درصد یا کمتر هستند و حداقل 670000 شغل در سراسر منطقه خالی مانده است.

این امر دولت‌ها را وادار می‌کند تا در مواجهه با پیری جمعیت وارد عمل شوند و میلیون‌ها نفر را بیابند تا اقتصاد خود را در سال‌های آینده فعال نگه دارند. 

1200x800 (2)

کار در سایت ساخت و ساز CATL در نزدیکی دبرسن، شرق مجارستان

در مجارستان، اوربان در اوایل سال جاری به مدیران شرکت‌ها گفت که اگر کشور بخواهد سرمایه‌گذاری در کارخانه‌های باتری جدید به ارزش حدود 15 میلیارد دلار را به خوبی انجام دهد، اقتصاد ظرف دو سال به 500000 کارگر جدید نیاز دارد. این معادل بیش از 10 درصد از نیروی کار فعلی آن است. پارلمان قانونی را تصویب کرد که ورود کارگران خارجی را آسان‌تر و مدت اقامت آنها را به سه سال محدود می‌کرد.

موسسه بیمه اجتماعی این کشور تخمین زده است که لهستان باید حداقل 200000 مهاجر را در یک دهه آینده وارد کند تا نسبت فعلی جمعیت در سن کار به بازنشستگان حفظ شود. این رقم در مقایسه با 188000 خارجی است که به تازگی در سال 2022 به دنبال جنگ اوکراین در مجارستان ثبت نام کرده‌اند.

جمهوری چک، جایی که آندری بابیس، میلیاردر پوپولیست، دو سال پیش به عنوان نخست‌وزیر کنار رفت، از آن زمان سهمیه‌های بیشتری را برای ویزا برای کارگرانی که از فیلیپین و مغولستان می‌آیند، تصویب کرده است.

ماریان جورچکا، وزیر کار گفت: «تماس‌های شرکت‌ها واقعاً ناامیدکننده هستند. او گفت که این کشور تا سال 2030 به 300,000 کارگر خارجی نیاز خواهد داشت. کمبود نیروی کار مانع اصلی رشد آنهاست.

احتمالا به رای‌دهندگان طرفدار احزاب پوپولیستی گفته می‌شود که کارگران کلید پروژه‌های سرمایه‌گذاری هستند تا اطمینان حاصل شود که رشد اقتصادی کشورهای شرق اروپا از اروپای غربی در سال‌های آینده پیشی می‌گیرد.

در مجارستان، شرکت فناوری معاصر آمپرکس‌چین، یا CATL، ساخت یک کارخانه باتری 8 میلیارد دلاری، بزرگترین کارخانه اروپا را در نزدیکی دبرسن نزدیک مرز رومانی آغاز کرده است.

در سراسر پایگاه‌های تولیدی، برخی از املاک در حال تبدیل شدن به اقامتگاه‌های موقت برای کارگران خارجی هستند. 

1200x800 (3)

جاده ای منتهی به پالایشگاه اورلن، بزرگترین شرکت لهستان در حال ساخت مجتمعی با 5200 کارگر است که بیشتر آنها از آسیا می‌آیند

غول نفت و پتروشیمی لهستان، اورلن، که روابط نزدیکی با حزب حاکم قانون و عدالت دارد، میزبان هزاران کارگر برای ساخت کارخانه جدید خود است. 

این شرکت کمپینی را برای اطمینان از موقتی بودن هجوم مردم محلی آغاز کرد و پلیس افسران بیشتری را برای کاهش نگرانی در مورد افزایش جرم و جنایت مستقر کرد. همچنین برای مقابله با نژادپرستی یک کمپین آگاه‌سازی به نام «StopHejt» را اجرا کرد. اعلامیه‌ها و پوسترها در اطراف شهر بالا رفت و افسران پلیس کارگاه‌های آموزشی ضد‌تبعیض را در مدارس برگزار کردند.

جاکوب زگورزلسکی، مدیر مسئول این پروژه گفت: «ب‌ کارگیری نیروی کار آسیایی برای پروژه‌های بزرگ یک ضرورت جدید است. این پروژه‌ها باید با به‌کارگیری نیروی کار آسیایی ساخته شوند.»

همه این‌ها در تضاد با با لفاظی‌های دولت در مخالفت با طرح مهاجرپذیری اتحادیه اروپا است. اوربان در 30 ژوئن به رادیو ملی گفت که پیشنهاد اتحادیه اروپا مجارستان را مجبور می‌کند «گتوهای مهاجران» ایجاد کند.

نگرش لهستان نسبت به مهاجرت دوباره در ماه اکتبر آزمایش خواهد شد. کاچینسکی، رئیس قانون و عدالت و قدرتمندترین سیاستمدار لهستان، از برنامه‌ای برای برگزاری همه‌پرسی در مورد طرح جابجایی مهاجران اتحادیه اروپا هم‌زمان با انتخابات خبر داد.

در حالی که این حزب همچنان خود را مدافع هویت و امنیت لهستان نشان می‌دهد، یکی از سلاح‌های سیاسی آن (مهاجرستیزی) اکنون به منبع بالقوه آسیب‌پذیری‌اش تبدیل شده است.

الکس شزربیاک، استاد سیاست در دانشگاه ساسکس در بریتانیا، در وبلاگی که در ماه آگوست منتشر شد، نوشت: «مهاجرت مهم‌ترین موضوع در انتخابات پارلمانی اکتبر لهستان نیست، اما اگر با نگرانی‌های امنیت ملی مرتبط باشد، می‌تواند برجسته شود و در یک رقابت نزدیک، ممکن است نقش تعیین‌کننده‌ای در تعیین نتیجه داشته باشد.»