به گزارش اکوایران، دیپلمات‌ها خبر دادند که تلاش اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌ها علیه شهرک‌نشینان اسرائیلی که به فلسطینیان کرانه باختری حمله می‌کنند، به دلیل مخالفت مجارستان و جمهوری چک متوقف شده است.

به نوشته رویترز، چهار دیپلمات در مورد مذاکرات داخلی اتحادیه اروپا گفتند که دو متحد سرسخت اسرائیل در کمیته اتحادیه به صراحت اعلام کردند که فعلاً حاضر نیستند این پیشنهاد را پیش ببرند.

برخی گفتند که ممکن است بعداً مصالحه‌ای برای ادامه اقدامات، احتمالاً پس از تحریم‌های بیشتر اتحادیه اروپا علیه حماس رخ دهد.

در حالی که توجه بین‌المللی زیادی بر جنگ غزه متمرکز شده است، مقامات اروپایی نگرانی فزاینده خود در مورد افزایش خشونت‌ها علیه فلسطینیان کرانه باختری را ابراز کرده‌اند.

ایالات متحده و بریتانیا نیز نگرانی‌های مشابهی نشان داده و قبلاً چندین شهرک‌نشین که مسئول خشونت‌ها بودند را تحریم کرده‌اند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ماه دسامبر گفت که اقدامات مشابهی را پیشنهاد خواهد کرد.

اما تحریم‌های اتحادیه اروپا مستلزم اتفاق آرا در میان کشورهای عضو است و این اتحادیه هنوز موفق نشده به اجماع برسد. این مسئله بازتابی از اختلافات گسترده در موضوع خاورمیانه میان کشورهای اروپایی است که برخی از آن‌ها قویاً از اسرائیل حمایت کرده، در حالی که برخی سایرین حامی فلسطینیان هستند.

به گفته دیپلمات‌ها، بسته پیشنهادی تحریم‌ها ده‌ها فرد یا سازمان را شامل می‌شود. اتحادیه اروپا مشخص نکرده که تحریم‌ها در چه موضوعاتی بوده، اما مقامات گفته‌اند که شامل ممنوعیت سفر به اتحادیه اروپا می‌شود.

پیتر سیجارتو، وزیر امور خارجه مجارستان گفت که قطعاً اکنون زمان تحریم شهرک‌نشینان اسرائیلی نیست. بوداپست می‌گوید که تمرکز اتحادیه اروپا باید بر کمک به اسرائیل باشد.

یان لیپاوسکی، وزیر امور خارجه چک نیز خاطرنشان کرد که علت مخالفت با تحریم‌ها این است که نمی‌خواهد خشونت‌های شهرک‌نشینان با اقدامات حماس در یک راستا قرار بگیرد.

فرانسه که بر تحریم شهرک‌نشینان فشار می‌آورد و انتظار می‌رود به‌زودی ممنوعیت‌های سفر را علیه دو یا سه نفر اعمال کند، امیدوار است که پس از اعمال تحریم‌ها، شرکای اروپاییش نیز تمایل بیشتری برای ادامه کار داشته باشند.

یک منبع دیپلماتیک فرانسوی گفت: «زمانی که اقدامات خود را انجام دهیم، خواهیم دید که دیگران چه واکنشی نشان خواهند داد».