به گزارش اکوایران، وزارت دفاع تایوان روز شنبه اعلام کرد که در 24 ساعت گذشته هشت بالون چینی را در حال عبور از تنگه تایوان شناسایی کرده است.

تایوان که چین با وجود مخالفت‌های شدید دولت تایپه، آن را قلمرو خود می‌داند، از ماه دسامبر در مورد بالن‌ها اعتراض کرده و گفته است که آنها تهدیدی برای امنیت هوایی و تلاشی برای جنگ روانی هستند.

به گزارش رویترز، وزارت دفاع تایوان در گزارش روزانه خود درباره فعالیت‌های نظامی چین اعلام کرد که اولین بالن را در صبح جمعه و آخرین بالون را در اوایل عصر مشاهده کرد.

بر اساس نقشه ارائه شده توسط این وزارتخانه، دو بالن از بخش شمالی تایوان عبور کردند. بقیه قبل از ناپدید شدن به ساحل نزدیک شدند، اگرچه یکی از آنها بر فراز دریا به سمت شمال تایوان پرواز کرد.

ماه گذشته، دولت چین شکایات مکرر تایوان در مورد این بالون‌ها را رد کرد و گفت که آن‌ها برای اهداف هواشناسی هستند و نباید به دلایل سیاسی بزرگنمایی شوند.

هواپیماهای جنگی چین هر روز در تنگه تایوان عملیات انجام می‌دهند و اغلب از خط میانه آن عبور می‌کنند که قبلاً به عنوان یک مانع غیررسمی بین دو طرف عمل می‌کرد. چین می‌گوید که وجود این خط را به رسمیت نمی‌شناسد.

تایوان ماه گذشته معاون رئیس جمهور لای چینگ-ته را به عنوان رئیس جمهور بعدی خود انتخاب کرد، مردی که چین آن را جدایی‌طلبی خطرناک توصیف می‌کند.

لای که در ماه مه به قدرت می‌رسد، پیشنهاد مذاکره با چین را داده است، پیشنهادی که چین آن را رد کرده است. او می‌گوید فقط مردم تایوان می‌توانند برای آینده خود تصمیم بگیرند.

احتمال استفاده چین از بالن برای جاسوسی در فوریه گذشته، زمانی که ایالات متحده یک بالن نظارتی چینی را سرنگون کرد، به یک موضوع جهانی تبدیل شد. چین گفت این بالون یک هواپیمای غیرنظامی بوده که به طور تصادفی به بیراهه منحرف شده است.