به گزارش اکوایران، مقامات اوکراینی هشدار داده‌اند که با پایان‌یافتن کمک‌های ایالات متحده و ناکامی اروپا در رسیدن به اهداف خود در افزایش تولید تسلیحات، اوکراین با کمبود بزرگی در مهمات توپخانه‌های غربی مورد نیاز در برابر حملات روسیه مواجه است.

به نوشته فایننشال تایمز، کیف برای عقب نگه‌داشتن نیروهای روسیه پشت خط مقدم ۱۵۰۰ کیلومتری در تقلا بوده و اکنون نیز نیروهای اوکراینی مجبور شده‌اند ذخایر تسلیحاتی خود را سهمیه‌بندی کرده و تنها حدود یک‌سوم مهماتی که هر روز برای حفظ موقعیت خود نیاز دارند شلیک می‌کنند.

مسئله که وضعیت آن‌ها را وخیم‌تر کرده است، شکست واشنگتن در تصویب ۶۰ میلیارد دلار کمک نظامی و مالی است. این تأخیر باعث شده که ارسال اکثر محموله‌های ایالات متحده تعلیق شوند. همچنین به گفته مقامات آمریکایی و اروپایی، افزایش تولید اروپا نیز به اندازه کافی سریع نبوده است.

یک مقام ارشد نظامی ایالات متحده گفت که تأخیر کنگره در تصویب کمک‌ها خطر ایجاد شکاف در جریان عرضه کمک‌ها به کیف را دارد.

اگرچه روز پنجشنبه، سنای ایالات متحده به پیشبرد بحث بر سر لایحه جدید ۶۰ میلیارد دلاری کمک‌ها به اوکراین رأی داد که امیدها به تصویب کمک‌ها را بیشتر کرد، اما موافقت کنگره هنوز قطعی نیست.

مقامات غربی هشدار داده‌اند که طی ماه‌های آینده، توانایی اوکراین برای جنگیدن با منابع کمتر افزایش خواهد یافت. در همین حال، روسیه از برتری کمی منابع خود برای دستیابی به دستاوردهای مهمی مانند تسخیر اطراف شهر استراتژیک آودیوکا استفاده بهره می‌برد.

یک مقام دفاعی ایالات متحده با اشاره به اینکه پول ایالات متحده برای تأمین مالی قراردادهای تسلیحاتی جدید برای اوکراین یا بودجه‌ای که به پنتاگون اجازه می‌دهد از ذخایر و انبارهای خود به کیف کمک کند، تمام شده است، گفت: «این مسئله واقعاً به همان اندازه‌ای که آن را توصیف می‌کنیم، بغرنج است».

یکی از دیپلمات‌های ارشد ناتو گفت: «وضعیت ناامیدکننده اوکراینی‌ها در خط مقدم بسیار بدتر از آن چیزی است نشان می‌دهند».

تقریباً دو سال پس از آغاز حمله تمام‌عیار روسیه و پس از اینکه ضدحمله مورد انتظار ۲۰۲۳ اوکراین نتوانست دستاوردی کسب کند، برتری تسلیحاتی و نیروی انسانی مسکو کیف را مجبور کرده تا در سال جاری، استراتژی «دفاع فعال» را اتخاذ کند.

یک دیپلمات ارشد اروپایی گفت که خطر شکاف در جریان کمک‌های نظامی «نگرانی اصلی» طی نیمه اول سال جاری است. او هشدار داد که حتی حفظ موقعیت‌های فعلی هم برای اوکراینی‌ها دشوار خواهد بود.

او اذعان کرد: «جبران کمبود کمک‌های آمریکا آسان نخواهد بود. چنین چیزی واقع‌بینانه نیست. اگر ایالات متحده رویکرد خود در قبال اوکراین را تغییر دهد، آیا اتحادیه اروپا به تنهایی برای کیف کافی خواهد بود؟ مطمئن نیستم».

این هفته، جو بایدن وجود این معضل را پذیرفت. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی او نیز اعتراف کرد که «هیچ جایگزینی» برای مقدارمنابعی که ایالات متحده می‌تواند ارائه دهد، وجود ندارد.

جیک سالیوان

اتحادیه اروپا متعهد شده بود که طی ۱۲ ماه منتهی به مارس ۱ میلیون مهمات توپ ۱۵۵ میلی‌متری به اوکراین ارسال کند؛ اما حالا پذیرفته که در رسیدن به این هدف شکست خواهد خورد. اکنون مقامات می‌گویند که تا پایان سال ۲۰۲۴، به هدف جدید خود در افزایش ظرفیت تولید مهمات ۱۵۵ میلی‌متری به ۱.۴ میلیون گلوله خواهند رسید.

رستم عمروف، وزیر دفاع اوکراین در نامه‌ای به جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا نوشت: «طرفی که بیشترین مهمات را برای جنگیدن داشته باشد، معمولاً برنده می‌شود».

او افزود: «کمبود مهمات ما روزبه‌روز در حال بیشتر شده و نسبت ۳ به ۱ آتش دشمن در برابر نیروهای مسلح اوکراین در حال بدترشدن است».

عمروف گفت که «حداقل مقدار مورد نیاز روزانه» اوکراین ۶ هزار گلوله توپ است؛ اما نیروهای او در حال حاضر، تنها قادر به شلیک ۲ هزار گلوله در روز هستند.

بورل در سخنرانی این هفته خود در پارلمان اوکراین پاسخ داد: «می‌دانم که نیازهای شما در مورد مهمات بیشتر از آن چیزی است که اروپا می‌تواند ارائه دهد. من با کادر نظامی شما صحبت کرده‌ام و می‌دانم که شما به منابع بیشتری نیاز دارید».

راب لی، کارشناس ارشد برنامه اوراسیا در مؤسسه تحقیقات سیاست خارجی گفت: «در حال حاضر، کیف با دو مشکل حاد مواجه است؛ کاستی مهمات و کمبود پیاده‌نظام. تا هر زمان که به این دو مسئله به درستی رسیدگی نشود، اوکراین بیشتر ضرر خواهد کرد».