به گزارش اکوایران، دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا و نامزد اصلی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات 2024 در یک سخنرانی در کالیفرنیا گفت در زمان ریاست‌جمهوری خود به رییس‌جمهور یکی از کشورهای عضو ناتو گفته اگر این کشور سهم خود را از هزینه‌های این سازمان ندهد، روسیه را ترغیب خواهد کرد «هرغلطی که خواست» علیه آن انجام دهد.

به گزارش گاردین، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای این اظهارات را درباره ترغیب روسیه به اقدام علیه اعضای ناتو که هزینه‌های خود را نمی‌دهند، «تکان‌دهنده و نامتعادل» خواند و گفت این مواضع امنیت ملی و اقتصاد آمریکا و ثبات جهانی را به خطر می‌اندازد.

در حالی که اوکراین پس از حمله روسیه به این کشور در فوریه 2022 در حال دفاع از خود و درگیر جنگی تمام عیار است رئیس جمهور سابق آمریکا درباره کمک به اوکراین ابراز تردید کرده است.

کشورهای ناتو در سال 2014 و پس از الحاق شبه جزیره کریمه به اوکراین توسط روسیه، توافق کردند که کاهش هزینه‌هایی را که پس از جنگ سرد انجام داده بودند متوقف کنند و تا سال 2024 به سمت صرف 2 درصد از تولید ناخالص داخلی خود برای دفاع پیش بروند.

ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی خود در سال 2016، به متحدان غربی هشدار داد که ایالات متحده تحت رهبری او ممکن است تعهدات خود در پیمان ناتو را کنار بگذارد و تنها از کشورهایی دفاع کند که به هدف 2 درصدی ائتلاف عمل می‌کنند.

در سال 2022، ناتو گزارش داد که هفت کشور از 31 کشور عضو ناتو به این تعهد عمل می‌کنند. حمله روسیه به اوکراین در سال 2022 باعث افزایش هزینه‌های نظامی توسط برخی از اعضای ناتو شده است.

اظهارات ترامپ در حالی بیان می‌شود که اوکراین همچنان در تلاش‌های خود برای جلوگیری از تهاجم روسیه در سال 2022 غرق است و جمهوری‌خواهان کنگره به طور فزاینده‌ای نسبت به ارائه کمک‌های اضافی به این کشور که با حملات متقابل و کمبود تسلیحات دست و پنجه نرم می‌کند، تردید دارند.

اظهارات ترامپ در روز شنبه به سرعت در میان بسیاری از کارشناسان سیاسی در ایالات متحده نیز زنگ خطر را به صدا در آورد.

دیوید کورن تحلیلگر ام‌اس‌ان‌بی‌سی در شبکه اجتماعی ایکس گفت: «به نظر می‌رسد ترامپ به نوعی روسیه را تشویق می‌کند که به متحدان ما در ناتو حمله کند.»

در همین حال، آلیسا فرح گریفین، مفسر سیاسی محافظه‌کار گفت که اظهارات ترامپ برای ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه شبیه «موسیقی» بود.