به گزارش اکوایران، ونزوئلا با عمل به تهدیدات خود مبنی بر الحاق بخش بزرگی از کشور کوچک گویان و دسترسی به ذخایر عظیم نفت این کشور، تانک‌های سبک، قایق‌های گشتی مجهز به موشک و ناوهای زرهی را به سمت مرز اعزام کرده است. این تحولات سریعاً در حال تبدیل‌شدن به چالش امنیتی جدید برای دولت بایدن هستند.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، استقرار نیروهای ونزوئلا در تصاویر ماهواره‌ای روز جمعه و در ویدئوهایی که اخیراً نیز توسط ارتش ونزوئلا در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده، قابل مشاهده است. علی‌رغم توافق کتب ماه دسامبر میان نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا و عرفان علی، رئیس‌جمهور گویان که با محکوم‌کردن استفاده از زور، خواستار تشکیل کمیسیونی برای رسیدگی به اختلافات ارضی شد، تحرکات نظامی ونزوئلا تشدید تلاش‌های کاراکاس برای به دست آوردن اهرمی بر ذخایر انرژی تازه‌کشف‌شده همسایه کوچک خود است.

از اواخر سال گذشته، دولت ونزوئلا که ارتشی متشکل از ۱۵۰ هزار سرباز فعال و تسلیحات مدرن روسی دارد، ادعاهای خود نسبت به منطقه اسکیبو که دو سوم گویان را تشکیل می‌دهد، افزایش داده است.

استقرار و لفاظی‌های خصمانه کاراکاس در حالی شدت گرفته که پس از اکتشافات نفتی فراساحلی توسط کنسرسیوم تحت رهبری شرکت نفتی اکسان موبیل، گویان در قامت یکی از جدیدترین منابع انرژی جهان ظاهر شده است. مستعمره سابق بریتانیا با ۸۰۰ هزار نفر جمعیت، تنها ۳ هراز نفر نیروی نظامی دارد که دولتش را مجبور کرده برای دفاع از خود، با ایالات متحده همکاری نزدیک‌تری داشته باشد.

ارتش گویان

وزارت خارجه گویان در پاسخ به پرسش‌های وال‌استریت ژورنال درباره استقرار نظامی ونزوئلا گفت: «ما از بدبینی ونزوئلا تعجب نمی‌کنیم. ما ناامید شده‌ایم، اما شگفت‌زده نه».

ونزوئلا ادعا می‌کند که در واکنش به رزمایش‌های ماه دسامبر ارتش ایالات متحده در گویان و استقرار کشتی کوچک مبارزه با مواد مخدر در آب‌های گویان، در حال تقویت دفاعی خود است.

روز چهارشنبه، ولادیمیر پادرینو، وزیر دفاع ونزوئلا شرکت اکسان موبیل را متهم کرد که برای امنیت خود به ارتش آمریکا متکی شده و از گویان سوءاستفاده می‌کند.

او در پلتفرم اکس (توییتر سابق) نوشت: «آن‌ها در منطقه دریایی که به ونزوئلا تعلق دارد، پاسخی متناسب و قاطع دریافت خواهند کرد. اسکیبو مال ماست»!

استقرار نیروهای ونزوئلا به همراه رفراندوم ماه دسامبر مادورو که در آن، میلیون‌ها ونزوئلایی با برای الحاق اسکیبو موافقت کردند، نگرانی سیاست‌گذاران دولت بایدن را برانگیخته که هم‌اکنون مشغول دست‌وپنجه نرم‌کردن با روسیه، چین و ایران هستند.

طی ماه‌های اخیر، مقامات آمریکایی از جورج تاون، پایتخت گویان برای گفتگو در مورد افزایش همکاری‌ها دیدن کرده‌اند. عرفان علی گفت که دولت او به زودی هلیکوپتر، پهپاد و سایر تجهیزات دفاعی آمریکایی را خریداری خواهد کرد.

یک روز پس از دیدار با رئیس‌جمهور گویان، خوان گونزالس، مشاور ارشد بایدن به خبرنگاران در کلمبیا گفت: «در حالی که گویان همچنان از منابع جدید نفتی خود کسب درآمد می‌کند، حمایت از تقویت توان دفاعی این کشور مستقیماً در راستای منافع ماست. ما مطمئناً نمی‌خواهیم تنش‌ها را تشدید کنیم، اما روابط استراتژیکی با گویان داریم».

مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی مستقر در واشنگتن با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای دریافت که ونزوئلا طی اواخر سال ۲۰۲۳ و ژانویه ۲۰۲۴، خودروهای زرهی و تانک‌های سبک را به جزیره آناکوکو در رودخانه کویونی، در چندمتری گویان منتقل کرده و ظاهراً کار ساخت‌وساز یک پایگاه جدید در آنجا نیز در جریان است.

نیروهای مادورو در نزدیکی میدان نفتی استابروک (که فاصله کمی تا ونزوئلا دارد) مستقر شده‌اند که توسط شرکت‌های آمریکایی اکسان و شورون و کنوک چین اداره می‌شود؛ جایی که تولید نفت به ۶۴۵ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

اسکیبو گویان ونزوئلا

تشدید تنش‌ها در شانه شمالی آمریکای جنوبی، ارزیاب‌های ریسک صنعت کشتیرانی در انجمن بازار لوید لندن را بر آن داشت تا گویان را در فهرست جهانی مناطق تحت تأثیر جنگ، دزدی دریایی و تروریسم قرار دهند. این رتبه‌بندی هزینه‌های بیمه کشتیرانی را افزایش داده و خطر آب‌های گویان را هم‌سطح دریای سرخ ارزیابی کرده است؛ جایی که نیروهای حوثی کشتی‌های متعلق به اسرائیل را مورد هدف قرار می‌دهند.

اکسان اعلام کرده که از استقرار نیروهای ونزوئلا نترسیده است. میشل گری، سخنگوی این شرکت در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد: «ما جایی نمی‌رویم. تمرکز ما بر توسعه مؤثر و مسئولانه منابع، طبق توافق ما با دولت گویان است».