به گزارش اکوایران، دیپلمات‌های درگیر در مذاکرات می‌گویند ایالات متحده، مصر و قطر، اسرائیل و حماس را تحت فشار قرار داده‌اند تا به یک روند دیپلماتیک چند مرحله‌ای بپیوندند که با آزادی اسرا آغاز می‌شود و در نهایت منجر به خروج نیروهای اسرائیلی و پایان جنگ در غزه می‌شود.

به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، هیچ یک از طرفین درگیری با شرایط پیشنهاد جدید - که شامل گام‌هایی در تضاد با مواضع اعلام شده اسرائیل و حماس است - موافقت نکرده است. طاهر النونو، مشاور رسانه‌ای حماس، گفت که هیچ پیشرفت واقعی وجود ندارد و مقامات اسرائیلی به درخواست برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

اما افرادی که در جریان این مذاکرات قرار گرفتند، گفتند که اسرائیل و حماس پس از هفته‌ها توقف مذاکرات پس از پایان آخرین آتش‌بس در 30 نوامبر، حداقل دوباره مایل به مذاکره هستند. پیشنهاد جدید، با حمایت واشنگتن، قاهره و دوحه، نشان‌دهنده رویکرد جدیدی برای خنثی کردن درگیری است.

مقامات مصری گفتند، مذاکره‌کنندگان اسرائیلی همچنان به تلاش برای توقف دو هفته‌ای درگیری‌ها برای تبادل اسرا ادامه می‌دهند و تمایلی به بحث در مورد طرح‌هایی که شامل آتش‌بس دائمی باشد، ندارند.

از سوی دیگر، حماس به دنبال کسب حداکثر امتیاز از اسیران تحت کنترل خود است و تنها می‌خواهد آن‌ها را با هزاران اسیر فلسطینی و آتش بس دائمی مبادله کند. به گفته مقامات، یحیی سنوار، رهبر غزه مایل است اسرا را آزاد کند، اما خواهان آتش بس طولانی‌تر و شرایط بهتر از دفعه قبل است.

3c748af1ad3b618c251344086396da4a

مقامات مصری می‌گویند در حالی که رهبران اسرائیل علناً موضع سازش ناپذیری دارند، در کابینه اسرائیل اختلافاتی وجود دارد و برخی خواستار اولویت دادن به اسرا هستند.

گادی آیزنکوت، ژنرال سابق که اکنون یکی از اعضای کابینه جنگ اسرائیل است، در مصاحبه‌ای نادر با تلویزیون اسرائیل گفت: «باید بگوییم که امکان بازگرداندن گروگان‌ها در آینده نزدیک بدون توافق وجود ندارد».

دیگر رهبران ارشد اسرائیل با این نظر مخالف هستند و می‌گویند که تنها ادامه فشار نظامی بر حماس این گروه را مجبور به بازگرداندن اسرا می‌کند.

در همین حال، حماس به مقامات مصری و قطری گفته است که توافق کوتاه‌مدت قبلی رضایت‌بخش نبود و کمک‌ها کمتر از آنچه وعده داده شده بود به غزه رسید و بسیاری از زندانیان آزاد شده بعداً دوباره دستگیر شدند.

میانجی‌ها طرحی 90 روزه را پیشنهاد کرده‌اند که ابتدا جنگ را برای چند روز نامشخص متوقف می‌کند تا حماس ابتدا همه اسرای غیرنظامی اسرائیلی را آزاد کند، در حالی که اسرائیل صدها اسیر فلسطینی را آزاد می‌کند، نیروها را از شهرک‌ها و شهرهای غزه خارج می‌کند و اجازه آزادی حرکت در نوار را می‌دهد.

در مرحله دوم، حماس سربازان زن اسرائیلی را آزاد می‌کند و اسرائیل اسرای بیشتری از فلسطینی‌ها را آزاد می‌کند. به گفته مقامات مصری، مرحله سوم شامل آزادی سربازان اسرائیلی و مردان در سن جنگی است که حماس آن‌ها را سرباز می‌داند، در حالی که اسرائیل برخی از نیروهای خود را در خارج از مرزهای فعلی نوار غزه مستقر خواهد کرد.

مقامات مصری گفتند که این طرح سپس مذاکرات برای آتش بس دائمی، عادی سازی روابط بین اسرائیل و کشورهای عربی مانند عربستان سعودی و آغاز مجدد فرآیند تشکیل کشور فلسطین را پیش بینی می‌کند.

به گفته مقامات، سنوار و اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در دوحه، تقریباً یک ماه است که مستقیماً با یکدیگر ارتباط برقرار نکرده‌اند. آن‌ها گفتند که این امر پیشرفت در مذاکره را دشوار کرده است.