به گزارش اکوایران، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده و مقامات ارشد غربی روز یکشنبه از سخنان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا انتقاد کردند. ترامپ در یکی از سخنرانی‌های خود گفت که ایالات متحده ممکن است از متحدان ناتو که به اندازه کافی برای دفاع در برابر تهاجم احتمالی روسیه هزینه نمی‌کنند، محافظت نکند.

بایدن در بیانیه‌ای گفت: «رهبری آمریکا در صحنه جهانی و حمایت از متحدان ما برای حفظ امنیت مردم آمریکا در خانه حیاتی است. اگر رقیب من، دونالد ترامپ بتواند دوباره قدرت را به دست بیاورد، مثل روز روشن کرده است که در صورت حمله روسیه، متحدان ناتوی ما را رها خواهد کرد و به روسیه اجازه می‌دهد تا هر کاری که می‌خواهد با آنها انجام دهد.»

به گزارش رویترز، ترامپ که در جریان یک گردهمایی سیاسی در کارولینای جنوبی صحبت می‌کرد و به نظر می‌رسید دیدار با رهبران ناتو را بازگو می‌کند، به نقل از رئیس‌جمهور یک کشور بزرگ که نامش را نبرد، گفت: «خب آقا، اگر پول ندهیم، و توسط روسیه مورد حمله قرار گرفتیم - آیا از ما محافظت خواهید کرد؟

گفتم: پول ندادی؟ او گفت: بله، فرض کنید که این اتفاق افتاده است. گفتم نه، من از شما محافظت نمی‌کنم، در واقع آنها را تشویق می‌کنم که هر کاری می‌خواهند انجام دهند. شما باید هزینه کنید.»

31 عضو ناتو بر سر هدف صرف حداقل 2 درصد از تولید ناخالص داخلی برای دفاع به توافق رسیده‌اند، اما برآوردهای ناتو نشان داده است که تنها 11 عضو این میزان هزینه می‌کنند.

اظهارات ترامپ با سرزنش سریع ناتو و متحدان ایالات متحده مواجه شد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در بیانیه‌ای نوشت: «هر گونه پیشنهادی مبنی بر اینکه متحدان از یکدیگر دفاع نخواهند کرد، تمام امنیت ما از جمله امنیت آمریکا را تضعیف می‌کند و سربازان آمریکایی و اروپایی را در معرض خطر بیشتری قرار می دهد.»

او در واکنش به اظهارات روز شنبه ترامپ که احتمالاً نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری امسال آمریکا خواهد بود، افزود: «هر گونه حمله به ناتو با پاسخی متحد و نیرومند مواجه خواهد شد.»

وزیر دفاع لهستان، ولادیسلاو کوسینیاک کامیش، نیز در این باره صحبت کرد.

او در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «شعار ناتو «یکی برای همه، همه برای یکی» یک تعهد ملموس است. تضعیف اعتبار کشورهای متحد به معنای تضعیف کل ناتو است. هیچ کمپین انتخاباتی بهانه‌ای برای بازی با امنیت ائتلاف نیست.»

وزارت خارجه آلمان پس از اظهارات ترامپ، پیام «یکی برای همه و همه برای یکی» را با هشتگ #StrongerTogether در حساب کاربری ایکس انگلیسی خود منتشر کرد.

چارلز میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا گفت: «اظهارات بی‌پروا در مورد امنیت ناتو و همبستگی ماده پنجم فقط به نفع پوتین است.»

ماده پنجم پیمان ناتو می‌گوید که حمله مسلحانه به یکی از اعضای اتحاد، حمله علیه همه آنها تلقی می‌شود و باعث دفاع جمعی می‌شود.

تیری برتون، کمیسر بازار داخلی اتحادیه اروپا در مصاحبه با تلویزیون ال سی ای فرانسه با اشاره به اظهارات ترامپ گفت: «ما قبلاً این را شنیده‌ایم. هیچ چیز جدیدی نیست.»

برتون با اشاره به اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا و گفتگوی او با ترامپ در سال 2020، افزود: «شاید حافظه‌اش مشکل داشته باشد، در واقع یک رئیس جمهور زن بود که این حرف را زد، نه از یک کشور، بلکه از اتحادیه اروپا.»

برتون گفت: «ما نمی‌توانیم هر چهار سال یک بار با توجه به این یا آن انتخابات، یعنی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، در مورد امنیت خود شیر یا خط بیندازیم.»

جیسون میلر، مشاور ارشد کمپین انتخاباتی ترامپ، گفت: «رئیس‌جمهور ترامپ از متحدان ما خواست تا هزینه‌های ناتو خود را با درخواست از آنها افزایش دهند، اما جو بایدن به آنها اجازه داد تا از مزایای مالیات دهندگان آمریکایی استفاده کنند. وقتی هزینه‌های دفاعی خود را پرداخت نمی‌کنید، نمی‌توانید تعجب کنید که با جنگ بیشتری مواجه خواهید شد.»