به گزارش اکوایران، در حالی که یورش مسکو به شهر دونتسک از مرز 5 ماه گذشته است به گفته یکی از فرماندهان ارشد اوکراینی، نیروهای روسی در یک تغییر تاکتیکی در حال افزایش تعداد خودروهای زرهی در آودیوکا هستند.

سرتیپ الکساندر تارناوسکی، رئیس گروه نیروهای تاوریا اوکراین که آودیوکا را پوشش می‌دهد، روز یکشنبه گفت که نیروهای روسیه «به طور فزاینده‌ای در حال اضافه کردن گروه‌های زرهی به گروه‌های پیاده نظام تهاجمی» در اطراف آودیوکا هستند.

به گزارش نیوزویک، روسیه تهاجم خود را در 10 اکتبر در اطراف آودیوکا آغاز کرد که باعث کشته شدن هزاران نفر از هر دو طرف درست در آستانه فصل طاقت‌فرسای زمستان شد. مسکو در ماه‌های پس از آن، پیشرفت‌های آهسته اما پیوسته‌ای در اطراف این شهرک صنعتی داشته است.

با این حال، تلفات وسایل نقلیه روسی به سرعت به بخشی تعیین کننده از حملات کرملین به آودیوکا تبدیل شد.

اندیشکده مؤسسه مطالعات جنگ (ISW) مستقر در ایالات متحده در اواسط دسامبر گفت که نیروهای روسی به حملات پیاده نظام در اطراف آودیوکا روی آوردند تا «پس از دو موج اول حمله به شهرک، خودروهای زرهی را حفظ کنند.»

تارناوسکی قبلاً فیلمی را به اشتراک گذاشته بود که ظاهراً تصویری از خودروهای نظامی روسیه را نشان می‌دهد که در مزارع اطراف آودیوکا پراکنده هستند.

تارنافسکی روز یکشنبه گفت: «ما هدف دشمن را می‌بینیم، تصرف آودیوکا، نوومیخائیلیوکا و سرزمین‌هایی که تابستان گذشته از دست رفت، به هر قیمتی و در اسرع وقت.»

روسیه کنترل روستای کوچک مارینکا را در اواخر دسامبر در جنوب غربی آودیوکا به دست گرفت. سرهی هرابسکی، سرهنگ سابق اوکراینی، پیشتر به نیوزویک گفت که تسلط اوکراین در اطراف نوومیخایلیوکا، یک شهرک در جنوب مارینکا، اکنون که روسیه این شهرک را کنترل می‌کند، ‌«به طور قابل توجهی بدتر خواهد شد.»

به گفته هرابسکی تصرف آودیوکا به مسکو اجازه می‌دهد تا عملیات لجستیکی خود را تا حد زیادی گسترش دهد، عملیات اوکراین علیه مواضع روسیه در پایتخت منطقه، شهر دونتسک را به خطر بیندازد، و می‌تواند مسیر روسیه را به سمت کوستیانتینیوکا، یک «سنگر بسیار مهم» هموار کند.

ترناوسکی گفت که نیروهای روسی در روز گذشته 458 سرباز، 9 تانک و 11 خودروی زرهی جنگی را در بخش خط مقدم در اطراف آودیوکا از دست دادند. ارتش اوکراین اوایل روز یکشنبه اعلام کرد که اوکراین 33 حمله در اطراف شهر را در یک بازه زمانی به اضافه 35 حمله دیگر در اطراف مارینکا دفع کرد.

تارناوسکی روز شنبه گفت که روسیه در حال تلاش برای قطع خطوط تدارکات لجستیکی اوکراین در جناح شمالی آودیوکا است.

وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه اعلام کرد که نیروهای اوکراینی در امتداد خط مقدم دونتسک در 24 ساعت گذشته 325 پرسنل، یک تانک و دو خودروی جنگی زرهی را از دست داده‌اند.

تحلیلگران غربی در ابتدا نسبت به شانس اوکراین برای کنترل اودیوکا خوشبین بودند. این شهر که در حومه شمال غربی پایتخت منطقه، شهر دونتسک واقع شده است، یک دهه در خط مقدم نبرد پشت سر گذاشته و به عنوان یک دژ اوکراینی دیده می‌شد.

علیرغم هزینه‌های سنگین، روسیه به آرامی اما به طور قطع زمین به دست آورده است و برای محاصره آودیوکا تلاش می‌کند.

روزنامه‌نگار برجسته اوکراینی، یوری بوتوسوف، اوایل این هفته گفت که روسیه تنها 1200 متر (3940 فوت) از «ورودی شهر» آودیوکا فاصله دارد. او در پستی در تلگرام گفت: «تخریب گسترده است.»