ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در مصاحبه‌ای که روز پنج‌شنبه پخش شد، گفت که روسیه «تا آخر» برای منافع خود می‌جنگد، اما علاقه‌ای به گسترش جنگ اوکراین به کشورهای دیگر مانند لهستان و لتونی ندارد.

به گزارش اکوایران، پوتین در اولین مصاحبه خود با یک روزنامه‌نگار آمریکایی از قبل از حمله روسیه به اوکراین نزدیک به دو سال پیش، گفت که رهبران غربی دریافته‌اند تحمیل یک شکست استراتژیک به روسیه غیرممکن است و در این فکر هستند که در آینده چه کاری انجام دهند.

او گفت: «ما برای این گفتگو آماده هستیم.»

به گزارش رویترز، پوتین همچنین گفت که معتقد است امکان دستیابی به توافق برای آزادی ایوان گرشکویچ روزنامه‌نگار آمریکایی از روزنامه وال‌استریت ژورنال وجود دارد. گرشکویچ نزدیک به یک سال است در روسیه بازداشت شده و در انتظار محاکمه به اتهام جاسوسی است.

پوتین این اظهارات را در مصاحبه‌ای بیش از دو ساعته با مجری محافظه‌کار، تاکر کارلسون که روز سه‌شنبه در مسکو انجام شد و از سایت tuckercarlson.com پخش شد، بیان کرد.

ولادیمیر پوتین در پاسخ به این سوال که آیا می‌تواند سناریویی را تصور کند که در آن نیروهای روسیه را به لهستان، یکی از اعضای ناتو بفرستد، پاسخ داد:

«فقط در یک مورد، اگر لهستان به روسیه حمله کند. چرا؟ زیرا ما هیچ علاقه‌ای به لهستان، لتونی یا هر جای دیگری نداریم. چرا این کار را انجام دهیم؟ ما به سادگی هیچ علاقه‌ای نداریم.»

پوتین به زبان روسی صحبت کرد و سخنان او به انگلیسی دوبله شد. او با سخنان طولانی درباره روابط روسیه با اوکراین، لهستان و دیگر کشورها شروع کرد.

پوتین بخش قابل توجهی از مصاحبه را به شکایت از اینکه اوکراین در آستانه توافق برای پایان دادن به خصومت‌ها در مذاکرات استانبول در آوریل 2022 بوده است اختصاص داد، اما به گفته او، پس از خروج نیروهای روسی از نزدیکی کیف، اوکراین از آن عقب‌نشینی کرد.

او گفت: «خب حالا بگذارید فکر کنند که چگونه وضعیت را معکوس کنند. ما مخالف آن نیستیم. اگر اینقدر غم انگیز نبود، خنده‌دار بود. این بسیج بی پایان در اوکراین، هیستری، مشکلات داخلی، دیر یا زود به توافق منجر می‌شود.»

رهبر روسیه گفت که ایالات متحده باید در مورد مسائل داخلی نگران باشد. پوتین گفت: «آیا بهتر نبود با روسیه مذاکره کنید؟ به توافق دست پیدا کنید. از قبل وضعیتی را که امروز در حال توسعه است درک کرده‌اید و متوجه شده‌اید که روسیه برای منافع خود تا آخر مبارزه خواهد کرد.»

واشنگتن که از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه 2022 بیش از 110 میلیارد دلار کمک به اوکراین ارسال کرده است، به صراحت اعلام کرده است که علاقه‌ای به گفتگو با شرایط پوتین ندارد.

پوتین آخرین بار در اکتبر 2021، زمانی که هادلی گمبل، خبرنگار سی‌ان‌بی‌سی با او صحبت کرد، به طور رسمی با یک رسانه آمریکایی مصاحبه کرد.

مصاحبه کارلسون در حالی انجام شد که قانونگذاران ایالات متحده بحث می‌کردند که آیا پول بیشتری برای تلاش‌های جنگی اوکراین ارائه شود یا نه. این گفتگو همچنین در همان روزی پخش شد که ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، فرمانده ارتش را با فرمانده نیروی زمینی خود جایگزین کرد.

رای‌گیری در سنای ایالات متحده به پیشبرد لایحه‌ای کمک کرد که شامل 61 میلیارد دلار بودجه جدید برای اوکراین است، اما در مجلس نمایندگان تحت سلطه جمهوری‌خواهان که ده‌ها عضو، به ویژه اعضای نزدیک به دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، علیه کمک به اوکراین رای داده‌اند، با عدم قطعیت مواجه است.

پوتین همچنین گفت که سرویس‌های ویژه روسیه و آمریکا در حال گفتگو درباره پرونده گرشکویچ هستند و پیشرفت‌هایی داشته‌اند.

پوتین گفت که در ازای آن، مسکو از آلمان می‌خواهد که وادیم کراسیکوف را که در سال 2019 به قتل یک مخالف چچنی در برلین محکوم شده بود، آزاد کند، اگرچه او به نام کراسیکوف اشاره نکرد.

پوتین گفت: «نمونه‌های موفقیت‌آمیز زیادی از این مذاکرات وجود داشته که با موفقیت همراه بوده است. احتمالاً این نیز با موفقیت همراه خواهد بود، اما ما باید به توافق برسیم.»

روسیه و ایالات متحده در گذشته در مورد مبادله زندانیان برجسته توافق کرده‌اند. آخرین بار در دسامبر 2022، در زمانی بود که مسکو بریتنی گرینر، ستاره بسکتبال آمریکایی را که به جرم مواد مخدر در روسیه محکوم شده بود، با قاچاقچی اسلحه روسی، ویکتور بوت مبادله کرد.

کرملین گفت پوتین با مصاحبه کارلسون موافقت کرد زیرا رویکرد مجری سابق فاکس نیوز با گزارش «یک طرفه» درگیری اوکراین توسط بسیاری از خبرگزاری‌های غربی متفاوت بود.

کارلسون ارتباط نزدیکی با ترامپ دارد که انتظار می‌رود نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر آمریکا باشد.

ترامپ با شکایت از میلیاردها دلار کمک ارسال شده به کیف تا کنون، خواستار کاهش تنش در جنگ اوکراین شده است که در آن دولت بایدن به شدت از دولت زلنسکی حمایت کرده است.

کارلسون به نوبه خود گفته است که بسیاری از پوشش رسانه‌های غربی از جنگ به نفع کیف مغرضانه است.