به گزارش اکوایران، مذاکرات روز سه‌شنبه آمریکا، مصر، اسرائیل و قطر بر سر تبادل اسرای اسرائیلی در ازای برقراری آتش‌بس بدون هرگونه پیشرفت به پایان رسید. در همین حال، اسرائیل با فشار فزاینده‌ای برای دستیابی به توافقی برای توقف جنگ غزه مواجه است.

به نوشته تایمز اسرائیل، یکی از مقامات دفتر نخست‌وزیری اسرائیل گفت که هیئت اسرائیلی در راه بازگشت از قاهره است. آن‌ها با ویلیام برنز (مدیر سی‌آی‌اِی)، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی (نخست‌وزیر قطر) و مقامات مصری برای گفتگو در مورد چهارچوب آتش‌بس دیدار کردند.

یکی دیگر از مقامات گفت که هیئت اسرائیلی به رهبری دیوید بارنیا، رئیس موساد و رونن بار، مدیر شین بت تنها برای «گوش‌دادن به پیشنهادات» به آنجا رفته و پیشنهاد جدیدی ارائه ندادند.

القاهره نیوز مصر به نقل از یک مقام ارشد مصری اعلام کرد با وجود بازگشت هیئت اسرائیلی به سرزمین‌های اشغالی، مذاکرات «مثبت» بوده و تا سه روز دیگر ادامه خواهد داشت.

سرویس اطلاعات دولتی مصر همچنین اعلام کرد که این نشست با «تمایل به ادامه مشورت و هماهنگی» در مورد موضوعات کلیدی به پایان رسید. اگرچه رونن بار و بارنیا در این نشست حضور داشتند، اما بیانیه مصر هیچ اشاره‌ای به اسرائیل نکرد.

بر اساس این اطلاعیه، «در این نشست با بررسی تحولات وضعیت کنونی، بر ادامه رایزنی و هماهنگی فشرده جهت دستیابی به آتش‌بس، حفاظت از غیرنظامیان و راه‌حل دو کشوری تأیید شد».

سرویس اطلاع‌رسانی مصر خبر داد که عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر با برنز و آل ثانی برای گفتگو در مورد آتش‌بس احتمالی، آزادی اسرا و ارسال کمک‌های بیشتر غزه دیدار کرد؛ اما هیچ پیشرفتی حاصل نشد.

یکی از مقامات حماس به خبرگزاری فرانسه گفت که این گروه منتظر نتیجه نشست قاهره است؛ اما آماده بوده تا درباره هر ابتکاری برای پایان‌دادن به جنگ گفتگو کند.

تلویزیون عمومی اسرائیل گزارش داد که موساد به همراه شین بت و ارتش اسرائیل چهارچوب جدیدی را برای توافق آتش‌بس در ازای آزادی اسرا تنظیم کرده بودند که با مخالفت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روبرو شد.

جزئیات این چهارچوب گزارش نشده است، اما کان گفت که این پیشنهاد توسط بارنیا، بار و سرلشکر نیتزان آلون که فرماندهی عملیات اطلاعاتی برای یافتن اسیران را بر عهده دارد، ارائه شده است.

AFP__20240213__34JC4WD__v1__HighRes__ComboEgyptIsraelPalestinianUsQatarPoliticsDiplo-e1707829984293-640x400

بر اساس این گزارش، این پیشنهاد بارها با نتانیاهو مورد بحث قرار گرفته و اخیراً نیز در جریان نشست مقدماتی مذاکرات قاهره مطرح شد.

نتانیاهو طرح جدید را رد کرد و به این سه نفر دستور داد که بدون ارائه ایده‌های جدید یا ارائه پاسخی رسمی به خواسته‌های حماس به قاهره رفته تا «فقط به پیشنهادات گوش دهند».

پس از گفتگو با نتانیاهو، آلون تصمیم گرفت در نشست قاهره شرکت نکرده و معاونش را به جای خود فرستاد.

نتانیاهو همچنین یکی از دستیاران سیاسی خود به نام اوفیر فالک را به این نشست اعزام کرد.

اسرائیل در مورد فرستادن نمایندگانی به مذاکرات قاهره در این هفته تردید داشت، اما برای انجام این کار تحت فشار آمریکا قرار گرفت. در تماس روز یکشنبه بین جو بایدن و نتانیاهو، رئیس‌جمهور آمریکا نخست‌وزیر اسرائیل را تشویق کرد که هیئتی را برای پیوستن به مذاکرات به قاهره بفرستد.

روز دوشنبه، بایدن گفت که ایالات متحده برای توقف شش‌هفته‌ای درگیری‌ها به عنوان مقدمه‌ای به سوی آتش‌بسی طولانی‌تر فشار می‌آورد.

خواسته‌های حماس شامل آتش‌بس دائمی، خروج نیروهای اسرائیلی از غزه، بازسازی منطقه و آزادی حدود ۱۵۰۰ اسیر فلسطینی است.

اسرائیل از دو هفته پیش مایل به پذیرش مذاکرات بر اساس چهارچوب اصلی پاریس بوده که بنا بر گزارش‌ها، آتش‌بسی سه‌مرحله‌ای در ازای آزادی ۳۵ تا ۴۰ اسیر اسرائیلی را شامل می‌شود.

سایت خبری اکسیوس به نقل از مقامات آمریکایی و اسرائیلی گزارش داد که نقطه اصلی مورد اختلاف در مذاکرات، آزادی زندانیان امنیتی است. روز یکشنبه، بایدن به نتانیاهو گفت که اگرچه پذیرفتن خواسته‌های دشوار است، اما اسرائیل می‌تواند انعطاف بیشتری از خود نشان دهد.

در این گزارش همچنین آمده است که نتانیاهو به بایدن گفته که اگرچه خواهان یک توافقی برای تبادل زندانیان است، اما چنین توافقی باید توسط کابینه اسرائیل حمایت شود.