به گزارش اکوایران، هیات وزیران در حاشیه جلسه صبح امروز (25 بهمن) دولت با حضور در جمع خبرنگاران، به سوالات آنها پاسخ دادند.

وزیر نفت: به جز روستاهای نزدیک خطوط انتقال گاز، هیچ استانی دچار قطعی نشد

جواد اوجی، وزیر نفت، در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، با اشاره به انفجار خطوط گاز اظهار داشت: در ساعات اولیه که انفجار خطوط اصلی گاز اتفاق افتاد با آمادگی که از قبل داشتیم سریعا آرایش شبکه را تغییر دادیم و در همان ساعات اولیه تیم‌های ما در محل حاضر شدند و خوشبختانه خسارت جانی نداشتیم.

او تاکید کرد: به جز تعدادی روستا که نزدیک خطوط انتقال گاز بودند هیچ استانی دچار قطعی نشد که تا قبل از ظهر گاز این مناطق هم وصل خواهد شد و تا غروب امروز تمام خطوط بازسازی و تعمیر می‌شود و در مدار قرار می‌گیرد.

خبر مرتبط
جزئیات انفجار خط لوله گاز در بروجن/ گاز کدام مناطق قطع شده است؟

اکوایران: مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری از مهار آتش‌سوزی خط انتقال گاز در شهرستان بروجن خبر داد.

آغاز گام دوم احیای دریاچه ارومیه

علی سلاجقه، رییس سازمان حفاظت از محیط زیست، در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره احیای دریاچه ارومیه گفت: در بحث دریاچه ارومیه قبلا با کشورهای مختلف از جمله ژاپن همکاری شده بود ولی درحال حاضر خودمان کار را به پیش می‌بریم.

وی افزود: گام دوم احیای دریاچه ارومیه آغاز شده است و امیدواریم وزارتخانه جهاد کشاورزی و نیرو به وظایف خودشان عمل کنند و دریاچه روزهای خوبی را شاهد باشد.

طرح کالابرگ «عید تا عید» از افزایش بی‌دلیل قیمت‌ها جلوگیری می‌کند

علی بهادری جهرمی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت، اظهار کرد: وزیر کار هم گزارشی از پیشرفت اجرای طرح کالابرگ که برای عید تا عید («فجر تا فطر») ارائه کرد که نشان می‌دهد استقبال بسیار خوبی از این طرح به‌ویژه در دهک‌های پایین‌تر جامعه انجام شده است. امیدواریم این امر در تثبیت و جلوگیری از افزایش بی‌دلیل قیمت‌ها در بازار موثر باشد.

سخنگوی دولت با اشاره به مصوبات جدید هیئت وزیران، گفت: باهدف تقویت اشراف و نظارت بر فرآیندهای مختلف واردات و توزیع کالاها یا تولید و توزیع آن‌ها از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، آیین‌نامه‌ای مصوب شد تا سامانه‌های هوشمندی که در این زمینه ایجاد شدند، باسرعت بیشتری تکمیل و اتصال آن‌ها بهم انجام شود تا با اشراف اطلاعاتی کامل از قاچاق جلوگیری کرد.

استفاده 6 میلیون و 500 هزار نفر از طرح‌های کالابرگ طی 7 روز گذشته

 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه حیاط دولت، با اشاره به آمار مرکز آمار ایران، عنوان کرد: باتوجه به آمار منتشر شدهد از مرکز آمار ایران و سایر مراجع آماری رسمی کشور، در کاهش نرخ بیکاری موفق بوده‌ایم و آن دو درصدی که گفتیم، محقق شده و نرخ بیکاری برای اولین بار در ۴۰ سال اخیر به کانال ۷ رسیده است. البته کارشناسان اگر نظری دارند اعلام کنند تا اگر شبهه‌ای وجود دارد، آن را برطرف کنیم.

وزیر تعاون همچنین گفت: طرح‌های کالابرگ به مناسبت دهه فجر اجرایی و با استقبال خوبی مواجه شد. ظرف ۷ روزگذشته بالغ بر ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از این طرح استفاده کردند. اعتباری در حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان داشت که ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان آن یارانه بود و مابقی را هم مردم خرید کردند. این طرح باعث شد تا هم بازار رونق بگیرد و هم مشکلات مایحتاج عمومی مردم کم شود.

او همچنین درخصوص زمان اجرای قانون افزایش سن بازنشستگی، گفت: آنهایی که الان بالای 28 سال سابقه کار دارند، حداقل باید 30 سال خدمت کنند و افزایش سن بازنشستگی از سال 1405 عملیاتی می‌شود.

معاون حقوقی رییس جمهور از شکایت ایران از کانادا خبر داد

محمد دهقان، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آمریکا به ناحق به خاطر اتفاقاتی که در منطقه در سال‌های گذشته رخ داده است، پرونده‌هایی در دادگاه‌های داخلی تشکیل داده و به نفع خواهان‌های آمریکایی رای صادر کرده‌ است و در تلاش است که این آرا در اروپا اجرایی شود. اما فقط کانادا با آمریکا همکاری کرد که ایران از کانادا در دیوان بین المللی دادگستری شکایت کرده است و پرونده آنجا جاری است.

احداث پارک علم و فناوری مشترک ایران و ازبکستان در سمرقند

روح الله دهقانی فیروزآبادی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: عصر امروز، اولین جلسه کارگروه شورای راهبری هوش مصنوعی برگزار می‌شود.

معاون علمی، فناوری رییس جمهور در پاسخ به سوالی درباره راه اندازی پارک علم و فناوری گفت: ما با کشور ازبکستان بحث راه اندازی پارک علم و فناوری مشترک را پیش می‌بریم و مکانی هم برای این پارک علم و فناوری مشخص شده که احتمالا در شهر سمرقند و در کنار دانشگاه این شهر خواهد بود.

وزیر ارتباطات: مگر در کشور تورم صفر درصد است که تعرفه اینترنت افزایش پیدا نکند؟

عیسی زارع‌پور، در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به سوالی درباره لایحه حریم خصوصی کاربران گفت: لایحه در کارگروه ویژه اقتصادی دولت نهایی شد و به صحن دولت آمد و برای یک سری بررسی‌های حقوقی به کمیسیون حقوقی و قضایی دولت ارجاع شده که الان در کمیسیون روی آن بحث می‌شود و سه چهار جلسه تشکیل شده و امیدوارم پیش از پایان سال نهایی شود و به مجلس بفرستیم.

او درباره افزایش قیمت تعرفه اینترنت اظهار کرد: مگر در کشور تورم صفر درصد است که قیمت افزایش پیدا نکند؟ مگر اپراتور نباید پول به کارمندش بدهد و تجهیزات بخرد؟ اگر قیمت‌ها نسبت به ۶ سال پیش ثابت مانده آقایان بیایند ورود پیدا کنند. الان کل افزایش قیمتی که صورت گرفته ۳۴ درصد است که زیر نرخ تورم سال جاری و نه ۶ سال گذشته است آن هم فقط در ترافیک خارجی نه در ترافیک داخلی.

وزیر ارتباطات همچنین در پاسخ به سوالی درباره برنامه فضایی بیان کرد: یکی از برنامه‌هایی که دنبال می‌کنیم این است که بتوانیم در کشورهای دیگر برای دانش فضایی دانشمندان فضایی کشور بازاریابی کنیم.

 دولت نماینده‌ای در هیچ تشکل سیاسی ندارد

سپهر خلجی در جمع خبرنگاران، با تشریح برنامه دولت برای تقویت احزاب گفت: دولت ارتباط خوبی با احزاب دارد که نمونه آن نشست مشترک با گروه‌های سیاسی رییس‌جمهور بود. با وجودی که در این دولت از احزاب حمایت کرده‌ایم اما دولت به سمت تشکیل حزب نرفت چون احزاب دولت‌ساخته را قبول نداریم.

رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت با رد فعالیت وزرا و مسوولان دولتی در انتخابات مجلس گفت: تاکید اکید رییس‌جمهور به اعضای دولت است که این دولت هیچ نماینده و مسوولی در هیچ تشکل سیاسی ندارد. همه باید کمک کنند انتخابات اسفند با شور و اشتیاق برگزار شود.

وزیر ارشاد: حمایت از اصحاب هنر و رسانه خط قرمز ماست

محمد مهدی اسماعیلی نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت اظهار کرد: بنای ما این است که اتفاق نگران‌کننده مالیاتی جدیدی برای اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه اتفاق نیافتد و تلاش می‌کنیم  تفاهمنامه‌ای با سازمان مالیاتی انجام دهیم تا نگرانی دوستان برطرف شود. خط قرمز ما این است که فضای حمایتی از اصحاب هنر و رسانه نباید آسیب ببیند و ما با همکاری دوستان جلوی نگرانی اصحاب فرهنگ و رسانه را خواهیم گرفت.

ثبت نام 1700 نفر از بانوان در انتخابات مجلس

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور، در جمع خبرنگاران گفت: حدود 1700 نفر از بانوان در انتخابات مجلس ثبت نام کرده‌اند و به تعبیر سخنگوی شورای نگهبان به اندازه 6 دوره مجلس زنان در این دوره از انتخابات ثبت نام کرده‌اند.