به گزارش اکوایران، جو بایدن دونالد ترامپ را به خاطر سخنانش علیه متحدان ناتو شدیداً مورد انتقاد قرار داده و در عین حال، تلاش دارد تا نظر جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان برای تصویب کمک‌های جدید به اوکراین را جلب کند.

به نوشته بلومبرگ، بایدن با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور سابق گفت: «به خدا قسم این اظهارات احمقانه، شرم‌آور، خطرناک و غیرآمریکایی است».

روز شنبه، ترامپ گفت که در صورت حمله مسکو به کشورهای ناتو که سهمیه دفاعی خود را نپرداخته‌اند، قصد ندارد از آن‌ها در برابر روسیه دفاع کند. بایدن خاطرنشان کرد که این اظهارات مخاطرات سیاسی برای جمهوری‌خواهان کنگره را افزایش داده تا با کمک‌های نظامی جدید به کیف که به تازگی در سنا تصویب شده، موافقت کنند.

بایدن ترامپ را متهم کرد که پیمان دفاع فراآتلانتیکی را منبعی برای «باج‌گیری گانگستری» می‌بیند تا محوری برای تأمین امنیت ملی آمریکا و سنگری در برابر روسیه.

بایدن گفت: «بزرگترین امید کسانی که بد آمریکا را می‌خواهند، فروپاشی ناتو است. مطمئن باشید که همه آن‌ها با شنیدن سخنان دونالد ترامپ خوشحال شدند. تا زمانی که من رئیس‌جمهور هستم، اگر پوتین به هر یک متحدین ناتو حمله کند، ایالات متحده از هر وجب خاک آن دفاع خواهد کرد».

ترامپ که این اظهارات را در یک تجمع انتخاباتی بیان کرد، قول داده که در دومین دوره ریاست‌جمهوری خود، سیاست خارجی انزواگرایانه‌ای اتخاذ کند. پیروزی ترامپ در انتخابات نوامبر می‌تواند حمایت آمریکا از اوکراین در جنگ علیه روسیه را متوقف سازد.

جَنِت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده نیز روز سه‌شنبه با محکوم‌کردن اظهارات ترامپ گفت که این سخنان اتحادی را تهدید می‌کنند که نقشی اساسی برای ثبات اقتصاد جهانی دارد.

یلن در مصاحبه‌ای با بلومبرگ نیوز گفت: «اتحادهایمان برای دفاع ما کاملاً حیاتی هستند. اظهارات رئیس‌جمهور سابق درباره اتحادهایمان را غیرمسئولانه می‌دانم».

کمک به اوکراین

بایدن از مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان خواسته تا با نادیده‌گرفتن نظرات ترامپ، فوراً با بسته کمکی ۹۵ میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان موافقت کند. او خاطرنشان کرد: «تاریخ در این باره قضاوت خواهد کرد».

چند ساعت پس از آنکه سنا با رأی ۷۰ به ۲۹ بسته کمک‌نظامی مذکور را تصویب کرد، بایدن گفت: «حمایت از این لایحه یعنی ایستادگی در برابر پوتین و مخالفت با آن یعنی بازی در زمین روسیه».

رئیس‌جمهور آمریکا افزود: «شکی وجود ندارد که طرح سنا در صورت رأی‌گیری در کنگره با اختلاف زیادی تصویب خواهد شد».

حتی در شرایطی که اوکراین با کمبود منابع، اختلافات داخلی میان رهبرانش و حملات بی‌وقفه روسیه دست و پنجه نرم می‌کند، تصویب بسته حمایتی با موانع بزرگی در مجلس نمایندگان آمریکا روبروست. این بودجه که پس از ماه‌ها تأخیر آماده شد، شامل ۶۰ میلیارد دلار کمک جنگی به اوکراین، کمک‌های مالی به اسرائیل و تایوان و کمک‌های بشردوستانه به غزه است.

حکیم جفریس، رهبر اقلیت دموکرات مجلس نمایندگان در یادداشتی خطاب به سایر قانون‌گذاران گفت: «دموکرات‌های کنگره که با اختلاف اندکی در اقلیت قرار دارند، از هر ابزار قانونی موجود برای تصویب «قانون جامع امنیت ملی» استفاده خواهند کرد». در صورت پیوستن جمهوری‌خواهان حامی اوکراین به دموکرات‌ها، جفریس می‌تواند از طریق یک رویه پارلمانی به نام «دادخواست برکناری» که به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد، این قانون را به زور به صحن علنی بیاورد.

همراه‌شدن جمهوری‌خواهان به دموکرات‌ها به معنای دورزدن رهبری حزب خودشان است. رهبران جمهوری‌خواه کنگره از بایدن خواسته‌اند قبل از تخصیص هرگونه کمک اضافی به اوکراین، ابتدا برای کاهش مهاجرت غیرقانونی اقدامی انجام دهد.

جانسون در بیانیه‌ای با رد لایحه سنا به دلیل عدم احتساب تدابیری برای رسیدگی به هجوم مهاجران از مرزهای جنوبی گفت: «آمریکا شایسته چیزی بهتر از سنای کنونی است».