به گزارش اکوایران، سنای آمریکا لایحه کمک 95 میلیارد دلاری به اوکراین را تصویب کرد، با این حال مسیر پیش‌رو برای تصویب قطعی آن هنوز نامشخص است.

به نوشته خبرگزاری رویترز، سنای ایالات متحده که تحت کنترل دموکرات‌ها قرار دارد، روز سه‌شنبه بسته کمکی ۹۵.۳۴ میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان را تصویب کرد، اگرچه سرنوشت آن در مجلس نمایندگان که در کنترل جمهوری‌خواهان است با مسیر نامشخصی روبرو شد.

سناتورهای با 70 رای موافق در مقابل 29 رای مخالف این مصوبه را تصویب کردند که از آستانه 60 رای برای تصویب فراتر رفت و اکنون این قانون به مجلس مکایندگان فرستاده شده است. بیست‌ودو سناتور جمهوری‌خواه برای حمایت از این لایحه به اکثر دموکرات‌ها پیوستند.

چاک شومر، رهبر اکثریت سنا، گفت: «مطمئناً برای سال‌ها، و شاید دهه‌ها، سنا لایحه‌ای را تصویب کرده که نه تنها بر امنیت ملی ما، نه فقط امنیت متحدان ما، بلکه بر امنیت دموکراسی غربی تأثیر زیادی می‌گذارد».

رهبری اوکراین این بودجه را حیاتی می‌داند زیرا هم‌چنان به دفع حملات روسیه ادامه می‌دهد و تلاش می‌کند تا با نزدیک شدن به سومین سال جنگ، اقتصاد آسیب دیده خود را حفظ کند. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا ماه‌هاست که برای این بسته فشار می‌آورد، اما با مخالفت تندروهای جمهوری‌خواه، به‌ویژه در مجلس نمایندگان مواجه شده است. این بسته همچنین شامل بودجه برای اسرائیل، کمک‌های بشردوستانه برای فلسطینیان در غزه و دفاع از تایوان است. 

مقامات اوکراینی در زمانی که روسیه به حملات مجدد خود ادامه می دهد، نسبت به کمبود تسلیحات هشدار داده‌اند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین به سرعت از تصویب این لایحه استقبال کرد. زلنسکی در پلتفرم اجتماعی X گفت: «کمک آمریکا، اوکراین را به صلح عادلانه نزدیک‌تر کرده و ثبات جهانی را تضمین می‌کند و در نتیجه امنیت و رفاه را برای همه آمریکایی‌ها و تمام جهان آزاد افزایش می‌دهد».

قبل از اینکه بایدن بتواند این قانون را امضا کند، هر دو مجلس کنگره باید این قانون را تصویب کنند.

مشخص نیست که مایک جانسون، رئیس جمهوری خواه، حتی این لایحه را به رای بگذارد، چرا که آن را واجد راهکارهای مناسب برای جلوگیری از جریان بی‌سابقه مهاجران در سراسر مرز ایالات متحده و مکزیک نمی‌داند.

جمهوری‌خواهان سنا هفته گذشته لایحه‌ای را که کمک به اوکراین و سایرین را با گسترده‌ترین تغییرات در سیاست مرزی در دهه‌های اخیر همراه می‌کرد، مسدود کردند، پس از آن که دونالد ترامپ، پیشتاز نامزدی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری، با صدای بلند از این توافق انتقاد کرد.

رئیس‌جمهور سابق تاکنون در شبکه‌های اجتماعی از این لایحه انتقاد کرده و گفته که این کمک باید به شکل وام باشد. او هم‌چنین متحدان آمریکا را با دیدگاه‌هایش پیرمون ناتو نگران کرده است. .

جانسون در بیانیه‌ای که اواخر روز دوشنبه منتشر شد، گفت: «در صورت عدم دریافت تغییر سیاست مرزی واحد از سنا، مجلس نمایندگان باید بر موضع خود در مورد این موضوعات مهم پافشاری کند». جانسون که در گذشته پیشنهاد کرده بود که مجلس نمایندگان می‌تواند این قانون را به لوایح جداگانه تقسیم کند، گفت: «آمریکا شایسته چیری بهتر از مصوبه فعلی سنا است».

جمهوری‌خواهان تندرو پیش‌بینی کردند که قانون سنا پس از ورود به مجلس کنار گذاشته خواهد شد. ریک اسکات، سناتور جمهوری‌خواه از فلوریدا در سخنرانی خود در اوایل صبح گفت: «لایحه‌ای که امروز پیش روی ما قرار دارد... هرگز در مجلس تصویب نخواهد شد، هرگز به قانون تبدیل نخواهد شد».

این قانون شامل 61 میلیارد دلار برای اوکراین، 14 میلیارد دلار برای اسرائیل  و 4.83 میلیارد دلار برای حمایت از شرکای منطقه هند و اقیانوس آرام -از جمله تایوان- در جلوگیری از تجاوزات چین است.

همچنین 9.15 میلیارد دلار کمک بشردوستانه به غیرنظامیان در غزه و کرانه باختری، اوکراین و سایر مناطق درگیری در سراسر جهان ارائه خواهد کرد.