به گزارش اکوایران، در طول جنگ در اوکراین، کیف و مسکو تلاش کرده‌اند کارایی نظامی خود را بیاموزند و بهبود بخشند. در مراحل اولیه حمله، اوکراین دست برتر داشت. کیف با توسل به تسلیحات غربی، با انگیزه تهدید وجودی ناشی از حمله روسیه، و آمادگی کامل برای مقابله با حمله، توانست راه‌های جدیدی را برای نبرد در زمان بسیار کوتاهی تعریف کند. در مقابل، روسیه دست و پا زد: یک خرس بزرگ، متکبر که بیش از حد به یک پیروزی سریع اطمینان داشت. شوک نهادی ناشی از عدم موفقیت روسیه، به نوبه خود، توانایی این کشور در سازگاری را کاهش داد.

در همین راستا نشریه فارن‌افرز یادداشتی را منتشر کرده است. اقتصادنیوز، این یادداشت را در دو قسمت ترجمه کرده که بخش نخست آن پیش از این با عنوان «محاسباتی که تغییر کرد؛ چگونه ورق جنگ به نفع روس‌ها برگشت؟» منتشر شده و در ادامه بخش دوم و پایانی آن ارائه می‌شود..

توپ در زمین رقیب

وقتی صحبت از راه‌های جدید برای انجام حملات دوربرد می‌شود، کیف بیشتر از مسکو پیشرفت کرده است. برای مثال، اوکراین توانایی انجام حملات دوربرد اضافی علیه فرودگاه‌ها، کارخانه‌های دفاعی و زیرساخت‌های انرژی روسیه را در سال گذشته توسعه داده است. اوکراین همچنین با استفاده از حسگرهای نظامی و غیرنظامی، موشک‌های دوربرد و نسل‌های متوالی پهپادهای دریایی بدون سرنشین، توانایی حمله دریایی موثری را ایجاد کرده است. این پهپادهای دریایی اکنون می توانند علاوه بر شخم زدن به اهداف و منفجر کردن کلاهک ها، موشک شلیک کنند. در نتیجه، اوکراین چندین کشتی جنگی روسیه را منهدم کرده و یک کریدور صادرات دریایی جدید در غرب دریای سیاه ایجاد کرده است.

اما این مزایا ممکن است دوام نیاورند. همانطور که در سایر حوزه ها شاهد این واقعیت بوده ایم، روسیه احتمالا با این تحولات اوکراین سازگار می شود. مجموعه نظامی روسیه یک چرخه سازگاری پیشرفته و به طور مداوم در حال بهبود ایجاد کرده که درس های میدان جنگ را به صنعت و استراتژی های روسیه مرتبط می کند. این ممکن است برای روس ها برتری نظامی قابل توجهی در سال آینده ایجاد کند. اگر به آن توجه نشود، می تواند به یک مزیت برای برنده جنگ  یعنی روسیه تبدیل شود. روسیه می‌تواند با بهبود توانایی حمله از آسمان، سیستم دفاع هوایی اوکراین را که از داشتن موشک‌های رهگیر کافی محروم است، تحت تأثیر قرار دهد و پیشروی و وحشت شهروندان اوکراینی را برای روسیه آسان‌تر کند. این امر می‌تواند به دستاوردهای بیشتر روسیه در زمین منجر شود و مسکو قلمروهای بیشتری را در شرق، و احتمالا در جنوب تصرف کند. تسخیر کیف در کوتاه مدت بعید است. اما در نهایت، مسکو بیشتر به دنبال تغییر محاسبات سیاسی در کیف است.

WEB-2022-06-07-RPP-russia-ukraine-new-phase

چگونه کیف برنده است؟

البته غرب نیز باید به تسلیح اوکراین با سلاح های پیشرفته ادامه دهد. اما اگر چه افزایش تمهیدات کلی غرب مهم است، غرب باید بر تولید و ارسال تسلیحات متمرکز شود که به احتمال زیاد مزیت استراتژیک را برای کیف فراهم می کند. بنابراین باید ارتباط قوی تری بین یادگیری تاکتیکی اوکراین و تولید صنعتی ایجاد شود. درس‌های رزمی باید به سرعت از میدان جنگ به تولیدکنندگان منتقل شود و تأثیرگذاری بر تولید تجهیزات و مهمات را برای سربازان آسان‌تر کند. (اوکراین و متحدانش باید همزمان تلاش کنند تا در توانایی روسیه برای استفاده از درس های تاکتیکی برای بهبود تولیدات دفاعی، از جمله با مداخله در زنجیره تامین مسکو، مداخله کنند.)در نهایت، اوکراین باید به طور کلی سرعت اجرای سازگاری های جدید را افزایش دهد.

یکی از نقاط ضعف کلیدی باقی مانده ارتش روسیه این است که "ساختاری است که با گذشت زمان در مدیریت مشکلاتی که بلافاصله با آن روبرو می شود بهتر می شود، اما همچنین ساختاری است که برای پیش بینی تهدیدهای جدید تلاش می کند." این یک شکاف مهم در زره‌های استراتژیک روسیه است. این بدان معناست که اگرچه توانایی روسیه برای پاسخگویی به چالش‌ها بهبود یافته است، اما همچنان می‌توان آن را پشت سر گذاشت. برای استفاده از این ضرر، اوکراین باید انطباق‌های جدید خود را به سرعت معرفی و نظام‌مند کند، بنابراین می‌تواند قبل از اینکه روسیه یاد بگیرد که چگونه واکنش نشان دهد، تا حد ممکن آسیب وارد کند.

9

اوکراین زمان زیادی ندارد

​ بهبود این شرایط آسان نخواهد بود. همه موسسات ظرفیت محدودی برای جذب تغییرات در یک دوره کوتاه دارند - چیزی که دانشمند علوم سیاسی مایکل هوروویتز آن را "ظرفیت پذیرش" می نامد - و اوکراینی ها پیشتر تنوع عظیمی از سازگاری ها را در این جنگ انجام داده اند. سازگاری باید چند وجهی و جامع باشد. تی ایکس هامز مورخ نظامی و تحلیلگر در گزارشی در آوریل نوشت: «فناوری نوظهور برای هر قابلیتی حیاتی است. اما، مانند توسعه پروازهای رعد اسا یا حمل و نقل هوایی، این قابلیت های تحول آفرین تنها با ترکیب چندین فناوری به طور موثر و پیاده سازی آنها در مفاهیم عملیاتی منسجم و به خوبی آموزش دیده قابل تحقق است. این امر مستلزم رهبری خوب، آزمایش سریع و فروتنی برای درس گرفتن از اشتباهات است».اوکراین برای اجرای این اقدامات زمانی را برای تلف کردن ندارد. روسیه به طور قابل توجهی توانایی خود را برای یادگیری و سازگاری در اوکراین بهبود بخشیده است. هر چه جنگ در اوکراین بیشتر طول بکشد، مسکو انطباق استراتژیک خود را بیشتر خواهد کرد. قانع‌کننده‌ترین توجیه برای بهبود انطباق استراتژیک اوکراین و ممانعت از روسیه، اطمینان از عدم شکست اوکراین در جنگ است. روسیه در حال حاضر ابتکار راهبردی را در دست دارد - بنابراین متأسفانه، شکست هنوز یک نتیجه ممکن است.