به گزارش اکوایران، فرمانده کل جدید نیروهای مسلح اوکراین، سرهنگ ژنرال الکساندر سیرسکی، شهرت خوف‌انگیزی به عنوان یک فرمانده نظامی در جنگ با روسیه برای خود ایجاد کرده است، اما او با چالش‌های بزرگی از جمله نحوه بسیج نیروهای جدید و مبارزه با فساد در صفوف ارتش این کشور مواجه است.

طی هفته گذشته، رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی، اکثر ژنرال‌های ارشد خود را در تلاش برای «بازنشانی» مدیریت نیروهای مسلح تخریب شده، کم نفر و کم تجهیزات در کشور، برکنار کرده است.

به نوشته الجزیره،‌ لیست 15 ژنرال برکنار شده شامل فرمانده محبوب، والری زالوژنی است که جای خود را به سیرسکی داده است - که برخی او را «قصاب» می‌خوانند که توجه چندانی به تلفات انسانی ندارد. برخی از روسای نیروهای ترکیبی، ذخیره نظامی، نیروهای زمینی و هوابرد به همراه تعدادی از معاونان و مشاوران آن‌ها از این اخراج گسترده جان سالم به در برده‌اند.

نیکولای میتروخین از دانشگاه برمن آلمان که از زمان آغاز درگیری در سال 2022 تحلیل‌های مفصلی از جنگ روسیه و اوکراین می‌نویسد، گفت: «اولین فکری که به ذهن می‌رسد این است که این یک اقدام کاملاً بی سابقه است.»

میتروخین به الجزیره گفت: «ظاهراً از پیش با فرمانده کل جدید، سیرسکی، هماهنگ شده بود و او افرادی را که می‌خواهد به عنوان یک تیم با آن‌ها کار کند، نام برده بود.»

موج اخراج ها به دنبال شکست ضد حمله سال گذشته برای بازپس گیری مناطق تحت اشغال روسیه در جنوب و شرق اوکراین، رسوایی‌های فساد، تأخیر شدید کمک‌های نظامی غرب و مدیریت آشفته نیروهای مسلح است.

با این حال، حجم اخراج‌ها نشان دهنده نحوه مدیریت اوکراین از زمان به قدرت رسیدن زلنسکی در سال 2019 است.

میتروخین گفت: «این بسیار به سبک زلنسکی با تصمیم او برای «اخراج همه‌شان» نزدیک است، نه تنها کسانی که در کار خود شکست خورده‌اند، بلکه حتی آن‌هایی که به نسل یا تیم اشتباهی تعلق دارند.»

تنها افسران ارشدی که شغل خود را حفظ کرده اند، کسانی هستند که فرماندهی عملیات موفقیت آمیز علیه ناوگان روسیه در دریای سیاه را بر عهده داشتند، به همراه برخی از روسای نیروی هوایی و نیروی پدافند هوایی که «موفقیت یا ثبات را در دفع حملات روسیه» از خود نشان داده‌اند.

2024-02-10T201911Z_209408998_RC2

فرماندهان ارشد نظامی تازه منصوب شده پس از جلسه‌ای در کیف در 10 فوریه 2024 با رئیس جمهور زلنسکی

چالش‌های پیش رو

فرماندهان ارشد جدید با یک رشته چالش مواجه است - و بسیج نیروها شماره یک آن‌ها است.

کیف تلفات میدان جنگ خود را فاش نمی‌کند، اما واشنگتن معتقد است اوکراین حداقل 70،000 نظامی خود را از دست داده است.

زالوژنی که اکنون برکنار شده بود می‌خواست 500،000 مرد را بسیج کند، اما زلنسکی به دلیل ترس از اعتراضات مردمی و با استناد به محدودیت در آموزش، مسکن و تسلیح این ایده را رد کرد.

گمان می‌رود که هزاران مرد اوکراینی در سن جنگ، برای خروج از کشور رشوه داده‌اند - یا به‌طور غیرقانونی از مرزهای اوکراین عبور کرده‌اند، یا از طریق زمین یا حتی با شنا کردن در آب‌های یخی رودخانه پروت در نزدیکی مولداوی.

برخی از افسران نظام وظیفه پس از دریافت رشوه هزاران یا ده‌ها هزار دلاری برای «معاف کردن» شخصی از خدمت سربازی دستگیر شده‌اند و اکنون دارایی‌های هنگفتی را در اوکراین و خارج از کشور جمع‌آوری کرده‌اند.

زلنسکی هر یک از افسران نظام وظیفه منطقه‌ای را اخراج کرد و به جای آن‌ها کهنه سربازان جنگ‌دیده‌ای را منصوب کرده که سرویس‌های اطلاعاتی تائید شدند.

اما منصوبان جدید نتوانستند در میان تلفات ویرانگر نیروی انسانی، مردان کافی را برای خط مقدم 1000 کیلومتری بسیج کنند.

AP24039610475891-1707823586

«این مرد مرا مثل گوشت فرستاد تا بمیرم»

در همین حال، برخی از نیروهای نظامی تغییرات در مقامات ارشد اوکراین راضی نیستند.

یکی از کهنه سربازان باتجربه که از سال 2014، پس از اینکه جدایی طلبان طرفدار روسیه در منطقه جنوب شرقی دونباس، علیه کیف اسلحه گرفتند، به ارتش پیوست و به تازگی از خط مقدم بازگشته بود، به ویژه نسبت به ژنرال سیرسکی بدبین است.

او به شرط ناشناس ماندن به الجزیره گفت: «این مرد مرا فرستاد تا بمیرم انگار یک تکه گوشت بودم.»

وی مدعی شد که به پزشکان دستور داده می‌شود که زخم‌ها و جراحاتی که زندگی را تهدید می‌کنند، نادیده بگیرند. او گفت: «مردی دو پای خود را از دست داد و همچنان برای خدمت مناسب تشخیص داده شد.»

گزارش‌ها حاکی از آن است که سایر سربازان از تاکتیک‌های «قصابی» سیرسکی در نادیده گرفتن تلفات انسانی شکایت کرده‌اند.

سیرسکی در اولین سخنرانی عمومی پس از دریافت شغل جدید خود به این نگرانی‌ها پرداخت. سیرسکی در 9 فوریه گفت: «جان و سلامت سربازان همیشه ارزش اصلی ارتش اوکراین بوده و هست.»

معاون سابق ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین گفت سیرسکی در واقع «خشن‌تر» از سلف خود است.

ژنرال ایهور روماننکو به الجزیره گفت: «با قضاوت بر اساس اقدامات قبلی‌اش، او رویکرد خشن‌تری در آماده‌سازی و سازمان‌دهی اقدام و پاسخگو کردن زیردستان خود دارد».

روماننکو گفت، با این حال، سیرسکی «در آماده شدن برای درگیری بسیار دقیق عمل می‌کند، او وارد جزئیات می‌شود، مسائل لجستیکی و غیره را به طور کامل مطالعه می‌کند».

AP23013410195622-1707823834

سیرسکی در پناهگاهی در سولدار، محل نبردهای سنگین با نیروهای روسی، در منطقه دونتسک، اوکراین، 8 ژانویه 2023

موفقیت‌های بزرگ تحت رهبری سیرسکی

سیرسکی در حالی که فرماندهی نیروهای زمینی را برعهده داشت، دو موفقیت قابل توجه به دست آورده است. یکی دفاع از کیف در فوریه و مارس 2022 بود، زمانی که ده‌ها هزار سرباز روسی تلاش کردند پایتخت را از شمال محاصره کنند.

تحت فرمان سیرسکی، گروه‌های کوچک و بسیار خودمختار از سربازان و نیروهای نامنظم به سربازان و خودروهای زرهی روسیه حمله کردند، خطوط تدارکات آن‌ها را قطع کردند و از هواپیماهای بدون سرنشین برای حملات شناسایی و غافلگیرانه استفاده کردند.

یکی از این سربازان بوهدان یاورسکی بود که گروهی متشکل از 22 نفر از یگان او برای یک ستون خودروهای زرهی در حومه شمالی کیف در بوچا کمین کردند.

آن‌ها ستون زرهی را با بمباران اولین و آخرین وسایل نقلیه و حمام کردن بقیه با نارنجک و کوکتل مولوتف قبل از دور شدن با سرعت و دعوت به حمله هوایی برای نابودی بقیه وسایل نقلیه، از دور خارج کردند.

دومین موفقیت بزرگ سیرسکی نیز در سال 2022 بود، زمانی که او به طور مخفیانه پیاده نظام سبک را در منطقه خارکف شرقی جمع آوری کرد تا از دفاع روسیه عبور کند و کل منطقه را با وجود برتری توپخانه روسیه آزاد کند.

پرداختن به تاخیر در کمک‌های غرب

یکی دیگر از چالش‌های مهم برای مدیران ارشد جدید اوکراین، تاخیر در کمک‌های غرب است. این تاخیر اقتصاد اوکراین را خراب نمی‌کند، اما برای ارتش کاملاً حیاتی است.

الکسی کوش، تحلیلگر مقیم کیف، به الجزیره گفت: «اقتصاد تا پایان سال سقوط نخواهد کرد. مشکل اصلی تامین تسلیحات و مهمات است. بدون کمک ایالات متحده، پول کافی برای آن وجود ندارد.»