به گزارش اکوایران، در روزهای اخیر، پس از آن که شایعاتی در کیف منتشر شد مبنی بر اینکه رئیس جمهور، ولودیمیر زلنسکی، قصد دارد پس از هفته‌ها تنش فرمانده نیروهای مسلح خود، ژنرال والری زالوژنی را برکنار کند، نگرانی در راس دولت جنگ اوکراین آشکار شد. برکناری یکی از محبوب‌ترین چهره‌ها در اوکراین بسیار بحث برانگیز و لحظه‌ای مهم در درگیری اوکراین با روسیه خواهد بود. تاکنون آقای زلنسکی اعلام نکرده است که ژنرال جایگزین می‌شود. اما این بدان معنا نیست که جای ژنرال زالوژنی امن است. شاید هنوز تنها جانشینی برای او مشخص نشده است.

به نوشته اکونومیست، این اولین بار نیست که طرحی برای برکناری ژنرال مطرح می‌شود، اما جدی‌ترین آن‌هاست. پس از افشای اطلاعاتی توسط نمایندگان مجلس در 29 ژانویه درباره «مجموعه‌ای از اسناد» که برای امضا به کمیته امنیتی فرستاده شده بودند، منابعی در ستاد کل و نزدیک به ژنرال زالوژنی تأیید کردند که یک جابجایی در جریان است. جلسه ای در اوایل عصر برگزار شد که در آن رئیس جمهور به ژنرال خود اطلاع داد که تصمیم به برکناری وی گرفته است. نقش دیگری به آقای زالوژنی پیشنهاد شد: دبیر شورای امنیت ملی. او آن را رد کرد.

خبر این طرح به سرعت در رسانه‌های محلی درز کرد. وزارت دفاع و کاخ ریاست جمهوری برکناری ژنرال را تکذیب کردند. اما مشکلات- رابطه ناکارآمد بین رئیس جمهور و ژنرال او و سوء ظن در دفتر رئیس جمهور مبنی بر اینکه ژنرال جاه طلبی‌های سیاسی دارد- برطرف نشده است. هر دو نفر از این رویارویی آسیب دیده‌اند و اختلافات بین رهبری سیاسی اوکراین و فرماندهی نظامی آن متحدان اصلی اوکراین را نگران کرده است.

از دو ژنرال به عنوان رقیب آقای زالوژنی نام برده می‌شود: الکساندر سیرسکی، 58 ساله؛ و کیریلو بودانوف، 38 ساله. هر دو به تیم ریاست جمهوری نزدیک هستند. ژنرال سیرسکی، یکی از باتجربه ترین افسران ارتش، مغز عملیاتی پشت دو پیروزی قابل توجه اوکراین در برابر روسیه در سال 2022 بود: در حومه کیف و در منطقه خارکیف. اما رویکرد خشن او به جنگ، او را در بخش‌هایی از ارتش محبوب نکرده است. او سال گذشته در دفاع بی دلیل از شهر کوچک باخموت، فرماندهان با تجربه‌ای را قربانی کرد.

photo1706714326

ژنرال بودانوف، رئیس اسرارآمیز و جاه طلب سازمان اطلاعات نظامی اوکراین، رویکردی غیرمتعارف و آزمایش نشده‌ای برای فرماندهی دارد. او قبلاً نیروهای مسلح متعارف یا سازمانی به اندازه ارتش اوکراین را رهبری نکرده است- که اکنون تقریباً 1 میلیون نفر در آن مشغول به خدمت هستند. برخی گفته‌اند که او در آخرین لحظه این پیشنهاد را رد کرده است.

این شایعات در زمان حساسی منتشر می‌شوند. ضد حمله تابستانی اوکراین شکست خورد و این کشور با عدم اطمینان در مورد میزان حمایت خارجی مواجه است که می‌تواند انتظار آن را داشته باشد. بعید است که درگیری بر سر آینده ژنرال زالوژنی تصویب بودجه را محتمل‌تر کند، زیرا این فرمانده در غرب بسیار مورد احترام است. نیروهای اوکراینی در خط مقدم از کمبود مهمات شکایت دارند. یگان‌های روسی حداقل پنج برابر بیشتر از دشمن خود گلوله توپ شلیک می‌کنند و در شرق اوکراین به دستاوردهای ارضی ناچیزی دست می‌یابند. در همین حال مبلغان روسی از این شایعات و درگیری‌های پشت صحنه خوشحال هستند.

شخصیت اسطوره‌ای

دفاع از کیف و شمال شرق اوکراین در آغاز جنگ، ژنرال زالوژنی را به یک شخصیت اسطوره‌ای تبدیل کرد. نظرسنجی‌ها بارها نشان داده است که او محبوب‌تر از رئیس‌جمهورش است. این امر باعث ایجاد تنش بین دو مرد شد، در حالی که روابط آن‌ها در ابتدا خوب بود.

آقای زلنسکی تنها کسی نیست که به محبوبیت ژنرال خود توجه کرده است. چهره‌های برجسته اپوزیسیون که تاکنون به دلیل نیاز به وحدت ملی حاشیه‌نشین شده بودند، شروع به همسویی با ژنرال زالوژنی کرده‌اند. این روند در هفته‌های اخیر با تشدید شایعات در مورد احتمال برکناری ژنرال تسریع شد. رئیس جمهور قبلی، پترو پوروشنکو، که علاقه زیادی به جانشین خود ندارد، به سرعت از این بی نظمی استفاده کرد. او نوشت: «اخراج زالوژنی، اگر حقیقت داشته باشد، به قلب وحدت ملی ضربه خواهد زد.»

photo1706714315

تغییر فرماندهان، حتی فرماندهان ارشد، توسط رهبران غیرنظامی در حین جنگ غیرعادی نیست. گاهی اوقات این امر به دلیل نافرمانی رخ می‌دهد. در موارد دیگر ژنرال‌ها به دلیل عملکرد ضعیف اخراج می‌شوند. تاریخ نظامی همچنین مملو از مواردی است که فرماندهان به دلایل نانجیبانه‌تری برکنار می‌شوند. ژنرال‌ها اغلب شخصیت‌های قهرمان و باهوشی هستند که از طریق موفقیت در میدان نبرد بر رهبران سیاسی خود سایه می‌اندازند. این باعث حسادت و کینه می شود.

به نظر می‌رسد پویایی مشابهی بر تصمیم آقای زلنسکی برای کنار گذاشتن ژنرال زالوژنی تأثیر گذاشته است. درست است، اختلاف نظر در مورد مسائل نظامی وجود داشته است. ژنرال علناً آقای زلنسکی را تحت فشار قرار داده است تا بسیج گسترده مردان را آغاز کند. رئیس جمهور در برابر این امر مقاومت کرده است، زیرا می‌داند که این امر محبوب نخواهد بود. همچنین مناظرات شدیدی بین کاخ ریاست جمهوری و ستاد کل بر سر استراتژی نظامی از جمله بحث بر سر باخموت وجود داشت. اما در پایان، احتمالاً شخصیت سیاسی رو به رشد ژنرال زالوژنی بود که آقای زلنسکی و اطرافیانش را برانگیخت.

رئیس جمهور این حق را دارد فرماندهی که دیگر به او اعتماد ندارد را تغییر دهد: اطاعت ارتش از رهبری غیرنظامی سنگ بنای دموکراسی است. و در صورت منصوب شدن، جانشین ژنرال زالوژنی بدون شک به طور موثر عمل خواهد کرد. اما حذف مردی که به اندازه ژنرال در میان سربازان و مردم محبوبیت دارد، خطرات سیاسی و نظامی زیادی به همراه دارد.

معلوم نیست این داستان چگونه به پایان می‌رسد. اما اگر آقای زلنسکی فرمانده ارشد خود را حفظ کند، ضعیف به نظر می‌رسد. اگر او را اخراج کند، روش ناشیانه‌ای که در پیش گرفته شده است فقط به اعتماد به رهبری آسیب می‌رساند. مانند اغلب اتفاقات در این درگیری، هیچ برد آسانی وجود ندارد.