به گزارش اکوایران، مقامات اوکراینی هشدار داده‌اند که روسیه در حال انجام عملیات‌های تهاجمی در امتداد بخش بزرگی از خط مقدم است، در حالی که ارتش اوکراین در تلاش است تا مواضع خود را حفظ کند. این در شرایطی است که مهمات اوکراین رو به اتمام است و بودجه ایالات متحده همچنان در کنگره مسدود شده است.

به نوشته سی‌ان‌ان، درگیری در شمال شرقی در امتداد قلمرویی که مناطق خارکیف و لوهانسک در آن به هم می‌رسند شدید است. اوکراین در اوایل این هفته اعلام کرد که نیروهای خود را از یکی از روستاهای خارکیف خارج کرده تا مواضع دفاعی برتری را در زمین‌های مرتفع‌تر بگیرد، در حالی که گزارش‌ها حاکی از ادامه فشار نیروهای روسی در این منطقه است.

ستاد کل ارتش اوکراین اعلام کرد که نیروهای اوکراینی با 13 حمله در این بخش از استان خارکیف مقابله کردند. سخنگوی فرماندهی نیروی زمینی به تلویزیون اوکراین گفت: «دشمن بر حملات توپخانه‌ای پرتعداد متمرکز است و تلاش می‌کند پیشروی کند».

پس از آنکه حمله متقابل اوکراین در تابستان گذشته تا حد زیادی توسط پدافندهای مستحکم‌ روسیه دفع شد، ماه‌هاست خطوط مقدم -که در شرق و جنوب اوکراین متمرکز است- عمدتاً ساکن بوده‌اند. اما حملات اخیر روسیه در حالی رخ می‌دهد که جنگ به دومین سالگرد خود نزدیک می‌شود و اوکراین هشدار داده است که با کمبود شدید مهمات مواجه است.

نیروهای اوکراینی همچنین گزارش می دهند که با افزایش بیشتر فشار در جنوب شرقی در منطقه اطراف باخموت مواجه هستند - شهری که کانون اصلی حمله زمستانی روسیه در سال گذشته بود.

اولس مالیارویچ، از تیپ جداگانه 92 مستقر در این منطقه به تلویزیون اوکراین گفت: «دشمن در حال تجمیع نیرو است... آن‌ها هر روز حمله می‌کنند.»

240127214104-ukraine-artillery-l

مالیارویچ بر تهدید بزرگی که توسط هواپیماهای بدون سرنشین ایجاد شده است، تاکید کرد. او گفت که روس‌ها به طور قابل ملاحظه‌ای پهپادهای بیشتری نسبت به اوکراین دارند، از جمله پهپادهای مجهز به دید در شب.

کلیشچیوکا و آندریوکا شرقی‌ترین دست‌آوردهای ارضی اوکراین در اطراف باخموت هستند، سرزمین‌هایی که در سپتامبر به عنوان بخشی از ضد حمله اوکراین پس گرفته شد.

اما دستاوردهای اوکراین در تابستان گذشته اندک بود. نیروهای اوکراینی در آنچه انتظار می‌رفت اولین گام کلیدی در شکستن کریدور زمینی روسیه به کریمه باشد، تلاش کردند از شهر اوریکیف به سمت جنوب به سمت توکماک پیش بروند، اما تنها توانستد 20 کیلومتر پیشروی کنند.

اولکساندر اشتوپون، سخنگوی ارتش اوکراین که مسئول عملیات در منطقه زاپوریژژیا در جنوب است، گفت که تلاش‌های روسیه اکنون به سمت پس گرفتن مناطق بازپس‌گرفته شده توسط اوکراین است.

او گفت: «در مجموع، مهاجمان بسیار فعال هستند، آنها تعداد عملیات‌های تهاجمی را افزایش داده‌اند. آن‌ها برای دومین روز متوالی روزانه 50 درگیری رزمی انجام می‌دهند. دشمن در همه جهات فعال است. در منطقه زاپوریژژیا دشمن در تلاش برای بازپس گیری زمین‌های از دست رفته است.»