به گزارش اکوایران، نخست‌وزیر اسرائیل از اعزام هیئت اسرائیلی به مصر برای مذاکرات بیش‌تر برای مبادله اسرا و آتش‌بس در جنگ غزه خودداری کرد.

دو مقام اسرائیلی به باراک راوید، خبرنگار آکسیوس گفتند بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، با اعزام هیئتی اسرائیلی به قاهره در روز پنجشنبه برای مذاکرات بیش‌تر برای مبادله اسرا و آتش‌بس در جنگ غزه موافقت نکرد.

به نظر می‌رسد پیشنهاد مذاکرات بعدی تلاشی از سوی میانجیگران مصر و قطر باشد برای ایجاد شتاب در موضوعات غیرمرتبط با نقطه کور  اصلی مذاکرات -یعنی تعداد زندانیانی که حماس می خواهد آزاد شوند.

این دو مقام اسرائیلی گفتند که نتانیاهو تصمیم به عدم اعزام هیأت گرفته است، چرا که بر این پندار است که تنها موضع بسیار سخت اسرائیل می‌تواند به توافق منجر شود.

میانجی‌های مصری و قطری پیشنهاد کرده‌اند روز پنج‌شنبه مذاکرات در سطح پایین‌تری برای بحث در مورد عناصر بشردوستانه یک توافق احتمالی -از جمله دامنه کمک‌هایی که اجازه ورود به غزه داده می‌شود و امکان بازگشت فلسطینیان به خانه‌های خود در بخش شمالی نوار غزه.

سران تیم مذاکره کننده اسرائیل سه‌شنبه شب پس از بازگشت از قاهره این موضوع را به نتانیاهو اطلاع دادند و پیشنهاد مذاکرات بیشتر را به وی ارائه کردند. یکی از مقامات اسرائیلی گفت، دیوید بارنیا، مدیر موساد و رونن بار، رئیس شین بت، تلاش کردند نتانیاهو را متقاعد کنند که هیئتی را برای مذاکرات بعدی بفرستد و گفتند که معتقدند می‌توان پیشرفت کرد، اما او توصیه آن‌ها را رد کرد. این دو مقام اسرائیلی گفتند که این تصمیم عمدتاً به این دلیل است که نتانیاهو بر این پندار است که تا زمانی که حماس موافقت نکند موضع خود را در مورد تعداد زندانیانی که به عنوان بخشی از یک توافق آزاد می‌شود، ملایم‌تر کند، گفتگوهای بیشتر فایده‌ای ندارد. به نوشته راوید،  نتانیاهو در این خیال است که اسرائیل تسلیم خواسته‌های حماس نخواهد شد.

جلسه روز سه شنبه شامل بیل برنز، مدیر سیا، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر، بارنیا از موساد و عباس کامل، رئیس اطلاعات مصر بود. یک منبع اسرائیلی که از جزئیات این نشست مطلع شده است، به آکسیوس گفت: این نشست بدون پیشرفت به پایان رسید، اما پیشرفت‌هایی در درک اختلافاتی که باید برطرف شود، حاصل شد. این منبع گفت: «این جلسه مفیدی بود و همه طرف‌هایی که شرکت کردند تلاش زیادی می‌کنند تا پیشرفت کنند».

به گفته یک مقام اسرائیلی، مذاکره کنندگان اسرائیلی در جریان مذاکرات در قاهره ادعا کردند که ادامه بن‌بست در مذاکرات می‌تواند منجر به عملیات اسرائیل در رفح شود. یک مقام اسرائیلی گفت: «تیم مذاکره کننده اسرائیل به میانجی‌گران مصری و قطری اعلام کرد که مرحله بعدی جنگ رفح است».

نگرانی‌های فزاینده‌ای در سطح جهانی در مورد عملیات زمینی احتمالی اسرائیل در رفح وجود دارد، جایی که بیش از 1.2 میلیون فلسطینی از جنگ پناه گرفته‌اند.

جو بایدن ادعا کرده که ایالات متحده «هر کار ممکنی» را برای دستیابی به توافق جدید در غزه انجام خواهد داد.