به گزارش اکوایران، سرویس زندان فدرال روسیه اعلام کرد، الکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون زندانی پس از افتادن و از دست دادن هوشیاری در زندانی دورافتاده در شمال دایره قطب شمال، جایی که دوران محکومیت طولانی خود را سپری می‌کرد، درگذشت، خبری که واکنش‌ها و حدس و گمان‌های زیادی را برانگیخته است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز جمعه گفت که ولادیمیر پوتین از مرگ ناوالنی، منتقد سرسخت رئیس جمهور روسیه، مطلع شده است.

به نوشته الجزیره، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در کانال تلگرامی خود نوشت که غرب در حال حاضر بدون شواهد پزشکی قانونی به «نتیجه‌گیری» رسیده است.

او گفت که واکنش‌های فوری «در قالب اتهامات مستقیم علیه روسیه آشکار هستند».

ایالات متحده

کامالا هریس، معاون رئیس جمهور گفت، اگر مرگ ناوالنی تایید شود، «نشانه دیگری از وحشیگری پوتین» خواهد بود.

او در کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان گفت: «اجازه دهید واضح بگوییم: روسیه مسئول است.»

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در سخنانی پیش از هریس گفت که اگر گزارش‌های مربوط به کشته شدن ناوالنی دقیق باشد، بر «ضعف و پوسیدگی» سیستم روسیه تأکید می‌کند.

بلینکن در حاشیه کنفرانس مونیخ گفت: «مرگ او در زندان روسیه، و وسواس و ترس از یک مرد تنها نشان دهنده ضعف و پوسیدگی در قلب سیستمی است که پوتین ساخته است. روسیه مسئول این است.»

اتحادیه اروپا

رئیس شورای اروپا، چارلز میشل، گفت که ناوالنی «برای ارزش‌های آزادی و دموکراسی جنگید» و فداکاری نهایی را انجام داد. اتحادیه اروپا رژیم روسیه را تنها مسئول این مرگ غم انگیز می داند.»

فرانسه

استفان سژورن، وزیر امور خارجه فرانسه در شبکه ایکس گفت: «الکسی ناوالنی با جان خود بهای مقاومت خود در برابر سیستم ظلم را پرداخت.»

آلمان

صدراعظم اولاف شولز گفت که ناوالنی بهای شجاعت خود را با جان خود پرداخت.

شولز به یاد آورد که با ناوالنی درباره «شجاعت بزرگی» صحبت می‌کرد که باعث شد او پس از بهبودی در برلین- پس از تلاش برای مسمومیتش- به روسیه بازگردد.

شولز گفت: «او اکنون هزینه این شجاعت را با جان خود پرداخت کرده است.»

ناتو

ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان ملل گفت که از گزارش‌های مربوط به کشته شدن ناوالنی «عمیقاً متأسف و ناراحت» است.

ما باید تمام حقایق را ثابت کنیم و روسیه باید به همه سؤالات جدی در مورد شرایط مرگ او پاسخ دهد.»

انگلستان

نخست وزیر ریشی سوناک گفت: «این یک خبر وحشتناک است. الکسی ناوالنی به عنوان سرسخت ترین مدافع دموکراسی روسیه، شجاعت باورنکردنی را در طول زندگی خود از خود نشان داد. فکر من با همسر او و مردم روسیه است که این یک تراژدی بزرگ برای آنهاست.»