به گزارش اکوایران، وال‌استریت ژورنال، در گزارشی نوشته صنعت تسلیحات ایران به سرعت در حال رشد است و به یک صادرکننده در مقیاس بزرگ تسلیحات کم هزینه و با فناوری پیشرفته تبدیل می‌کند که باعث آزار  آمریکا و شرکا از سوی مشتریانش شده است.

به ادعای این روزنامه، دگرگونی این صنعت، که در سال 2022 و با جنگ اوکراین شتاب و میدان نبرد در اوکراین را تغییر داد، به تهران کمک کرد تا حمایت خود را از نیروهای مقاومت منطقه افزایش دهد.

آدام روسل، محقق در میلیتنت وایر، شبکه‌ای متشکل از کارشناسان می‌گوید: «ایران با صدور این فناوری‌ها و اثبات کارایی آنها در نبرد، احتمالاً ماهیت جنگ نامتقارن را برای همیشه تغییر داده و به طور بالقوه اهرم قابل توجهی را به بازیگران غیردولتی که قبلاً محروم بودند، می‌دهد. تبعات آن می‌تواند برای قدرت‌های بزرگ در سراسر جهان فاجعه‌بار باشد.»

مهدی فراحی معاون وزیر دفاع در نوامبر گفت که ایران از مارس 2022 تا مارس 2023 حدود یک میلیارد دلار سلاح فروخته است که سه برابر سال قبل است. براساس گزارش موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم، ایران در سال 2022 با 123 میلیون دلار صادرات به شانزدهمین فروشنده بزرگ تسلیحات در جهان تبدیل شد که جهشی از 20 میلیون دلار در سال 2017 و زمانی بود که ایران سی و سومین صادرکننده بزرگ بود.

ایالات متحده بزرگترین تامین کننده تسلیحات در جهان است. صادرات ایالات متحده تحت سیستم فروش نظامی خارجی به رکورد 80.9 میلیارد دلار در سال مالی 2023 رسید.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، فروش ایران شامل طیف وسیعی از تسلیحات است. به ادعای  مقامات آمریکایی، روسیه در حال برنامه‌ریزی برای خرید موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد از ایران است و تهران نیز به روسیه مهمات ارسال کرده است. مسئلهای که از سوی طرف تاکنون رد شده است.