به گزارش اکوایران، ارزیابی‌های جدید از قابلیت‌های نظامی روسیه و تهدیدات آن برای امنیت ناتو منجر به افزایش هشدارها از سوی دولت‌های غربی و فشار برای سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه دفاعی شده است.

یک مقام اطلاعاتی ارتش انگلیس گفت: «ما در زمان‌ واقعاً خطرناکی زندگی می‌کنیم [و] در نقطه‌ای که احتمال یک درگیری در مقیاس بزرگ، بیشتر از تاریخ اخیر است.

به نوشته فایننشال‌تایمز، یکی دیگر از مقامات دفاعی بریتانیا گفت که «مقاصد خصمانه روسیه هنوز وجود دارد. نیروی زمینی این کشور در اوکراین تنزل یافته است، اما نیروی هوایی و دریایی آن تا حد زیادی دست نخورده هستند و روسیه همچنان یک قدرت هسته ای بزرگ است.»

سایه این هشدارها بر کنفرانس امنیتی مونیخ که از روز جمعه آغاز شد نمایان است، گردهمایی سالانه مقامات امنیتی، نظامی و اطلاعاتی و کارشناسان که تصویری لحظه‌ای از وضعیت دفاعی جهان را در زمانی از بی‌ثباتی ارائه می‌دهد.

ftcmsa3f93a56-7543-422e-9a23-d0b (1)

احیای ماشین جنگ روسیه

یکی از دلایل هشدار مقامات غربی، احیای ماشین صنعتی جنگ روسیه در سال گذشته است که با سرعتی اتفاق افتاد که بسیاری در غرب آن را غیرممکن می‌دانستند.

روسیه در طول یک سال 4 میلیون گلوله توپخانه و چند صد تانک تولید کرد. مقامات اوکراینی پیش بینی می‌کنند که امسال 400,000 مرد دیگر را بدون توسل به بسیج تمام عیار استخدام خواهد کرد.

در همین حال، آینده خود ناتو به دلیل دورنمای بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید زیر سوال رفته است. ترامپ آخر هفته گذشته گفت که روسیه را تشویق خواهد کرد تا به هر عضو ناتو که به هدف ائتلاف، مبنی بر هزینه دفاعی 2 درصد از تولید ناخالص داخلی نرسد، حمله کند.

کشورهای اروپایی عضو ناتو در دهه گذشته هزینه‌های دفاعی خود را حدود یک سوم افزایش داده‌اند و برخی از کشورها هزینه‌های خود را از زمان تهاجم گسترده روسیه به اوکراین در فوریه 2022 به میزان قابل توجهی افزایش داده‌اند.

1

هزینه دفاعی کشورهای عضو در مقایسه با دستورالعمل 2 درصدی ناتو

در حالی که ارتش روسیه به شدت در اوکراین مستقر است و در طول دو سال درگیری، متحمل خسارات هنگفتی شده است، اکثر مقامات غربی انتظار دارند که مسکو بتواند ظرف پنج تا شش سال نیروهای خود را بازسازی کند.

گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: «ما می‌دانیم که دشمنان همیشه به دنبال راه‌های جدیدی برای جنگیدن هستند. به همین دلیل است که ما باید تا حد توان خود آماده باشیم.»

«امپریالیسمی بی‌سابقه در قرن 21»

دیگر مقامات دفاعی غربی در هفته‌های اخیر تعداد بی‌سابقه‌ای هشدارهای علنی را درباره احتمال درگیری گسترده‌تر در اروپا -با روسیه‌ای با اعتماد به نفس بیشتر و مسلح‌تر- صادر کرده‌اند.

ترولز پولسن، وزیر دفاع دانمارک هفته گذشته گفت که روسیه می تواند بند دفاع متقابل ناتو را «در یک دوره سه تا پنج ساله» آزمایش کند.

اگنس زیمرمن، رئیس کمیته دفاع بوندستاگ (پارلمان آلمان) گفت: «ما باید به این ایده واقع بینانه عادت کنیم که پوتین طی 5 تا 8 سال آینده به یک کشور ناتو حمله کند. این مرد تحت تأثیر نوعی امپریالیسم است که ما هرگز باور نداشتیم در قرن بیست و یکم وجود داشته باشد.»

یکی از دیپلمات‌های ارشد ناتو درباره هشدارها درباره حمله احتمالی روسیه به یکی از اعضای ائتلاف گفت: «این یک تهدید معتبر است و ما باید برای آن آماده باشیم. من چنین پیش‌بینی‌هایی را فانتزی نمی‌دانم... ما نباید فکر کنیم که روسیه در اوکراین متوقف خواهد شد.»

مقصود تمام هشدارها

مقامات گفتند که یکی از دلایل این هشدارهای وحشت‌افکن، آماده کردن جوامع برای خطر احتمالی و اطمینان از آماده بودن زیرساخت‌های غیرنظامی برای عواقب احتمالی است.

این شامل حصول اطمینان از انعطاف پذیری منابع و ذخایر انرژی ملی، ایمن بودن شبکه‌های ارتباطی و عملکرد مناسب در صورت وقوع جنگ، و اینکه زیرساخت‌های حیاتی، از جمله جاده‌ها و راه آهن، می‌توانند حجم زیادی از تجهیزات نظامی را که قرار است در سراسر اروپا حمل شود مدیریت کنند.

ftcms210757c5-9653-448a-a2c8-ca6

این فرآیند از درس‌های آموخته‌شده از رزمایش جاری «مدافع استوار» استفاده می‌کند که شبیه‌سازی یک درگیری در مقیاس بزرگ با دشمنی در شرق ناتو است، که بزرگترین مانور جنگی در تاریخ ائتلاف از زمان جنگ سرد است.

یک مقام اطلاعاتی بریتانیا گفت که چنین هشدارهایی تلاشی برای ایجاد وحشت نیست. او گفت که این هشدارها به این دلیل است که «ما نسبت به آینده دید داشته باشیم و از قبل هشدار داده باشیم زیرا اغلب یک دوره بسیار کوتاه بین هشدار و قرار گرفتن در یک بحران وجود دارد.»

یک مقام ارشد اوکراینی گفت که کیف «اطلاعات قوی» دارد مبنی بر اینکه رهبر روسیه در حال آماده شدن برای جنگ علیه کشورهای بالتیک است. او گفت: «پوتین نمی‌تواند متوقف شود.»

با این حال، برخی از اعضای ائتلاف نسبت به اینکه رئیس جمهور روسیه قصد حمله به یکی از اعضای ناتو را داشته باشد، تردید دارند. یک مقام ارشد دفاعی آمریکا گفت: «ما ارزیابی می‌کنیم که او تعهد ماده 5 ما را جدی می‌گیرد و نمی‌خواهد با ناتو وارد جنگ شود».

پوتین گفته است که فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بزرگترین فاجعه ژئوپلیتیکی قرن بیستم بوده است و اظهارات مکرری در مورد تمایل مسکو برای محافظت از جمعیت روسی زبان خارج از مرزهای خود داشته است. این یکی از استدلال هایی بود که کرملین برای حمایت از جنگ خود علیه اوکراین به کار گرفت.

سرویس اطلاعات خارجی استونی این هفته اعلام کرد روسیه قصد دارد تعداد نیروهای مستقر در امتداد مرز خود با کشورهای بالتیک و فنلاند را دو برابر کند، اقدامی که می‌تواند پیش‌زمینه یک درگیری نظامی بالقوه با ناتو در دهه آینده باشد.

کریستوف هوسگن، مشاور امور خارجه آنگلا مرکل، صدراعظم سابق آلمان، در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: «پوتین هر کاری را که بگوید انجام می دهد. و تنها چیزی که می‌تواند او را متوقف کند، سیاست قدرت است. این تنها چیزی است که او می‌فهمد.»


در اکو ایران ببینید: 

شتاب‌دهنده‌ها در کشور با چه موانعی مواجهند؟