به گزارش اکوایران،  شورای امنیت سازمان ملل روز سه شنبه درباره پیش‌نویس قطعنامه الجزایر برای آتش بس فوری بشردوستانه در جنگ اسرائیل و حماس رأی خواهد داد، اقدامی که احتمالا با وتپی ایالات متحده مواجه خواهد شد.

الجزایر بیش از دو هفته قبل پیش‌نویس قطعنامه اولیه را ارائه کرد. اما لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، سریعا گفت که این متن می‌تواند «مذاکرات حساس» را با هدف میانجیگری برای توقف در جنگ به خطر بیندازد.

به گزارش رویترز، دیپلمات‌ها گفتند که الجزایر روز شنبه درخواست کرد که برای برقراری آتش‌بس موقت در غزه، شورای امنیت سازمان ملل روز سه شنبه رای‌گیری کند. برای تصویب، قطعنامه شورا به حداقل 9 رأی موافق و عدم وتوی ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، چین یا روسیه نیاز دارد.

توماس گرینفیلد روز شنبه در بیانیه‌ای گفت: «ایالات متحده از پیش‌نویس قطعنامه حمایت نمی‌کند. اگر همانطور که پیش‌نویس شده برای رای گیری قرار گیرد، تصویب نخواهد شد.»

واشنگتن به طور سنتی از متحد خود اسرائیل در برابر اقدامات سازمان ملل محافظت می‌کند و از 7 اکتبر تاکنون دو بار اقدام شورای امنیت را وتو کرده است. اما همچنین دو بار رای ممتنع داده است و به شورا اجازه می‌دهد قطعنامه‌هایی را اتخاذ کند که هدف آن افزایش کمک‌های بشردوستانه به غزه و خواستار توقف فوری و طولانی مدت بشردوستانه در جنگ است.

مذاکرات بین آمریکا، مصر، اسرائیل و قطر برای توقف جنگ و آزادی اسرای حماس ادامه دارد.

لیندا توماس گرینفیلد گفت: «این مهم است که طرف‌های دیگر به این فرآیند بهترین شانس را برای موفقیت بدهند، نه اینکه اقداماتی را انجام دهند که آن را، و فرصتی که برای حل و فصل پایدار خصومت‌ها وجود دارد، در خطر قرار ‌دهند.»

رای احتمالی شورای امنیت در حالی صورت می‌گیرد که اسرائیل همچنین قصد دارد به رفح در جنوب غزه، جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی در آن پناه گرفته‌اند حمله کند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز جمعه در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: «وضعیت غزه یک کیفرخواست وحشتناک از بن‌بست روابط جهانی است.»

هنگامی که از استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل خواسته شد در این باره توضیح دهد او گفت که گوترش «انگشت» را به سمت فقدان وحدت در شورای امنیت نشانه گرفته «و اینکه چگونه این فقدان وحدت توانایی ما را برای بهبود اوضاع در سراسر جهان مختل کرده است.»