به گزارش اکوایران، در پی سفر رئیس‌جمهور ترکیه به مصر، آنکارا تابعیت رهبران اخوان المسلمین را لغو کرد.

پایگاه خبری العربیه به نقل از منابع آگاه گزارش داد که ترکیه، طی تغییر موضع قابل توجهی، تابعیت محمود حسین، رهبر جناح اخوان المسلمین استانبول را پس از سفر اخیر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به مصر لغو کرده است.

منابعی به العربیه گفتند که حسین در روزهای اخیر از لغو تابعیت خود مطلع شده است. دلایل دقیق این اقدام شدید به حسین اطلاع داده نشد و او را بر آن داشت تا برای درک دلیل از مشاوره حقوقی استفاده کند. این تحول پس از سفر مهم اردوغان به مصر صورت گرفت.

اردوغان با کنار گذاشتن روابط سرد و پرتنش سالیان اخیر خود با قاهره، آغوش خود را به روی عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، باز کرده که نقطه عطفی مهم در روابط دیپلماتیک ترکیه و مصر است. 

اردوغان که زمانی سیسی را به دلیل نقشش در کودتای نظامی سال 2013 که اخوان المسلمین را از قدرت در مصر سرنگون کرد، لقب «جبار ستمگر و کودتاگر» می‌نامید، پس از 11 سال امتناع از سفرش به قاهره،  در این دیدار او را «برادرم» خواند. این چرخش دیپلماتیک پس از یک دهه تیرگی روابط پس از کودتای مذکور صورت می‌گیرد که اردوغان به شدت با آن مخالفت کرد. این کودتا که باعث سرنگونی محمد مرسی، رئیس جمهور وقت و یکی از اعضای اخوان المسلمین و متحد اردوغان شد، باعث ایجاد شکاف عمیقی بین آنکارا و قاهره شده بود. دولت اردوغان به شدت از اخوان المسلمین حمایت کرده و اغلب با سرکوب این سازمان توسط دولت مصر مخالف بود.

به نظر می رسد تصمیم لغو تابعیت ترکیه حسین بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر ترکیه برای تنظیم مجدد سیاست خارجی خود و هموار کردن روابط با مصر باشد.

نزدیکی ترکیه با عربستان سعودی، مصر و امارات -کشورهایی که اخوان‌المسلمین را یک سازمان تروریستی می‌دانند- به موازات محدودیت‌های آزادی عمل و توانایی این گروه اسلام‌گرا برای فعالیت در این کشور رخ داده است. ترکیه از شبکه های تلویزیونی وابسته به اخوان المسلمین خواسته تا پوشش انتقادی خود از سیسی را محدود کرده و حداقل یکی از این شبکه‌ها را در جریان سفر اردوغان به جده در سال گذشته تعطیل کرد.

ترکیه از تمدید مجوز اقامت اعضا یا افراد مرتبط با این گروه برای ترغیب آن‌ها به خروج از کشور خودداری کرد و بنا بر گزارش‌ها برخی از رهبران این گروه در کشور را دستگیر و در حال بررسی اخراج بسیاری دیگر به درخواست رئیس جمهور مصر، به کشور ثالثیاست.

بر اساس گزارش العربیه، پس از سفر اردوغان، مهاجرت قابل توجهی از اعضای اخوان از ترکیه، از جمله کارکنان رسانه‌ها، اعضای جنبش حسم - یکی از شاخه‌های مسلح اخوان‌المسلمین - و دانشگاهیان که قبلا در دانشگاه‌های ترکیه کار می‌کردند، رخ داد.