به گزارش اکوایران، به گفته دو مقام آمریکایی، پنتاگون در حال بررسی علت سقوط یک پهپاد تجسسی ارتش آمریکا در صبح روز دوشنبه در سواحل یمن است.

این مقامات که نخواستند نامشان فاش شود، تأیید کردند که پهپاد MQ-9  ریپر سقوط کرده است. انصار الله یمن روز دوشنبه گفتند که این پهپاد را در نزدیکی شهر بندری الحدیده در غرب یمن سرنگون کرده‌اند.

به گزارش نیویورک تایمز، یحیی سریع، سخنگوی انصارالله در بیانیه‌ای در این باره گفت: «پدافند هوایی یمن توانست یک هواپیمای آمریکایی MQ-9 را در حالی که به نمایندگی از اسرائیل در حال انجام ماموریت‌های خصمانه علیه کشورمان بود، با موشک مناسب ساقط کند.»

در این بیانیه آمده است: «نیروهای مسلح یمن در دفاع از یمن از اتخاذ تدابیر نظامی بیشتر و اجرای عملیات با کیفیت‌تر علیه تمامی اهداف متخاصم تردید نخواهند کرد.»

اگر ادعای حوثی‌ها تایید شود، این دومین باری است که این گروه پس از حمله 7 اکتبر حماس به اسرائیل، یک پهپاد آمریکایی را سرنگون می‌کند.

سرنگونی یک پهپاد ریپر، ستون اصلی ناوگان تجسسی هوایی ارتش آمریکا، یکی دیگر از موارد تشدید خشونت‌ها بین ایالات متحده و گروه‌های مقاومت در یمن، عراق و سوریه است. این حوادث در دو ماه گذشته تشدید شده است و این خطر را نشان می‌دهد که جنگ غزه می‌تواند به یک جنگ گسترده‌تر تبدیل شود.

بر اساس بیانیه فرماندهی مرکزی ارتش، ایالات متحده روز شنبه پنج هدف نظامی حوثی‌ها از جمله یک پهپاد زیردریایی را در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن هدف قرار داد. در این بیانیه آمده است که گمان می‌رود این اولین باری است که حوثی‌ها از زمان آغاز عملیات خود علیه کشتی‌ها در دریای سرخ و خلیج عدن در 23 اکتبر از چنین سلاحی استفاده می‌کنند.

انصارالله می‌گویند این حملات در همبستگی با فلسطینی‌هایی است که تحت حملات تلافی جویانه اسرائیل در غزه زندگی می‌کنند.