به گزارش اکوایران، در پاییز ۲۰۲۲، دو مقام ارشد دولت بایدن در نیویورک با یک دیپلمات کلیدی اروپایی دیدار داشتند. آن‌ها در مورد بهترین استراتژی برای کاهش درآمدهای نفتی روسیه در تلافی حمله این کشور به اوکراین گفتگو کردند.

به نوشته نیویورک تایمز، نزدیک به پایان جلسه، بیورن سیبرت، مقام اروپایی میزبانان خود (مایک پایل، عضو شورای امنیت ملی و والی آدیمو، معاون وزیر خزانه‌داری) را شوکه کرد. سیبرت گفت که اروپا ایرادات بزرگی به قانون جدید آب‌وهوایی بایدن دارد.

سیبرت، مسئول کابینه رئیس کمیسیون اروپا گفت که مقامات ارشد کشورهای عضو اتحادیه اروپا نگرانند که بایدن با پرداخت یارانه به فناوری‌های انرژی پاک تولید داخل، تلاش دارد که میان کشورهایشان و ایالات متحده اختلاف ایجاد کند. آن‌ها نگران بودند که رئیس‌جمهور ایالات متحده بخواهد که آینده محصولات آمریکایی به قیمت برخی از نزدیک‌ترین متحدانش تضمین کند.

محتویات این جلسه به ماه‌ها بحث‌های پشت‌صحنه درباره یک امتیاز بزرگ از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا و مذاکرات سطح بالا میان بایدن و رهبران دیگر جهان جهت رفع این نگرانی‌ها منجر شد.

مقامات آمریکا تلاش کردند تا یک استراتژی صنعتی هماهنگ میان کشورهای ثروتمند ایجاد کنند. این استراتژی به دنبال تقویت فناوری‌هایی است که انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش داده، گرمایش جهانی را محدود می‌سازد و با قدرت تولید چین در بازارهای جهانی مقابله می‌کند.

به نظر می‌رسد که تلاش آن‌ها تا حدی شکاف فراآتلانتیکی بر سر آنچه که اروپا سیاست‌های اقتصادی حمایت‌گرایانه آمریکا می‌داند را ترمیم کرده است.

پایل، دستیار شورای امنیت ملی که پس از بیش از سه سال حضور در واشنگتن، در پایان این ماه کاخ سفید را ترک می‌کند، پیشتاز تلاش‌های دولت بود. پایل نقش بزرگی اجرا و ترویج دیدگاه بایدن در مورد همکاری اقتصادی جهانی و سروکله‌زدن با متحدان اغلب بدبین داشت.

دوره تصدی پایل به عنوان معاون مشاور امنیت ملی در امور اقتصادی بین‌الملل شامل جمع‌آوری برخی جزئیات عملیاتی تلاش‌های آزمایش‌نشده برای محدود‌سازی درآمدهای روسیه از فروش جهانی نفت بود. همچنین دوران تصدی پایل مجموعه‌ای از تلاش‌های دولت برای ایجاد اتحادی جهانی برای غلبه بر چین را در بر می‌گیرد.

همچنین طی ۹ ماه دشوار، پایل دیوانه‌وار مأموریت فرونشاندن خشم متحدان آمریکایی بر سر قانون کاهش تورم را رهبری کرد.

لائل برینارد، رئیس شورای اقتصاد ملی بایدن در مصاحبه‌ای گفت: «در ابتدا موجی از نگرانی از طرف شرکای سراسر جهان به رفاه افتاد که واقعاً این قانون و دستور کار رئیس‌جمهور را درک نمی‌کردند». او افزود که پایل «وارد عمل شد و دیپلماسی شاتل عظیمی را آغاز کرد».

معاون مشاور امنیت ملی در امور اقتصادی با مدیریت مذاکرات درباره اعلامیه‌ها در اجلاس‌های بین‌المللی، اغلب از ماه‌ها قبل، برای رفع اختلافات با متحدان کار می‌کند.

به همین دلیل است که پایل در جریان هشدار سیبرت در مورد قانون کاهش تورم قرار گرفت. در ابتدا، رهبران اروپایی از این قانون استقبال کردند؛ قانونی که بزرگترین سرمایه‌گذاری ایالات متحده در مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی از طریق اعطای اعتبارات مالیاتی و سایر یارانه‌ها برای تسریع استقرار انرژی پاک به شمار می‌آید. اما مقامات اروپایی به سرعت متوجه شدند که برخی از این یارانه‌ها، مانند تسهیلات به خودروهای برقی، به نفع محصولات ساخت آمریکا یا شرکای تجاری نزدیکش مانند کانادا و مکزیک، تبعیض‌آمیز هستند.

علی‌رغم تأیید این نگرانی‌ها، پایل سریعاً مخالفت کرد. او به سیبرت گفت که بایدن امیدوار است تا تلاشی هماهنگ برای اعطای یارانه به تولید فناوری‌های کم‌آلاینده را رهبری کند. او توضیح داد که ممکن است دولت فوراً شروع اجرای قانون را کلید زده تا مطمئن شود که شرکت‌های متحدانش مانند اتحادیه اروپا، ژاپن و کره جنوبی بتوانند از قانون آب‌وهوایی آمریکا بهره‌مند شوند.

آدیمو نقل می‌کند که پایل قانون را برای متحدان توضیح داد و آن‌ها با هم در مورد راهی برای همکاری هم‌فکری کردند».

طی جلسات ماه‌های بعد، پایل و همکارانش گام‌هایی را ارائه دادند که امیدوار بودند نگرانی‌های اروپا درباره قوانین آب‌وهوایی جدید بایدن را کاهش دهد. آن‌ها مقررات وزارت خزانه‌داری که به خودروهای برقی وارداتی، از جمله خودروهای اروپایی و آسیایی اجازه می‌داد تا واجد شرایط دریافت اعتبارات جدید شوند را بررسی کردند.

آن‌ها همچنین خطوط کلی نوع جدیدی از قرارداد تجاری محدود را ترسیم کردند که اتحادیه اروپا، بریتانیا و ژاپن می‌توانند با امضای آن، به شرکت‌هایشان اجازه دهند در سایر معافیت‌های مالیاتی مندرج در قانون کاهش تورم سهیم شوند. پایل در تهیه پیش‌نویس ترتیبات تجاری مذکور کمک کرد. سیبرت گفت: «او کار خود را خوب بلد است. او می‌داند که از نظر سیاسی در ایالات متحده چه چیزهایی شدنیست».

این نشست راه بیانیه مشترک بایدن و اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در مورد همکاری انرژی و آب‌وهوایی و همچنین بیانیه رهبران گروه ۷ مبنی بر اینکه کشورهایشان در حال برداشتن گام‌هایی جهت «حرکت به سمت اقتصاد انرژی پاک» هستند را هموار کرد.

پایل گفت که این پیشرفت موجب رضایت او بود، اما هنوز تنش‌هایی بر سر قانون جدید وجود دارد. او خاطرنشان کرد که بایدن «در حال پیشبرد مدل جدیدی برای چالش‌های امروزی است؛ مدلی که قوانین قدیمی را با انواع راه‌حل‌های جدید می‌آزماید».