به گزارش اکوایران، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد، یک مقام ارشد آمریکایی در امور کره شمالی این هفته با نماینده چین در امور شبه جزیره کره تماس ویدیویی داشت و در آن درباره همکاری نظامی رو به رشد بین مسکو و پیونگ یانگ بحث و تبادل نظر شد.

به نوشته رویترز، این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد، مقام ارشد ایالات متحده در امور کره شمالی، جونگ پاک، و همتای چینی او، لیو شیائومینگ، همچنین به «رفتار بی ثبات کننده و تشدید کننده تنش کره شمالی» پرداختند.

در این بیانیه آمده است که همکاری نظامی فزاینده بین روسیه و کره شمالی «نقض قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت سازمان ملل است.»

در بیانیه وزارت خارجه چین آمده است که حفظ صلح و ثبات در شبه جزیره کره و پیشبرد روند حل و فصل سیاسی به نفع مشترک منطقه و جامعه بین المللی است.

در این بیانیه آمده است: «طرف‌های ذی‌ربط باید... نگرانی‌های یکدیگر را به شیوه‌ای متعادل از طریق گفت‌وگوی معنادار برطرف کنند» و چین و ایالات متحده توافق کرده‌اند که تماس خود را در این زمینه حفظ کنند.

در بیانیه چین هیچ اشاره‌ای به روسیه نشده است. مسکو مدت‌هاست که یکی از طرف‌های تحریم‌های سازمان ملل علیه کره شمالی، به دلیل برنامه موشک‌های بالستیک و تسلیحات هسته‌ای کره شمالی بوده است، اما از زمان حمله به اوکراین در سال 2022 روابط خود را با پیونگ یانگ افزایش داده است.

واشنگتن کره شمالی را متهم کرده است که روسیه را با گلوله‌های توپخانه و موشک‌های مورد استفاده در اوکراین تامین می‌کند.

مسکو و پیونگ یانگ این موضوع را رد می‌کنند، اما متعهد شده‌اند روابط نظامی خود را تعمیق کنند.

در بیانیه ایالات متحده آمده است که تماس با چین پس از دیدار 16 فوریه بین آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه و وانگ یی، وزیر امور خارجه چین صورت گرفت که در آن آن‌ها «اهمیت ادامه ارتباطات در مورد مسائل (کره شمالی) در همه سطوح را تایید کردند.»

کرملین روز سه‌شنبه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه یک لیموزین روسی آروس به کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی هدیه داده است. روز جمعه، واشنگتن به عنوان بخشی از دور گسترده تحریم‌ها علیه روسیه به مناسبت دومین سالگرد تهاجم روسیه به اوکراین، تحریم‌هایی را علیه شرکت تولیدکننده این خودرو اعمال کرد.

تحریم ها و محدودیت های تجاری همچنین شرکت‌های چینی را که به گفته آمریکا به جنگ روسیه کمک می‌کنند، هدف قرار داده است.

در ماه‌های اخیر با اقداماتی برای بازیابی کانال‌های ارتباطی، روابط چین و ایالات متحده پس از سقوط روابط به پایین‌ترین سطح خود در دهه‌های اخیر، نشانه‌هایی از بهبود را نشان داده است.

اما بسیاری از نقاط اصطکاک وجود دارد، از جمله تحریم‌های ایالات متحده علیه چین بر سر مسائل امنیتی و حقوق بشر. وانگ به بلینکن گفت این‌ها باید برداشته شوند.

لیو پنگیو، سخنگوی سفارت چین در واشنگتن، تحریم‌های اخیر علیه شرکت‌های چینی را «یک اقدام معمول از اجبار اقتصادی، یکجانبه‌گرایی و قلدری» خواند.

بانی جنکینز، مقام ارشد کنترل تسلیحات ایالات متحده، روز پنجشنبه در رویدادی گفت که واشنگتن مشتاق مذاکرات بیشتر با چین در مورد ثبات استراتژیک و مدیریت بحران است و اینکه یک کره شمالی تهاجمی‌تر به نفع پکن نیست.

او گفت که معتقد است کره شمالی، که با چین هم مرز است، در نتیجه همکاری خود با روسیه، مشتاق به دست آوردن هواپیماهای جنگنده، موشک‌های زمین به هوا، خودروهای زرهی، تجهیزات یا مواد تولید موشک‌های بالستیک و سایر فناوری‌های پیشرفته است.