به گزارش اکوایران، مقامات روسیه روز شنبه جسد الکسی ناوالنی، رهبر مخالفان روسیه را پس از یک هفته تلاش برای بازیابی آن به مادرش تحویل دادند.

به نوشته واشنگتن‌پست، ده‌ها تن از چهره‌های مشهور روسی در درخواست‌های ویدئویی از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه خواستار تحویل جسد ناوالنی به خانواده‌اش شده بودند و بیش از 98،000 روس طوماری را امضا کردند که توسط یک گروه حقوقی سازماندهی شده بود.

کیرا یارمیش، دبیر مطبوعاتی ناوالنی، با اعلام این موفقیت گفت که مشخص نیست آیا مقامات در ترتیبات تشییع جنازه دخالت خواهند کرد یا خیر.

لیودمیلا ناوالنایا، مادر رهبر اپوزیسیون، گفته است که آرزوی او این است که الکسی با هواپیما به مسکو منتقل شود و امکان برگزاری مراسم خداحافظی عمومی- همانطور که در روسیه مرسوم است- تشییع جنازه و خاکسپاری او در گورستان ترویکوروفسکی فراهم شود، جایی که بسیاری از روس‌های سرشناس از جمله چهره‌های مخالف در آنجا دفن شده‌اند.

ناوالنایا پیش از این گفته بود که کمیته تحقیقات روسیه او را تحت فشار قرار داده است تا با یک تشییع جنازه خصوصی کوچک و تنها با حضور اعضای خانواده رضایت دهد.

یارمیش گفت: «مراسم تشییع جنازه هنوز در راه است. نمی‌دانیم که آیا مقامات از برگزاری آن آنگونه که خانواده می‌خواهند و آن گونه که الکسی شایسته آن است جلوگیری می‌کنند یا خیر. ما اطلاعات را به محض در دسترس بودن گزارش خواهیم کرد.»

مقامات زندان گفتند که ناوالنی 47 ساله در 16 فوریه در یک مستعمره زندان روسی در قطب شمال به طور ناگهانی درگذشت و این گونه برجسته ترین چهره در داخل روسیه را که مایل به به چالش کشیدن حاکمیت کرملین بود حذف شد.