به گزارش اکوایران، وزیر دفاع اسرائیل روز یکشنبه وعده داد حملات علیه گروه حزب‌الله لبنان را افزایش خواهد داد، حتی در صورتی که در نوار غزه با حماس آتش‌بس برقرار شود.

به نوشته اسوشیتدپرس، حزب الله که در طول جنگ غزه با اسرائیل تبادل آتش کرده است، گفته است که در صورت آتش بس در غزه، حملات تقریباً روزانه خود به اسرائیل را متوقف خواهد کرد.

اما یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل گفت: هرکسی که فکر می‌کند آتش‌بس موقت برای غزه در جبهه شمالی نیز اعمال خواهد شد، «اشتباه می‌کند».

گالانت گفت: «ما آتش را ادامه خواهیم داد و این کار را مستقل از جنوب انجام خواهیم داد تا زمانی که به اهداف خود برسیم. یک هدف ساده وجود دارد: عقب راندن حزب الله از مرزهای اسرائیل، چه از طریق یک توافق دیپلماتیک یا با زور.»

پیش از این دو منبع امنیتی به رویترز گفته بودند که اسرائیل حداقل دو حمله همزمان به اطراف شهر بعلبک لبنان انجام داده است. این اولین بمباران شرق لبنان از زمان آغاز حملات منطقه‌ای، پس از شروع جنگ در غزه است.

حزب‌الله تقریباً بلافاصله پس از آغاز نبرد غزه، حملات مرگبار خود به پایگاه‌های اسرائیل در امتداد مرز را آغاز کرد. چرخه حملات راکتی و موشکی حزب الله و حملات هوایی و شلیک توپخانه اسرائیل باعث جابجایی ده‌ها هزار نفر از غیر نظامیان از دو طرف مرز شده است.

سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، در سخنرانی‌ای در اوایل ماه جاری گفت که اگر آتش‌بس در غزه برقرار شود، این گروه به آتش‌بس در جنوب لبنان پایبند خواهد بود. اما او گفت اگر اسرائیل پس از توافق با حماس به حملات خود در لبنان ادامه دهد، حملات را از سر گرفته و تشدید خواهد کرد.

بیشتر درگیری‌ها بین حزب الله و اسرائیل به منطقه‌ای در چند کیلومتری دو طرف مرز محدود شده است.

دیپلمات های ایالات متحده و کشورهای اروپایی یک سری پیشنهادات را به امید دستیابی به توافقی ارائه کرده اند که درگیری مرزی را کاهش دهد.

این ایده‌ها عمدتاً به عقب نشینی حزب الله از چند کیلومتری مرز، افزایش حضور ارتش لبنان در منطقه مرزی و مذاکرات بر سر نقاط مرزی که لبنان می‌گوید اسرائیل از زمان خروج نیروهایش از خاک لبنان در سال 2000، مناطقی از خاک لبنان را اشغال کرده است، بستگی دارد.

در نهایت، این طرح‌ها می تواند منجر به تعیین مرز زمینی بین لبنان و اسرائیل، پس از توافق مرز دریایی در سال 2022 شود.

یکی از مقامات دولتی لبنان که نخواست نامش فاش شود، گفت: جدیدترین این پیشنهادها که از سوی فرانسه ارائه شده، شامل خروج نیروهای حزب الله از 10 کیلومتری مرز است.

لبنان هنوز در حال مطالعه این پیشنهاد است و مقامات حزب الله اعلام کرده اند که مایل به بررسی آن هستند، اما مقامات دولتی و حزب الله گفته اند قبل از آتش بس در غزه، هیچ توافقی در مورد مرز حاصل نخواهد شد.