به گزارش اکوایران، پس از اینکه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه گفت که معتقد است توافق آتش‌بس می‌تواند در کمتر از یک هفته به دست آید که جنگ را برای ماه رمضان متوقف کند، میانجی‌های اسرائیل، حماس و قطر همگی نسبت به میزان پیشرفت به سوی آتش‌بس در غزه ابراز احتیاط کردند.

به نوشته رویترز، حماس اکنون در حال بررسی پیشنهادی است که هفته گذشته در مذاکرات با میانجیگران در پاریس مورد توافق اسرائیل قرار گرفت؛ برای آتش بسی که نبردها را به مدت 40 روز به حالت تعلیق در می آورد. این اولین آتش بس طولانی مدت در این جنگ پنج ماهه است.

به گفته یک منبع نزدیک به مذاکرات، بر اساس این پیشنهاد، در ازای آزادی صدها زندانی فلسطینی، افزایش کمک‌های بشردوستانه برای غزه و خروج نیروهای اسرائیلی از مناطق پرجمعیت غزه، نیروهای حماس برخی اما نه همه اسرایی را که در دست دارند آزاد کنند.

اما به نظر می رسد که این توافق از برآوردن خواسته اصلی حماس برای هرگونه توافقی که شامل مسیری روشن به سوی پایان دائمی جنگ و عقب نشینی اسرائیل، یا حل و فصل سرنوشت جنگجویان مرد اسرائیلی در میان اسرا باشد، کوتاهی می‌کند.

بایدن در اظهاراتی که بعد از نیمه‌شب سه‌شنبه در یک برنامه گفتگوی شبانه پخش شد، گفت که اسرائیل پیش‌تر موافقت کرده است که نبرد در غزه را برای ماه رمضان که انتظار می‌رود دو هفته دیگر در 10 مارس آغاز شود، متوقف کند.

بایدن در شبکه ان‌بی‌سی گفت: «اسرائیلی‌ها توافق کردند که در ماه رمضان فعالیتی انجام ندهند تا به ما زمان بدهند تا همه اسرا را بیرون بیاوریم».

اوایل روز دوشنبه، بایدن گفت امیدوار است توافق آتش بس تا 4 مارس نهایی شود: «مشاور امنیت ملی من به من می‌گوید که آن‌ها نزدیک هستند اما هنوز کار تمام نشده است. امیدوارم تا دوشنبه آینده یک آتش‌بس داشته باشیم.»

اما قطر، که به‌عنوان میانجی اصلی در این درگیری عمل کرده و اکنون میزبان هیئت‌هایی از هر دو طرف است تا شرایط توافق را نهایی کنند، گفت که هنوز پیشرفت نهایی حاصل نشده است.

ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه قطر گفت: «ما در مورد هیچ یک از موضوعاتی که مانع رسیدن به توافق می‌شود، توافق نهایی نداریم. ما امیدواریم، نه لزوماً خوشبین به اینکه بتوانیم امروز یا فردا چیزی را اعلام کنیم. اما امیدواریم که بتوانیم به نوعی توافق برسیم.»

دو مقام ارشد حماس به رویترز گفتند که اظهارات بایدن که به نظر می‌رسد حاکی از آن است که اصول توافق قبلاً حاصل شده است، زودهنگام است.

یکی از مقامات حماس به رویترز گفت «هنوز شکاف‌های بزرگی وجود دارد که باید پر شود. مسائل اولیه و اصلی آتش بس و عقب نشینی نیروهای اسرائیلی به وضوح بیان نشده است که دستیابی به توافق را به تاخیر می‌اندازد.»

HGJDNWKP2ZIMVFIBDGIVDQBKUA

اسرائیل درباره اظهارات بایدن اظهار نظری نکرد، اما رسانه‌های اسرائیلی به نقل از مقامات ناشناس گفتند که آن‌ها نیز از اظهارات رئیس‌جمهور ایالات متحده بی‌خبر هستند. وب سایت خبری اسرائیل واینت به نقل از یک مقام بلندپایه ناشناس اسرائیلی گفته است که آن‌ها نمی‌دانند «خوش بینی (بایدن) بر چه اساس است.»

شکاف‌های بزرگ

حماس به طور مداوم تاکید کرده است که اسرای خود را تنها به عنوان بخشی از توافقی که شامل راهی برای پایان دادن به درگیری باشد، آزاد می‌کند. اسرائیل گفته است که فقط وقفه‌های موقتی را در نظر خواهد گرفت و تا زمانی که حماس از بین نرود، به جنگ پایان نخواهد داد.

به گفته یک منبع ارشد نزدیک به مذاکرات، پیش‌نویس پیشنهادی روی میز، یک آتش‌بس 40 روزه است که طی آن حماس حدود 40 اسیر - از جمله زنان، افراد زیر 19 سال یا بالای 50 سال و بیماران - را برای حدود 400 زندانی فلسطینی، به نسبت 10 به یک آزاد می‌کند.

اسرائیل نیروهای خود را به خارج از مناطق مسکونی منتقل خواهد کرد. ساکنان غزه، به غیر از مردان در سن جنگ، اجازه خواهند داشت به خانه‌های خود در مناطقی که قبلا تخلیه شده بودند بازگردند و کمک‌ها از جمله تجهیزات فوری برای اسکان آوارگان افزایش خواهد یافت.

در غزه، احساسات متفاوتی در مورد چشم انداز آتش بس به جای پایان دائمی جنگ وجود داشت.

مصطفی بازل، پدر پنج فرزند اهل غزه که اکنون در رفح آواره شده است، به رویترز گفت: «ما وقفه نمی‌خواهیم، ما آتش‌بس دائمی می‌خواهیم، ما خواهان پایان دادن به کشتار هستیم».

وی گفت: «متاسفانه شرایط مردم آنقدر وخیم است که برخی ممکن است حتی به مکث در ماه رمضان راضی باشند. آن‌ها خواهان پایان دائمی جنگ هستند، اما شرایط وخیم آن‌ها را وادار می‌کند که حتی به یک ماه یا 40 روز وقفه رضایت دهند، به این امید که دائمی شود.»

بایدن به ان‌بی‌سی گفت که اسرائیل در خطر از دست دادن حمایت بین‌المللی است، مگر اینکه اقدامات بیشتری برای نجات غیرنظامیان انجام دهد. اسرائیل تهدید کرده است که به رفح، آخرین شهر در لبه جنوبی نوار غزه حمله خواهد کرد، جایی که بیش از نیمی از 2.3 میلیون نفر ساکن غزه در آن محاصره شده‌اند، و بیشتر آن‌ها در چادرهای موقت یا ساختمان‌های عمومی می‌خوابند.