به گزارش اکوایران، پس از اشاره فرانسه به احتمال اعزام نیرو به اوکراین، و هشدار کرملین مبنی بر این که چنین اقدامی ناگزیر به درگیری بین روسیه و ناتو منجر می‌شود آلمان، بریتانیا و دیگر کشورهای اروپایی روز سه‌شنبه اعلام کردند که هیچ برنامه‌ای برای اعزام نیروی زمینی به اوکراین ندارند.

به نوشته رویترز، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز دوشنبه گفته بود که متحدان غربی نباید هیچ گزینه‌ای را برای جلوگیری از پیروزی روسیه در اوکراین کنار بگذارند، اگرچه او تاکید کرد که در این مرحله اتفاق نظر وجود ندارد.

اظهارات او که در نشست رهبران اروپایی در پاریس درباره راه‌های تقویت حمایت از کیف بیان شد، در بحبوحه دستاوردهای نیروهای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در شرق اوکراین و کمبود فزاینده مهمات و نیروی انسانی در طرف اوکراینی بیان شد.

با این حال، آلمان، بریتانیا، اسپانیا، لهستان و جمهوری چک از هرگونه پیشنهادی مبنی بر اعزام نیروهای زمینی به جنگ اوکراین که اکنون در سومین سال خود قرار دارد، فاصله گرفتند.

اولاف شولز، صدراعظم آلمان روز سه‌شنبه گفت: «هیچ نیروی زمینی و هیچ سربازی در خاک اوکراین از سوی کشورهای اروپایی یا کشورهای ناتو اعزام نمی‌شوند».

استفان سژورن، وزیر امور خارجه فرانسه روز سه‌شنبه به دنبال شفاف‌سازی اظهارات ماکرون، گفت که رئیس‌جمهور قصد دارد نیروهایی را برای انجام وظایف خاصی مانند کمک به پاکسازی مین، تولید سلاح در محل و دفاع سایبری اعزام کند.

سژورن به قانونگذاران فرانسوی گفت: «این می‌تواند مستلزم حضور (نظامی) در خاک اوکراین، بدون عبور از آستانه جنگ باشد.»

گابریلیوس لاندسبرگیس، وزیر امور خارجه لیتوانی از تلاش ماکرون برای جلب توجه متحدان به تمرکز بیشتر بر نحوه کمک به کیف استقبال کرد. او در پستی در ایکس گفت: «زمان‌هایی مانند این نیاز به رهبری سیاسی، جاه‌طلبی و شجاعت برای فکر کردن خارج از چارچوب دارد.»

شولتز گفت که اکنون پس از مذاکرات روز دوشنبه رهبران اروپایی مایل به تهیه سلاح از کشورهای خارج از اروپا به عنوان راهی برای تسریع کمک نظامی به اوکراین هستند.

آلمان از زمانی که روسیه تهاجم تمام عیار خود به اوکراین را در 24 فوریه 2022 آغاز کرد، به دومین تامین کننده بزرگ کمک‌های نظامی به کیف تبدیل شده است، اما نسبت به اقداماتی که ائتلاف ناتو را وارد درگیری مستقیم با روسیه می‌کند، بسیار محتاط است.

یک مقام کاخ سفید روز دوشنبه به رویترز گفت که ایالات متحده هیچ برنامه‌ای برای اعزام نیرو برای جنگ در اوکراین ندارد و همچنین برنامه‌ای برای اعزام نیروهای ناتو برای جنگ وجود ندارد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، لابی خود با دولت‌های اروپایی را برای دریافت گلوله‌های توپخانه بیشتر و تسلیحات دوربرد افزایش داده است. با این حال، منازعات سیاسی در واشنگتن مانع از کمک‌های ایالات متحده به ارزش 61 میلیارد دلار شده است.

جمهوری چک در این ماه برنامه‌هایی را با حمایت کانادا، دانمارک و سایرین برای تامین مالی خرید سریع صدها هزار گلوله از کشورهای ثالث برای ارسال به اوکراین اعلام کرد.