به گزارش اکوایران: جلسه هیئت دولت صبح امروز -9 اسفند ماه 1402- برگزار شد و وزیران و مسئولین اجرایی در حاشیه این جلسه در جمع خبرنگاران به سوالات آنها پاسخ دادند.

تشکیل جلسات شورای عالی کار برای تعیین حداقل حقوق کارگران

سید صولت مرتضوی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره حقوق و دستمزد کارگران اظهار کرد: بحث حقوق و دستمزد کارگران از وظایف شورای عالی کار است. این شورا سه‌جانبه‌گراست و متشکل از ۳ نماینده کارگران، ۳ نماینده کارفرمایان و ۳ نماینده دولت و وزیر تعاون به عنوان مدیر جلسه است.

وی اضافه کرد: باید از هفته آینده آرام آرام جلسات شورای عالی کار را برگزار کنیم. البته جلسات کارشناسی آن همکاران ما در حوزه معاونت روابط کار برگزار و شاخص‌ها را بررسی می‌کنند. امیدواریم بتوانیم تصمیمی که حق و عدل است را بگیریم و حداقل حقوق و دستمزد را دولت یا وزیر کار مشخص می‌کند در حالی که نه دولت نه وزارت کار حداقل را مشخص نمی‌کنند بلکه این شورای عالی کار است که این کار را انجام می‌دهد.

بیش از ۱۵ میلیون خانوار از طرح کالابرگ الکترونیکی استفاده کردند

 علی بهادر جهرمی، سخنگوی دولت، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طبق گزارش وزیر کار، مردم از طرح کالابرگ الکترونیکی استقبال گسترده داشتند و حدود ۷۵ درصد مشمولین از این طرح استفاده کردند که شامل بیش از ۱۵ میلیون خانوار می‌شود.

سخنگوی دولت گفت: گزارش خوبی رییس بانک مرکزی از نرخ تورم تولید کننده ارائه کردند. نرخ تورم تولید کننده از هم شیب کاهشی خود را حفظ کرد و تورم تولید کننده به عدد ۲۸ درصد کاهش یافته است.

 وزیر نفت: قطعی گاز نداریم/ مصرف بنزین به ۱۳۲ میلیون لیتر رسیده است

اوجی، وزیر نفت در جمع خبرنگاران گفت: با کاهش میزان دما شاهد یک جهش مصرف در کشور هستیم که تا امروز بی‌سابقه بوده ولی خوشبختانه در هیچ کجای کشور قطعی گاز نداشتیم .اما میزان مصرف ما 4 برابر نرخ جهانی است؛ حداکثر تولید در حال وقوع است، اما متاسفانه رقم مصرف در کشور بالاست.

وی ادامه داد: تمام استان های سردسیر در شمال کشور هستند و میادین گازی و نفتی در جنوب که این مسافت 1800 کیلومتر است و وقتی به شمال کشور می رسد دچار افت فشار می شود، اما تا به امروز چنین اتفاقی نیفتاده است.

اوجی بیان داشت: مصرف بنزین در فصل سرما و با وجود تعطیلات آخر سال به مرز مصرف 132 میلیون لیتر رسیده است که خوب نیست ولی این موضوع به خوبی مدیریت شده است.

رهاسازی آب دو سد به دریاچه ارومیه

علی سلاجقه، ربیس سازمان حفاظت از محیط زیست، در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: در مورد حق‌آبه هیرمند هیچ اتفاقی خاصی نیافتده است؛ در حالی که جلسات آن با حضور وزارت نیرو به نمایندگی از ایران در حال انجام است.

وی درباره وضعیت دریاچه ارومیه هم عنوان کرد: تالاب‌های 11 گانه دریاچه ارومیه وضعیت مناسبی دارند.بارش‌های اخیر هم موجب شد تا تراز دریاچه ارومیه  به 1.5 میلیارد متر مکعب برسد. آب دو سد مهاباد و بوکان هم اخیرا به سمت دریاچه رهاسازی شده است.

زیان‌ده بودن خودروسازان باید بررسی شود

وزیر صمت در حاشیه جلسه دولت گفت: زیان‌ده بودن خودروسازان باید بررسی شود و خود خودروسازان باید این موضوع را بیان کنند. سیاست وزارت صمت این است که خودرو تبدیل به کالای مصرفی شود و روزانه بیش از 5000 خودرو در اختیار مردم گذاشته می‌شود؛ البته یک مقداری التهابات دیگر به این بازار دامن می‌زند که باید آن را هم آرام کنیم.

علی آبادی درباره مشکلات واردات موبایل گفت:‌ از این جنس ناملایمات در اقتصاد ما وجود دارد که باید کمک کنیم تجارتمان بر یک مدار عادی برگردد و ما کمتر در این حوزه دخالت کنیم. در لوازم خانگی وضعیت خوبی داریم و باید بازار را به سمت رقابتی شدن ببریم و مردم نباید فریب برخی را بخورند و باید جلوی تقلب در بازار را بگیریم. خوشبختانه در بخش صنعت وضعیت خوبی داریم.

وزیر ارتباطات از پرتاب ماهواره جدید ایرانی خبر داد

عیسی زارع پور اعلام کرد: فردا دوازدهمین پرتاب فضایی در دولت سیزدهم را خواهیم داشت. ماهواره سنجشی تصویربرداری پارس ۱ که ماهواره ۱۰۰ درصد ایرانی است و توسط پژوهشگاه فضایی ایران و با کمک شرکت‌های دانش بنیان داخلی ساخته شده است، در جهت توسعه تعاملات بین‌المللی با یک پرتابگر روسی به فضا پرتاب و در مدار قرار خواهد گرفت.

بانک‌ها موظف به قبول کردن ضمانت زنان سرپرست خانوار شدند

انسیه خزعلی، معاون زنان رییس جمهور، در حاشیه هیئت دولت، اظهار داشت: درباره زنان سرپرست خانوار نیز آئین نامه‌ای در دولت تصویب شده است که از طریق پنجره واحد تمام خدمات به صورت یک پارچه به آنها ارائه شود. همچنین در دولت تصویب شده است که تمام بانک‌ها موظف هستند که ضمانت زنان سرپرست خانوار را قبول کنند و از این پس زنان سرپرست خانوار می‌توانند ضامن شوند.

 علی بهادر جهرمی  صبح چهارشنبه نهم اسفند ۱۴۰۲ در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به نزدیک بودن ایام نوروز و سفرهای مردم در این تعطیلات، ستاد سفر جلسات خود را شنبه آغاز خواهد کرد و حدود ۲۴ دستگاه با این حوزه مرتبط هستند و موضوعات دنبال می‌شود.

وی هم‌چنین اظهار کرد: طبق گزارش وزیر کار، مردم از طرح کالابرگ الکترونیکی استقبال گسترده داشتند و حدود ۷۵ درصد مشمولین از این طرح استفاده کردند که شامل بیش از ۱۵ میلیون خانوار می‌شود.