به گزارش اکوایران، اسرائیل و حماس روز سه‌شنبه پس از سخنان جو بایدن مبنی بر این که اسرائیل توافق کرده تا عملیات نظامی خود را در ماه رمضان در ازای آزاد سازی اسرا متوقف کند، شانس پیشرفت قریب‌الوقوع در مذاکرات را رد کردند.

اظهارات رئیس جمهور ایالات متحده در آستانه انتخابات مقدماتی میشیگان بیان شد، جایی که او با فشار جمعیت عرب آمریکایی این ایالت به دلیل حمایت قاطع از تهاجم اسرائیل مواجه بود. بایدن گفت که توسط مشاور امنیت ملی خود، جیک سالیوان، در جریان وضعیت مذاکرات قرار گرفته است، اما گفت که اظهاراتش نشان‌دهنده خوش‌بینی او به توافق است، نه اینکه تمام موانع باقی مانده برطرف شده است.

به گفته آسوشیتدپرس، در پی حمله حماس در 7 اکتبر به جنوب اسرائیل، عملیات هوایی، دریایی و زمینی اسرائیل در غزه ده‌ها هزار نفر را کشته، بخش‌های وسیعی از مناطق شهری را نابود کرده و 80 درصد از جمعیت این منطقه تحت اشغال را آواره کرده است.

به گفته سازمان ملل متحد، محاصره سخت این منطقه توسط اسرائیل که تنها اجازه ورود مقدار کمی غذا و سایر کمک‌ها را می‌دهد، زنگ خطر قحطی قریب الوقوع را به صدا درآورده است.

در حالی که ارسال کامیون‌های کمک سازمان ملل به دلیل فقدان کریدورهای ایمن با مشکل مواجه شده است، مصر، اردن، امارات متحده عربی، قطر و فرانسه روز سه شنبه بسته‌های موادغذایی، تجهیزات پزشکی و سایر کمک‌ها را از طریق هواپیما و آسمان به غزه ارسال کردند. اما هشدارها نسبت به تشدید گرسنگی در میان 2.3 میلیون فلسطینی غزه در حال افزایش است.

اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت غزه گفت دو نوزاد در بیمارستان کمال عدوان شهر غزه بر اثر کم آبی و سوء تغذیه جان خود را از دست دادند. او هشدار داد که مرگ و میر نوزادان در حال افزایش است.  او گفت: «کم آبی و سوء تغذیه هزاران کودک و زن باردار را در نوار غزه می‌کشد.»

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد اعلام کرد بیمارستان الحلال اماراتی در رفح گزارش داده است که نوزادان در حال مرگ هستند زیرا مادران قادر به دریافت مراقبت‌های دوران بارداری یا پس از زایمان نیستند. تولدهای نوزادان نارس نیز در حال افزایش است.

چشم انداز حمله به رفح هشدارهای بین‌المللی را در مورد سرنوشت حدود 1.4 میلیون غیرنظامی گرفتار شده در آنجا افزایش داده است.

در همین حال مذاکرات برای توقف جنگ اخیراً شتاب بیشتری گرفته و روز سه شنبه نیز در جریان بود. مذاکره‌کنندگان از ایالات متحده، مصر و قطر برای میانجی‌گری آتش‌بسی تلاش می‌کنند که بر اساس آن اسرائیل در ازای آزادی اسرا، توقفی 6 هفته‌ای در عملیات نظامی خود خواهد داد و کمک‌های انسان دوستانه بیشتری وارد این منطقه خواهد شد.

شروع ماه رمضان که پیش‌بینی می‌شود حدود 10 مارس باشد، به عنوان یک ضرب الاجل غیررسمی برای توافق تلقی می‌شود. این ماه برای صدها میلیون مسلمان در سراسر جهان، زمان انجام مناسک مذهبی و روزه داری از صبح تا غروب است.

بایدن روز دوشنبه در گفتگو با شبکه ان‌بی‌سی گفت: «رمضان در راه است و اسرائیلی‌ها توافق کردند که در ماه رمضان عملیاتی انجام ندهند تا به ما زمان بدهند تا همه اسرا را آزاد کنیم.»

بایدن در اظهارات جداگانه‌ای در همان روز گفت که امیدوار است توافق آتش‌بس تا هفته آینده اجرایی شود.

مقامات اسرائیلی گفتند که اظهارات بایدن غافلگیرکننده بود و در هماهنگی با رهبری این رژیم صورت نگرفت. در مقابل یکی از مقامات حماس هرگونه پیشرفت در مذاکرات را رد کرد و گفت که این گروه خواسته‌های خود را کم نخواهد کرد.

مقامات اسرائیلی که نخواستند نامشان فاش شود ادعا کردند که اسرائیل خواهان توافق فوری است، اما همچنان به درخواست‌های بیش از حد خود ادامه می‌دهد. آنها همچنین گفتند که اسرائیل اصرار دارد که سربازان زن بخشی از اولین گروه از اسرای آزاد شده تحت هر توافق آتش‌بسی باشند.

احمد عبدالهادی، یکی از مقامات حماس، اشاره کرد که خوش‌بینی در رسیدن به توافق نسنجیده است.او به شبکه تلویزیونی المیادین گفت: «مقاومت علاقه‌ای به کنار گذاشتن هیچ یک از خواسته‌های خود ندارد و آنچه پیشنهاد می‌شود مطابق خواسته‌هایش نیست.»