به گزارش اکوایران، بر اساس رای یک دادگاه در ایالت ایلینوی، دونالد ترامپ از انتخابات مقدماتی این ایالت کنار گذاشته شد.

به نوشته رویترز، ‌ دادگاهی در ایالت ایلینوی آمریکا حکم داده که رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده در شورش دست داشته و او را از انتخابات مقدماتی این ایالت کنار گذاشته است. با این حال قاضی این حکم را تا زمان اعلام رای دادگاه تجدید نظر معلق گذاشته است.

پیش از این هم دو ایالت دیگر - کلورادو و مِین - با استناد به بند «شورش» متمم ۱۴ قانون اساسی آمریکا، ترامپ را از انتخابات مقدماتی منع کرده‌ بودند.

دیوان عالی آمریکا هم اکنون درحال بررسی این موضوع است. انتخابات مقدماتی در ایالت ایلینوی روز ۱۹ مارس برگزار می‌شود. رای‌گیری زودهنگام در این ایالت هم اکنون در جریان است و ترامپ که نامزد پیشتاز حزب است تا حداقل روز جمعه روی برگه رای باقی خواهد ماند.

یک سخنگوی ترامپ این حکم را «خلاف قانون اساسی» توصیف کرد و قول فرجام‌خواهی از آن را داد.ترامپ قبلا از رای دادگاه کلورادو به دیوان عالی شکایت کرده است. دیوان عالی پیشتر در ماه جاری شروع به استماع ادله دو طرف دعوی کرد. در آن جلسه به نظر می‌رسید که اعضای دیوان عالی نسبت به تصمیم دادگاه کلورادو برای ممنوعیت ترامپ مردد هستند.

این احکام برای حذف نام ترامپ از برگه رای در انتخابات ایالتی با اشاره به شورش ششم ژانویه ۲۰۲۱ در کنگره توسط طرفداران او برای جلوگیری از تایید پیروزی جو بایدن صادر می‌شود. ریشه این قانون به زمان جنگ داخلی برمی‌گردد که هرکسی که «درگیر شورش یا یاغی‌گری» شده باشد را از رسیدن به قدرت منع می‌کند.

هم‌چنین، دیوان عالی ایالات متحده روز چهارشنبه اعلام کرد که در خصوص مصونیت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، در پرونده اتهامی تلاش برای تغییر نتیجه انتخابات در سال ۲۰۲۰ تصمیم‌گیری خواهد کرد.

دیوان عالی آمریکا با تسریع در رسیدگی به این پرونده و شنیدن استدلال‌ها در ۲۲ آوریل موافقت کرده است. با این تصمیم دیوان عالی آمریکا، پرونده‌ای که توسط جک اسمیت، بازرس ویژه دادگستری آمریکا پیگیری می‌شود به تعلیق در خواهد آمد. قرار بود دادگاهی در واشینگتن دی سی به پرونده مصونیت قضایی دونالد ترامپ در ماه مارس رسیدگی کند. اسمیت پیشتر از دیوان عالی آمریکا خواسته بود روند رسیدگی به موضوع مصونیت قضایی رئیس جمهور سابق را سریعا مورد رسیدگی قرار دهد. ولی دیوان عالی این درخواست را اول دیماه سال جاری رد کرد.