به گزارش اکوایران، به گفته  چند مقام عربی، کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی در تلاش هستند تا از امریکا و متحدانش بخواهند اسرائیل را متقاعد کنند که طرحی جدید برای تشکیل کشور فلسطین را بررسی کند.

به نوشته بلومبرگ، این طرح بر اساس ابتکار صلح عربی در سال 2002 است و تشکیل کشور فلسطین را در امتداد خطوط مرزی که قبل از جنگ 1967 وجود داشت، ترسیم می‌کند.

دو مقام ارشد عربی به بلومبرگ گفتند که این طرح شامل اقداماتی مانند کاهش شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری تحت کنترل تشکیلات خودگردان فلسطین و مکانیسم‌هایی برای اجرای راه‌حل دو دولتی است.

در حالی که موانع بی شماری وجود دارد که برای اجرای این طرح باید برطرف شود – از جمله مخالفت تل آویو – ائتلاف عربی که علاوه بر عربستان سعودی، مصر، اردن، قطر و امارات متحده عربی را شامل می شود، معتقد است که آتش بس احتمالی در جنگ کنونی میان اسرائیل و حماس می‌تواند دائمی شود و راه را برای گفت‌وگوهای جدید هموار کند.

دو تن از این مقامات گفتند که بسیاری از کشورهای اروپایی طرح عربی را پذیرفته‌اند، اگرچه واشنگتن همچنان از اجرای طرحی فاصله دارد.

آنها افزودند که ایالات متحده قبلاً هرگونه معامله برای فلسطینی ها را در چارچوب هدف خود که برقراری روابط دیپلماتیک بین اسرائیل و عربستان سعودی و در عین حال تسهیل ادغام اقتصادی و امنیتی تل آویو در خاورمیانه بود، تلقی می‌کرد.

از سوی دیگر، نیر برکات، وزیر اقتصاد و صنعت اسرائیل در مصاحبه‌ای گفته تل آویو از کشورهای خاورمیانه برای بازسازی غزه در پایان درگیری ها کمک خواهد گرفت. با این حال، مقامات عربی گفتند که کشورهای عربی در بازسازی غزه مشارکت نخواهند کرد، مگر اینکه اسرائیل تعهدی برای ایجاد یک کشور فلسطین انجام دهد.

در همین حال، به گفته یک منبع مطلع از سیاست های امریکا، واشنگتن و ریاض در حال کار بر روی چیزی هستند که آنها آن را نسخه واقعی‌تر از این طرح می‌دانند، زیرا به‌طور جداگانه به دنبال استفاده از امکان به رسمیت شناختن اسرائیل توسط عربستان سعودی برای گرفتن امتیاز از این رژیم برای ایجاد یک کشور فلسطین هستند. یک منبع نزدیک به سران عربستان در این باره توضیح داد که ریاض معتقد است که این دو مسیر – طرح عربی و مذاکرات با واشنگتن – مکمل یکدیگر هستند. او افزود: طرح عربی ممکن است در هفته های آینده اعلام شود و به عنوان کارت فشار برای دستیابی به حداکثر دستاوردها برای فلسطینی ها عمل خواهد کرد.

یک مقام وزارت خارجه عربستان به درخواست بلومبرگ برای اظهار نظر پاسخی نداد.

پیشنهاد یکپارچه کشورهای عربی در زمانی ارائه می شود که مذاکره کنندگان اسرائیل، ایالات متحده، مصر و قطر در تلاش برای توافق بر سر توقف موقت درگیری ها در غزه و بازگرداندن اسیرانی است که نزد حماس هستند.

حاجه لحبیب وزیر امور خارجه بلژیک در این باره گفت که کشورهای بیشتری در اتحادیه اروپا «طرح راه حل دو دولتی به رهبری عربستان سعودی را تأیید می کنند» و افزود که بروکسل احتمالا میزبان کنفرانسی برای رونمایی از آن خواهد بود.او ادامه داد: «ما باید اکنون اقدام کنیم.»