به گزارش اکوایران، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده  اعلام کرد که قصد دارد اولین محموله مواد غذایی و آذوقه نظامی را از طریق هوا و با چتر به غزه ارسال کند.

بایدن گفت که ارسال هوایی کمک‌های ایالات متحده در روزهای آینده انجام خواهد شد اما جزئیات بیشتری دراین‌باره ارائه نکرد. کشورهای دیگر از جمله اردن و فرانسه قبلاً کمک‌های هوایی به غزه ارسال کرده‌اند.

بایدن به خبرنگاران گفت: «ما باید کارهای بیشتری انجام دهیم و ایالات متحده کارهای بیشتری انجام خواهد داد.»

به گزارش رویترز، جان کربی، سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد که پرتاب هوایی به «تلاشی ادامه‌دار» تبدیل خواهد شد. او افزود که اولین محموله کمک‌ها احتمالاً «غذاهای آماده برای خوردن» خواهد بود.

کمک1

بایدن به خبرنگاران گفت که ایالات متحده همچنین در حال بررسی امکان ایجاد یک کریدور دریایی برای ارسال مقادیر زیادی کمک به غزه است. مقامات گفتند که ارسال کمک‌ها ممکن است در اوایل این هفته آغاز شود.

به گفته دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل، حداقل 576000 نفر در نوار غزه - یک چهارم جمعیت این منطقه - در یک قدمی قحطی قرار دارند.

مقامات بهداشتی غزه اعلام کردند که نیروهای اسرائیلی بامداد روز پنجشنبه بیش از 100 نفر را که در تلاش برای رسیدن به یک کاروان امدادی در نزدیکی شهر غزه بودند، کشتند. فلسطینی‌ها تقریباً پنج ماه پس از جنگی که با حمله حماس به اسرائیل در 7 اکتبر آغاز شد، با وضعیت ناامیدکننده‌ای روبه رو هستند.

در حالی که مشخص نیست کدام نوع هواپیما برای ارسال کمک مورد استفاده قرار خواهد گرفت، C-17 و C-130 برای این کار مناسب هستند.

دیوید دپتولا، ژنرال سه ستاره بازنشسته نیروی هوایی ایالات متحده که زمانی فرماندهی منطقه پرواز ممنوع بر فراز شمال عراق را بر عهده داشت، گفت که ارسال کمک از طریق هوا و با چتر چیزی است که ارتش ایالات متحده می‌تواند به طور موثر اجرا کند. «چالش‌های زیادی وجود دارد. اما هیچ چیز غیر قابل حلی وجود ندارد.»

ایالات متحده و دیگران همچنین انتظار دارند که کمک‌ها با آتش‌بس موقت تقویت شود. جو بایدن روز جمعه گفت امیدوار است آتش‌بس تا ماه رمضان که از 10 مارس آغاز می‌شود، رخ دهد. با این حال، سوالاتی در مورد اثربخشی ارسال کمک‌های هوایی به غزه وجود دارد.