به گزارش اکوایران، جو بایدن رئیس جمهور فعلی و ترامپ رئیس جمهور سابق ایالات متحده روز پنجشنبه سفرهایی همزمان به مرزهای جنوبی داشتند که در آنها در دیدارهای همزمان با مقامات محلی ملاقات کردند و پس از آن با رسانه‌ها صحبت کردند.

لحظه تقسیم شدن صفحه بین بایدن و ترامپ در مکان‌هایی با فاصله چند ساعت از هم، چشمگیرترین پیش‌نمایش را از نحوه برخورد آنها با موضوع مهم مهاجرت و رقابت بر سر مسائل دیگر در سال 2024 ارائه کرد.

به گزارش هیل، بایدن از براونزویل تگزاس بازدید کرد، جایی که با ماموران گشت مرزی ملاقات کرد و جمهوری‌خواهان کنگره را که در صف مخالفت با توافق امنیتی مرزی دو حزبی، پشت سر ترامپ قرار گرفتند محکوم کرد. در همین حال، گرگ ابوت فرماندار تگزاس و قانونگذاران محلی به ترامپ در ایگل پس پیوستند.

پیش نمایش انتخابات 2024

دیدارهای روز پنجشنبه به عنوان پیش‌نمایشی از مبارزات انتخاباتی عمومی بود که هشت ماه آینده را به خود اختصاص خواهد داد.

فاکس نیوز در یک صفحه نمایش تصاویر ترامپ و بایدن را به صورت همزمان پخش می‌کرد در حالی که در یک نقطه بایدن را در حال گپ زدن با ماموران گشت مرزی نشان می‌داد و در نقطه‌ای دیگر ترامپ از فرماندار و مجری قانون محلی گزارش دریافت می‌کرد.

برای ترامپ، بازدید از مرز در شرایط راحت‌تری بود. از زمان نامزدی او در سال 2016، سرکوب مهاجران بخشی از دستور کار و سخنرانی‌های ترامپ بوده است. او در طول دوران ریاست‌جمهوری خود سفرهای متعددی به مرز داشت و نظرسنجی‌ها نشان داده است که رأی دهندگان به او بیش از بایدن در مورد مسئله مهاجرت و امنیت مرزها اعتماد دارند.

برای بایدن، این فرصتی بود تا در مورد یک دردسر سیاسی ورق را برگرداند. رئیس‌جمهور سال گذشته از مرز بازدید کرد، اما مهاجرت به یک مسئله مهم در سال انتخابات تبدیل می‌شود و دموکرات‌ها بر این باورند که او بهتر است با آن رو در رو مقابله کند تا این که آن را نادیده بگیرد.

هم ترامپ و هم بایدن طرف مقابل را متهم کردند که مسئول شرایط مرزهای  جنوبی است، جایی که در ماه‌های اخیر سطوح بی‌سابقه دستگیری‌ها و انبوهی از پرونده‌های دادگاه برای کسانی که منتظر برگزاری جلسه دادگاه هستند، وجود داشته است.

برای ترامپ و متحدانش، افزایش مهاجرت و موجی از جنایات برجسته اخیر در مورد مهاجران، نشانه‌ای از سیاست‌های شکست خورده بایدن بود.

براندون جاد، رئیس اتحادیه گشت مرزی، گفت که سیاست‌های بایدن «به دعوت مردم» برای عبور از مرز ادامه می‌دهد.

بایدن در عین حال ابراز تاسف کرد که ترامپ جمهوری‌خواهان را از حمایت از لایحه امنیت مرزی دو حزبی که از حمایت اتحادیه مرزبانی، اتاق بازرگانی و هیات تحریریه وال استریت ژورنال برخوردار بود، منصرف کرده است. جمهوری خواهان کنگره برای مقابله با این قانون پشت سر ترامپ قرار گرفتند.

جولی چاوز رودریگز، مدیر ستاد انتخاباتی بایدن در بیانیه‌ای گفت: «حقیقت این است که دونالد ترامپ نمی‌خواهد امنیت مرزها را حفظ کند. او هرج و مرج و ظلم را ترجیح می‌دهد چون بر روی این سرمایه‌گذاری کرده که این موضوع از نظر سیاسی به او کمک می‌کند. آخرین باری که او بر سر کار بود، بچه‌ها را در قفس نگه داشتند، خانواده‌ها را از هم پاشیدند، و جنایات خشونت‌آمیز به شدت افزایش یافت. این یک قمار بد است، قماری که او در نوامبر امسال در صندوق رای هزینه آن را پرداخت خواهد کرد.»

اما بایدن در یک نقطه لحن متفاوت و آشتی جویانه‌تری داشت و به دنبال راهی به جلو بود.

رئیس‌جمهور گفت: «من متوجه شدم ترامپ امروز در ایگل پس است. پس این چیزی است که من به آقای ترامپ می‌گویم: به جای اینکه با این موضوع بازی سیاسی کنید، به جای اینکه به اعضای کنگره بگویید این قانون را مسدود کنند، به من بپیوندید، یا من به شما می‌پیوندم تا به کنگره بگویم این لایحه امنیت مرزی دو حزبی را تصویب کند. ما می‌توانیم با هم این کار را انجام دهیم.»

ترامپ تصمیم گرفت با ابوت به ایگل پس، منطقه‌ای که با هجوم مهاجران روبروست سفر کند تا مسئله مورد اختلاف بین مقامات ایالتی و دولت بایدن را برجسته کند.

گذرگاه مرزی در ایگل پس باعث شده است منطقه پر از سربازان ایالتی، صف‌های طولانی مهاجران، اتوبوس‌ها، سیم خاردار و فقدان ماموران گشت مرزی ایالات متحده باشد.

مقامات تگزاس اوایل سال جاری، ورود گشت مرزی را به بخش‌هایی از ایگل پس مسدود کردند و کنترل یک پارک کنار رودخانه را به دست گرفتند. گارد ملی تگزاس از ورود شهروندان، مقامات شهری و افسران گشت مرزی به این پارک جلوگیری کرد.

الخاندرو مایورکاس، وزیر امنیت داخلی، تصمیم رئیس جمهور برای سفر به براونزویل را در روز پنجشنبه توضیح داد و گفت که این مکان «نگاه اجمالی بسیار خوبی از پویایی و چالش برانگیز بودن پدیده مهاجرت ارائه می‌دهد.»

او گفت در آوریل و مه 2023، تقریبا 30 درصد از تمام گذرگاه‌های مرزی در بخش دره ریو گراند، که شامل براونزویل می‌شود، بوده است. مایورکاس گفت اکنون این تعداد کاهش یافته است و این اتفاق را به افزایش اجرای قانون در مکزیک نسبت داد.

مایورکاس افزود از آنجایی که بایدن با رئیس جمهور مکزیک صحبت کرده است، مکزیک تلاش‌های خود را برای اجرای قانون تجدید کرده است.

الخاندرو مایورکاس روز پنجشنبه، درست دو هفته پس از استیضاح توسط مجلس نمایندگان به دلیل مخالفت جمهوری خواهان با مدیریت مرزها، به همراه بایدن از واشنگتن دی سی به تگزاس سفر کرد.

او در ایر فورس وان همراه با رئیس جمهور پرواز کرد، با خبرنگاران صحبت کرد و در طول سفر و در طول اظهارات بایدن در کنار او ایستاد.

مایورکاس در براونزویل گفت: «اگرچه کنگره هنوز منابع مورد نیاز ما را فراهم نکرده است، وزارت امنیت داخلی به اجرای قانون و تلاش برای تأمین امنیت مرزهای ما ادامه خواهد داد.»

بایدن از سفر خود به تگزاس برای اعلام یک فرمان اجرایی یکجانبه برای مهار هجوم مهاجران در مرز استفاده نکرد.

او درگیر این بوده است که آیا فرمان اجرایی در مورد نحوه رسیدگی به درخواست‌های پناهندگی در مرز جنوبی را صادر کند یا خیر، اقدامی که می‌تواند برخی از سرزنش‌ها را از گردن او برای این وضعیت بردارد. اما، گزارش اینکه بایدن در حال بررسی این گزینه است، همین حالا پروگرسیوها را خشمگین کرده است و چنین فرمان اجرایی احتمالاً با چالش‌های قانونی مواجه خواهد شد.

بایدن در طول سفر خود، از هرگونه اعلان سیاسی دوری کرد و در عوض جمهوری خواهان مجلس نمایندگان را تحت فشار قرار داد تا توافق مرزی دو حزبی مورد مذاکره سنا و مورد تایید کاخ سفید را بپذیرند.

مایورکاس در راه تگزاس گفت که بایدن در زمانی که در این ایالت است هیچ فرمان جدید یکجانبه‌ای را اعلام نکند.

مایورکاس به خبرنگاران گفت: «امروز هیچ فرمان اجرایی اعلام نخواهد شد. تصویب قانون چیزی است که ما به آن نیاز داریم. این راه حل پایدار است. اقداماتی که خارج از قانون مصوب انجام می‌شود اغلب با چالش‌های دعوی قضایی در دادگاه مواجه می‌شود.»