به گزارش اکوایران، شهباز شریف پس از تشکیل ائتلافی برای دور نگه داشتن حزب عمران خان، سیاستمدار زندانی از قدرت، به عنوان نخست وزیر پاکستان بازگشت.

قانونگذاران روز یکشنبه برای نخست‌وزیر بعدی مجلس شورای ملی یا مجلس عوام رای دادند. شریف با عمر ایوب خان، نوه اولین دیکتاتور نظامی پاکستان و نامزد مورد حمایت عمران خان رقابت می‌کرد. مجلس روز جمعه ایاز صادق نامزد شریف را به عنوان رئیس مجلس انتخاب کرد.

به گزارش بلومبرگ، شهباز شریف تا ماه اوت نخست وزیر پاکستان بود. اما پس از آن که پارلمان در ماه اوت در آستانه انتخابات منحل شد، او قدرت را به یک دولت موقت سپرد. انتخابات ماه گذشته نتیجه غیرقطعی را به همراه داشت و هیچ گروهی موفق به کسب اکثریت نشد و همین باعث شد دو حزب مسلم لیگ پاکستان و حزب خلق پاکستان با هم مذاکره کنند و شریف را به عنوان نامزد خود معرفی کنند.

حزب مسلم لیگ پاکستان توسط نواز شریف، برادر بزرگ شهباز و نخست وزیر سابق رهبری می‌شود.

نامزدهای مستقل نخست‌وزیر سابق، عمران خان برخلاف انتظارات بیشترین کرسی‌ها را در انتخابات به دست آوردند، اما از تشکیل یک دولت ائتلافی با دیگر احزاب اصلی خودداری کردند. طرفداران خان مقامات را به تقلب گسترده در این انتخابات متهم کرده‌اند.

دولت جدید به دنبال وام جدید حداقل 6 میلیارد دلاری از صندوق بین المللی پول خواهد بود، موضوعی که وضعیت شکننده اقتصاد در این کشور را برجسته می‌کند. شریف ماه گذشته گفت که پاکستان باید در اسرع وقت یک وام جدید دریافت کند.

پس از بازگشت نواز از تبعید بعد از چهار سال اقامت در لندن برای رقابت در انتخابات، نامزدی شهباز برای مقام نخست وزیری یک شگفتی است. شهباز روابط خوبی با ارتش داشته است و انتظار می‌رود ارتش از پشت صحنه بر تصمیمات کلیدی تأثیر بگذارد.